A multidimensional evaluation of the Spanish advisory councils: Evidence from an unfruitful search for a model case
DOI:
https://doi.org/10.21308/recp.61.08Keywords:
advisory councils, participatory democracy, democratic innovations, Spain, evaluationAbstract
Despite the fact that sectorial advisory councils have existed in Spain for decades, it is unknown whether there are major differences between them in terms of their functioning and results. This research seeks to contribute to a better empirical understanding of the reality of these mechanisms and to establish whether any of the cases analyzed could be considered as successful and exemplary. Using up to five dimensions of evaluation, the scores obtained by each council based on objective (institutional design) and subjective indicators (satisfaction of its participants) will be compared. The results indicate that none of the cases in the sample is a clear example of success. At the same time, it is evident that the councils focused on a specific theme (education) and a specific territorial level (the regional one) achieve, on the whole and significantly, the best scores.
Downloads
References
Alarcón, Pau, José Luis Fernández-Martínez y Joan Font. 2020. «Comparing Environmental Advisory Councils: How They Work and Why it Matters», Sustainability, 12, 4286: Disponible en: https://doi.org/10.3390/su12104286.
Blanco, Ismael. 2009. «Las consecuencias de la participación: evaluación del Consejo Municipal de Bienestar Social de Barcelona», en Marc Parés (coord.), Participación y calidad democrática. Evaluando las nuevas formas de democracia participativa. Barcelona: Ariel.
Brugué, Quim, Joan Font y Jorge Ruiz. 2021. «The Closer, the Better? Comparing Advisory Councils at Different Government Levels», Administration and Society, 53 (6): 844-871. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0095399720971601.
Carr, Deborah S. y Kathleen Halvorsen. 2001. «An evaluation of three democratic, community-based approaches to citizen participation: Surveys, conversations with community groups, and community dinners», Society and Natural Resources, 14 (2): 107-126. Disponible en: https://doi.org/10.1080/089419201300000526.
Christensen, Henrik. 2020. «How citizens evaluate participatory processes: A conjoint analysis», European Political Science Review, 12 (2): 239-253. Disponible en:
https://doi.org/10.1017/S1755773920000107.
Fobé, Ellen, Marleen Brans, Diederik Vancoppenolle y Jan Van Damme. 2013. «Institutionalized Advisory Systems: An Analysis of Member Satisfaction of Advice Production and Use across 9 Strategic Advisory Councils in Flanders (Belgium)», Policy and Society: Journal of Public, Foreign and Global Policy, 32: 225-240. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.polsoc.2013.07.004.
Font, Joan. 2020. «Los consejos como espacios deliberativos: El caso español», en Joaquín B. Torrella et al. (ed.), ¿Una nueva democracia para el siglo xxi? CLACSO. Disponible en: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01b0.17.
Font, Joan, Sara Pasadas y Graham Smith. 2016. «Tracing the Impact of Proposals from Participatory Processes: Methodological Challenges and Substantive Lessons», Journal of Public Deliberation, 12 (1): 1-25. Disponible en: https://delibdemjournal.org/article/id/515/.
Fung, Archon. 2006. «Varieties of Participation in Complex Governance», Public Administration Review, 66: 66-75. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2006.00667.x.
Galais, Carolina, Clemente J. Navarro y Paloma Fontcuberta. 2013. «La calidad de los procesos participativos locales: indicadores y factores explicativos contextuales. El caso de Andalucía», Revista Española de Ciencia Política, 32: 65-87. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/37588.
Kweit, Mary G. y Robert W. Kweit. 1987. «Citizen participation: Enduring issues for the next century», National Civil Review, 76 (3): 191-198. Disponible en: https://doi.org/10.1002/ncr.4100760302.
Mandingorra, Jesús. 2015. La participación ciudadana en la educación. Estudio comparado de los Consejos Escolares Autonómico [tesis]. Nando Rosales, Julio (dir.), Universidad Católica de San Vicente Mártir, Valencia.
Mayne, Quinton y Brigitte Geissel. 2016. «Putting the demos back into the concept of democratic quality», International Political Science Review, 37 (5): 634-644. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0192512115616269.
Ministerio de Política Territorial y Función Pública, Gobierno de España. 2020. IV Plan de Gobierno Abierto. España. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones.
Navarro, Clemente J. 1999. El sesgo participativo. Madrid: Editorial CSIC.
Navarro, Clemente J. 2008. «Los rendimientos de los mecanismos de participación: propuesta de sistema de evaluación y aplicación al caso de los presupuestos participativos», Revista del CLAD Reforma y Democracia, 40: 81-102. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357533671004.
Pogrebinschi, Thamy y Melisa Ross. 2019. «El abordaje metodológico del Proyecto LATINNO para la investigación sobre innovaciones democráticas. Contribuciones y desafíos», GIGAPP Estudios Working Papers, 6 (129): 323-336.
Rodríguez, Gorka y Rafael Ajangiz. 2007. «Descentralización municipal y participación ciudadana: evaluación de una experiencia consolidada», Revista Española de Ciencia Política, 17: 181-197.
Rowe, Gene, Roy Marsh y Lynn J. Frewer. 2004. «Evaluation of a deliberative conference», Science, Technology and Human Values, 29 (1): 88-121. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0162243903259194.
Sarasa, Sebastián y Jordi Guiu. 2001. «El Consejo Municipal de Bienestar Social en Barcelona», en Joan Font (coord.), Ciudadanos y decisiones públicas. Barcelona: Ariel.
Seller, Enrique P. 2004. «La participación ciudadana en el ámbito local, eje transversal del trabajo social comunitario», Alternativas, Cuadernos de Trabajo Social, 12: 103-137. Disponible en: https://doi.org/10.14198/ALTERN2004.12.6.
Seller, Enrique P. 2008. «Mecanismos de participación ciudadana en los servicios sociales municipales. Las realidades de la Región de Murcia», Cuadernos de Trabajo Social, 21: 7-25. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0808110007A.
Smith, Graham. 2009. Democratic innovations. Cambridge University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/CBO9780511609848.
Van Damme, Jan, Marleen Brans y Ellen Fobé. 2011. «Balancing Expertise, Societal Input and Political Control in the Production of Policy Advice. A comparative study of education councils in Europe», Haldus-kultuur-Administrative Culture, 12 (2), 126-145. Disponible en: http://www.eunec.eu/sites/www.eunec.eu/files/attachment/files/article_hkac.pdf.
Downloads
- pdf (Español (España))
- html (Español (España))
- xml (Español (España))
- Anexo 1 (Español (España))
- Figura 1 (Español (España))
- Gráfico 1 (Español (España))
- Tabla 1 (Español (España))
- Anexo 2 (Español (España))
- Figura 2 (Español (España))
- Gráfico 2 (Español (España))
- Tabla 2 (Español (España))
- Figura 3 (Español (España))
- Tabla 3 (Español (España))
- Figura 4 (Español (España))
- Tabla 4 (Español (España))
- Figura 5 (Español (España))
- Figura 6 (Español (España))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Héctor Fernández-Longo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.