On Reproduction in education, society and culture, 50 years later

Authors

  • Marina Subirats Catedrática emérita de sociología. Universitat Autònoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.115

Keywords:

reproduction, educational inequalities, Bourdieu, Passeron, resistance

Abstract

Reproduction in education, society and culture is still alive. This paper analyses the central theses of the book in order to assess their current validity. Then, it examines some of the objections that emerged later and contributed to the consideration of its contents as obsolete. Education systems still contribute to the reproduction of social classes in contemporary societies, conditioning social mobility and the constitution of elites, although with some variations in the last fifty years. Despite the democratization of education systems and the increase in university graduates, the problem of elitism in the education system denounced by Bourdieu and Passeron has not been solved, and neither has education been transformed. Economic and cultural triage, as well as new subtle selection mechanisms, cause reproductive mechanisms of inequalities to fully operate.

Author Biography

Marina Subirats , Catedrática emérita de sociología. Universitat Autònoma de Barcelona

Catedrática emérita de Sociología de la Universidad Autónoma de Barcelona. Ha trabajado temas de educación, coeducación y estructura social. Actualmente es catedrática emérita de sociología de la UAB. Es también doctora Honoris Causa por la Universidad de Valladolid (2018), por la Universitat Rovira i Virgili y por la Universitat de Girona (2021). Entre sus publicaciones destacan Rosa y Azul, Balones fuera, Forjar un hombre, moldear una mujer, Coeducación: apuesta por la libertad y Barcelona: de la necesidad a la libertad. Las clases sociales en el umbral del siglo XXI. Su último libro es Educar a las mujeres. La construcción de la mirada coeducativa.

References

Bernstein, B. (1989). Clases, códigos y control. Akal.

Bourdieu, P. (2002). Esquisse d’une socio-analyse. Liber-Raisons d’agir.

Bourdieu, P. (2002). Lección sobre la lección. Anagrama.

Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (1967). Los estudiantes y la cultura. Labor.

Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (1977). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.

Bourdieu, P., & Wacquant, L. (1992). Invitation à une sociologie réflexive. Seuil.

Coleman, J. S., Campbell, E., Hobson, C., McPartland, J., Mood, A., Weinfeld, F., & York, R. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, U.S.: Government Printing Office.

Giroux, H. A. (1983). Theory and Resistance in Education. A Pedagogy for the Opposition. Heinemann Educational Books.

Grup de Recerca en Educació i Treball [GRET] (2019). Qui estudia a la universitat?. OSU.

Instituto Nacional de Estadística [INE]. (1971). Estadística de la Enseñanza en España. Curso 1969-70. INE.

INE (2019). España en cifras. INE.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2019). Education at a glance 2019. OCDE.

Subirats, M. (1981). El empleo de los licenciados. Fontanella.

Willis, P. (1978). Aprendiendo a trabajar. Como los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Akal.

Willis, P. (1994). La metamorfosis de mercancías culturales. En M. Castells et al., Nuevas perspectivas críticas en educación. Paidós Educador.

Published

2022-06-24

How to Cite

Subirats, M. (2022). On Reproduction in education, society and culture, 50 years later. Spanish Journal of Sociology, 31(3), a115. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.115