The construction of youth identity through music

Authors

  • Jaime Hormigos Universidad Rey Juan Carlos
  • Antonio Martín Cabello Universidad Rey Juan Carlos

Abstract

The paper shows the basic guidelines of a research which tries to analyse the complex relationship between popular music and youth culture. Music appears as a social construction. The growth of a huge youth music market relies in the articulation of economic and social factors (post-industrial economy, affluence, post-war consensus...) with ideological factors (a new hedonistic spirit). In that sense, youth people construct their identity using the youth market commodities and sometimes produce new cultural styles using the same products. This dynamic could be described by the paradigmatic example of youth subcultures. Finally, the paper suggests some future research orientations.

Author Biographies

Jaime Hormigos , Universidad Rey Juan Carlos

Profesor de sociología y sociología de la música en el Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Rey Juan Carlos (Madrid). Ha participado en varias investigaciones sobre música, multiculturalismo, museos y fronteras culturales. Premio de ensayo breve Fermín Caballero convocado por la Asociación Castellano- Manchega de Sociología y Premio SGAE de investigación en el mercado cultural y su entorno (2001). Miembro de la junta directiva del Instituto Ciencia y Sociedad (INACS). Miembro de la Asociación Castellano-Manchega de Sociología (ACMS).

Antonio Martín Cabello , Universidad Rey Juan Carlos

Profesor de sociología en el Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Rey Juan Carlos (Madrid) y ha sido profesor de sociología en la Universidad Alfonso X el Sabio (Madrid). Amplió estudios en la University of Central England (UCE) en Birmingham (Reino Unido). Master en recursos humanos. Sus líneas de investigación se centran en la sociología de la cultura, el multiculturalismo y los estudios culturales. Miembro de la Asociación Castellano-Manchega de Sociología (ACMS).

Published

2008-01-01

How to Cite

Hormigos, J., & Martín Cabello, A. (2008). The construction of youth identity through music. Spanish Journal of Sociology, (4). Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/64973

Issue

Section

Research Notes