Analysis and effects of jihadist propaganda in the media in Spain (2016-2019)

Authors

  • José Manuel Moreno-Mercado Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.21308/recp.52.02

Keywords:

Jihadist terrorism, propaganda, mass media, communiqués, press, content analysis

Abstract

Media effects of jihadist terrorism have produced a great deal of contributions both to studies on political communication and those on security and defense. Networks of jihadist propaganda and their evolution have been a constant concern for military members, politicians and academics.The objective of this article is twofold: on the one hand, to show how jihadist statements making reference to Spain have been in recent years. On the other hand, to analyze the impact of such statements in Spanish media, and more specifically in Spanish press. Based on a classic and quantitative methodology, namely content analysis, this research provides original data on the media significance of groups such as Al-Qaeda or Daesh in Spain. Press analysis is based on framing theories, mainly with the purpose of identifying the main media themes when dealing with jihadist terrorism. To sum it up, this work offers an empirical view on the relationship between jihadist communiqués and media coverage, a topic rarely explored in the Spanish academic field to date.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Manuel Moreno-Mercado , Universidad de Granada

Doctorando en el Departamento de Ciencia Política y de la Administración de la Universidad de Granada. Graduado en Ciencias Políticas y de la Administración por la Universidad de Granada y Máster en Cultura de Paz, Conflictos, Educación y Derechos Humanos por la misma universidad y el Instituto de la Paz y los Conflictos (IPAZ).

References

Alarcón-González, Francisco J., Giselle García-Hípola y José M. Trujillo. 2017. «Percepción del riesgo sobre ataques terroristas y consumo de medios: una aproximación comparada en el ámbito europeo», Revista UNISCI, 44: 91-114. Disponible en: https://doi.org/10.5209/RUNI.55780.

Alonso Pascual, Rogelio. 2016. «Confrontando la amenaza del terrorismo yihadista», Nueva Revista de Política, Cultura y Arte, 158: 104-114.

Al-Nahed, Sumaya y Philip Hammond. 2018. «Framing War and Conflict: Introduction to the Special Issue», Media, War and Conflict, 11 (4): 365-368. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1750635218798992.

Alsina, Miquel Rodrigo. 1991. Los medios de comunicación ante el terrorismo. Madrid: Icaria Editorial.

Altuna Galán, Sergio. 2018. «Jamā’at Nuṣrat al-Islām wa-l-Muslimīn: análisis del proyecto de al-Qaeda para el Sahel a través de su propaganda», Análisis Real Instituto Elcano, 52. Disponible en: http://bit.ly/2IgYvKp.

Badaway, Adam y Emilio Ferrara. 2018. «The rise of jihadist propaganda on social networks», Journal of Computational Social Sciences, 1 (2): 453-470. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s42001-018-0015-z.

Ballesteros-Martín, Miguel Ángel. 2017. «La estrategia de Daesh a través de su revista Dabiq», Bie3: Boletín del Instituto Español de Estudios Estratégicos, 7: 338-353.

Bartholomé, Guus, Sophie Lecheler y Claes de Vreese. 2017. «Towards a Tipology of Conflict Frames: Substantiveness and intervetionsm in political conflict news», Journalism Studies, 19 (12): 1689-1711. Disponible en: https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1299033.

Baudrillard, Jean. 1991. «Otage et terreur. L’echange imposible», Traverses, 25: 2-13.

Bérubé, Maxime y Benoit Dupont. 2019. «Mujahideen Mobilization: Examining the Evolution of Global Jihadist Movement’s Communicative Action Repertoire», Studies in Conflict and Terrorims, 42 (1-2): 5-24. Disponible en: https://doi.org/10.1080/1057610X.2018.1513689.

Blauwkamp, Joan, Charles M. Rowling y William Pettit. 2018. «Are Americans really okay with torture? The effects of message framing on public opinion», Media, War and Conflict, 11(4): 446-475. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1750635217753655.

Cano-Paños, Miguel Ángel. 2019. «La expansión, intensificación y seducción del terrorismo islamista a través de internet: análisis criminológico», Revista Científica General José María Córdova, 17 (26): 271-287. Disponible en: https://doi.org/10.21830/19006586.431.

De la Corte Ibáñez, Luis. 2018. «La yihad de Europa: desarrollo e impacto del terrorismo yihadista en los países de la Unión Europea (1944-2017)», Informe del Centro Memorial de Víctimas del Terrorismo, 4: 7-69.

