Support and educational participation of families in the countries of southern Europe: an approach to the spanish and portuguese reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.07

Keywords:

family support, education, South European countries, emotions, gender

Abstract

This report presents the results of an investigation into the support university students in Granada, Lisbon and Melilla have received from their parents during their educational years. Through comparative research we have identified a set of features from these southern Europe countries that influence the daily interactions on their inhabitants. This analysis of parents/children relationships in education has aimed a better understanding how the family responds within the moments of the economical crisis, if there is still a division of roles and, finally, the emotional experience of students throughout their time in education. In order to treat these discourses and experiences we have adopted a qualitative methodology.

Author Biographies

María Dolores Martín-Lagos López , Universidad de Granada

En la actualidad es profesora y directora del Departamento de Sociología de la UGR. Sus líneas de investigación versan sobre educación, consumo y apoyo familiar empleando la perspectiva comparada entre sociedades. Ha realizado estancias de investigación en el Observatorio Europeo de la Droga y las Toxicomanías (Lisboa), en la Universidad de Stirling como Becaria Marie Curie y en el Oxford Institute of Population Ageing (Programa José Castillejo). Tiene 
reconocidos dos sexenios de investigación (2001-2012).

Mónica Luque Suárez , Universidad de Granada

Profesora en la Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de Melilla de la UGR. Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología por la UNED. Doctora en Sociología por la Universidad de Granada. Tutora del Centro Asociado-UNED de Melilla. Las líneas de investigación versan en educación y apoyo familiar empleando la perspectiva comparada entre sociedades. Socióloga y Coordinadora de Transnacionalidad en el Proyecto Europeo EQUAL 2005-2007. Directora del Centro de Estancia Temporal de Menores Inmigrantes de Melilla  (2001-2004)

References

Ball, S. J. (2003). Class Strategies and the Educa- tion Market. The Middle Classes and Social Ad- vantage. London: Routledge Falmer.

Bazo, M., Ancizu, I. (2004). El papel de la familia y los servicios en el mantenimiento de la autonomía de las personas mayores: una perspectiva inter- nacional comparada. Revista Española de Inves- tigaciones Sociológicas (REIS), 105(1), 43-77.

Bourdieu, P. (2007). Los tres estados del capital cultural en: Bourdieu Pierre, Campo del poder y reproducción social. Córdoba: Ferreyra Editor, Colección Enjeux.

Bulanda, R. E. (2004). Paternal Involvement with Children: The Influence of Gender Ideologies. Journal of Marriage and Family, 66(1), 40-45.

Epstein, J. (2001). School, family, and community partnerships. Boulder, CO: Westview.

Esping-Andersen, G. (1990). Los tres mundos del estado del bienestar. Valencia: Edicions Alfons el Magnanim-IVEI.

Fernández Enguita, M., Mena, L., Riviere, J. (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barce- lona: Fundación “la Caixa”.

Ferrera, M. (1996). The southern model of welfare in social Europe. Journal of European Social Policy, 6(1), 17-37.

Flaquer, L. (1995). El modelo de familia española en el contexto europeo. En L. Moreno y S. Sara sa (coords.), Consejo Superior de Investigacio- nes Científicas. Instituto de Estudios Sociales Avanzados. Gewirtz, S., Ball, S. J., Bowe, R. (1995). Markets, Choice and Equity in Education, Buckingham: OpenUniversity Press.

Grundy, E., Henretta, J. C. (2006). Between elderly parents and adult children: A new look at the intergenerational care provided by the “sand- wich generation”. Ageing and Society, 26(5), 707-722. DOI:10.1017/S0144686X06004934.

Hango, D. (2007). Parental investment in childhood and educational qualifications: Can greater parental involvement mediate the effects of socioeconomic disadvantage? Social Science Research, 36(4), 1371-1390.

Harris, A. L., Robinson, K. (2016). A New Frame- work for Understanding Parental Involvement: Setting the Stage for Academic Success. The Russell Sage Foundation Journal of the Social Sciences, 2(5), 186-201.

Hsu, H. Y., Zhang, D., Kwok, O. M, Li, Y., Ju, S.

(2011). Distinguishing the Influences of Father’s and Mother’s Involvement on Adoles- cent Academic Achievement. The Journal of Early Adolescence, 31(5), 694-713. https://doi. org/10.1177/0272431610373101.

Lareau, A. (2003). Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life. Berkeley: University of California Press.

Martín-Lagos, M. D. (2014). The Type of Support that Adult Children Solicit from Their Mothers in Euro- pean Welfare Systems. Social Indicators Research, 117(1). DOI:10.1007/s11205-013-0345-4.

Mínguez, A. (2005). Empleo de la mujer y familia en los regímenes de bienestar del sur de Europa en perspectiva comparada. Permanencia del mo- delo de varón sustentador. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 1, 131-163. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2017. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Moreno, L. (2000). Ciudadanos precarios. La “ultima red” de protección social. Barcelona: Ariel. Moreno, L. (2001). La “vía media” española del modelo de bienestar mediterráneo. Papers, 63/64: Moreno, L. (2002). Bienestar Mediterráneo y super- mujeres. Revista Española de Sociología, 2, 41-56.

Nuño, L. (2010). El mito del varón sustentador. Barcelona: Icaria.

Olmedo, A. J., Santa Cruz, L. E. (2011). El proceso de valoración de los centros educativos por parte de las familias de clase media. El papel del orden expresivo en la búsqueda de la “distinción”. Papers, 96(2), 515-537.

Orloff, A. (1993). Gender and the social rights of citizenship: the comparative analysis of gender relations and welfare states. American Sociological Review, 58, 303-328.

Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2017. Informe español. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Park, H., Buchmann, C., Choi, J., Merry, J. J. (2016). Learning Beyond the School Walls: Trends and Implications. Annual Review of Sociology, 42, 231-252.

Reay, D. (1998). Rethinking Social Class: Qualita- tive Perspectives on Class and Gender. British Sociological Associaton, 32(2), 259-275.

Rivero, A., Caunedo, P., Rodríguez, A. (1998). De la conciliación a la corresponsabilidad: buenas prácticas y recomendaciones. Madrid: Instituto de la Mujer.

Saraceno, C. (1995). Familismo ambivalente y clientelismo categórico en el Estado de bienestar italiano. Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 261-288.

Valiente, C. (2011). La erosión del familismo en el Estado de bienestar en España. Las políticas de cuidado de los niños desde 1975. En E. Almeda Samaranch, D. Di Nella (eds.), Bienestar, protección social y monoparentalidad. Colección Familias monoparentales y diversidad familiar. Barcelona: Copalqui Editorial, 11(2), 47-66.

Weiss, H. B., Mayer, E., Kreider, H., Vaughan, M., Dearing, E., Hencke, R., Pinto, K. (2003). Making it work: Low-Income working mothers’ involve- ment in their children’s education. American Educational Research Journal, 40(4), 879-901

Published

2020-01-17

How to Cite

Martín-Lagos López, M. D., & Luque Suárez, M. (2020). Support and educational participation of families in the countries of southern Europe: an approach to the spanish and portuguese reality. Spanish Journal of Sociology, 29(1). https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.07

Issue

Section

Números monográficos

Most read articles by the same author(s)