Díaz-Cerveró, Elba. 2011. «La muerte de Osama Bin Laden en las portadas de la prensa española: análisis de la cobertura en primera de ABC, El Mundo, El País y El Público», El Argonauta español. Revue bilingue, franco-espagnole, d’histoire moderne et contemporaine consacrée à l’étude de la presse espagnole de ses origines à nos jours, 8. Disponible en: https://doi.org/10.4000/argonauta.234.

Druckman, James, Erik Peterson y Rune Slothuus. 2013. «How elite partisan polarization affects public opinion formation», American Political Science Review, 107 (1): 57-79. Disponible en: https://doi.org/10.1017/S0003055412000500.

Entman, Robert. 1993. «Framing: Toward clarification of a fractured paradigm», Journal of Communication, 43 (4): 51-58. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x.

García-Luengo, Óscar. 2002. «Los medios de comunicación y las nuevas tendencias del terrorismo internacional», Revista Internacional de Sociología, (33): 99-113. Disponible en: https://doi.org/10.3989/ris.2002.i33.731.

García-Luengo, Óscar. 2005. Política y medios de comunicación: desafección política y exposición mediática en España y su entorno europeo. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

García-Luengo, Óscar y Javier García-Marín. 2013. «Spanish TV portray of terrorism during the 2008 campaign: an example of polarized pluralism?», Przeglad Europejski, 3: 49-65.

García-Marín, Javier. 2011. «Encuadres, conflictos y efectos de agenda», ZER-Revista de Estudios de Comunicación, 16 (31): 167-181.

García-Marín, Javier y Adolfo Calatrava-García. 2018. «The Use of Supervised Learning Algorithms in Political Communication and Media Studies: Locating Frames in the Press», Communication and Society, 31 (3): 175-188. Disponible en: https://doi.org/10.15581/003.31.3.175-188.

García-Marín, Javier, Óscar García-Luengo, Ergül Hakan y Emre Gölkap. 2009. El conflicto en Gaza: el papel de la prensa en España y Turquía. IX Congreso de la Asociación Española de Ciencia Política y de la Administración (AECPA).

Ghotme Rafat, Ahmed. 2012. «La reconducción estratégica de Al-Qaeda: ¿del liderazgo de Osama Bin Laden a la dimensión masiva-popular?», Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 12 (22): 111-127. Disponible en: https://doi.org/10.22518/16578953.94.

Hallin, Daniel y Paolo Mancini. 2008. Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Hacer.

Hardy, Jonathan. 2010. Western Media Systems. Londres: Routledge. Disponible en: https://doi.org/10.4324/9780203869048.

Horvit, Beverly, Carlos Cortés Martínez y Kimerbly Kelling. 2018. «23. Journalism, War and Peace», en Tim P. Vos (ed.), Journalism. Berlín: De Gruyter.

Igartua, Juan José, Carlos Muñiz y Lifen Cheng. 2005. «La inmigración en la prensa española. Aportaciones empíricas y metodológicas desde la teoría del encuadre noticioso», Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, 17: 143-181.

Jackson, Richard. 2018. Writing the War on Terrorism. Manchester: Manchester University Press. Disponible en: https://doi.org/10.7765/9781526130921.00009.

Jaime Jiménez, Óscar. 2017. «Comunicación en seguridad pública: la interacción entre políticos, policías, medios de comunicación y sociedad», en Rafael Martínez, (ed.), Comunicación Política en seguridad y defensa: España y América Latina. Barcelona: CIDOB.

Jetter, Michael. 2019. «The inadvertent consequences of Al-Qaeda news coverage», European Journal Review, 199: 391-410. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2019.08.004.

Jordán, Javier. 2009. «Procesos de radicalización yihadista en España. Análisis sociopolítico en tres niveles», Revista de Psicología Social, 24 (2): 197-216. Disponible en: https://doi.org/10.1174/021347409788041499.

Jordán, Javier. 2015. «Incidencia del terrorismo de inspiración yihadista en Estados Unidos y Europa Occidental: un análisis comparado», Revista Española de Ciencia Política, (37): 89-117.

Krippendorff, Klaus. 1990. Metodología de análisis de contenido. Barcelona: Paidós.

Marrero Rocha, Inmaculada. 2015. «Foreign Fighters and Jihadist: Challenges for International and European Society», Paix et securité internationales: Journal of Law and International Relations, 3: 83-108. Disponible en: https://doi.org/10.25267/ Paix_secur_int.2015.i3.04.

Martín-Serrano, Lucas. 2016. «DAESH vs. Al-Qaeda. La lucha por la supremacía a las puertas de Europa», Bie3: Instituto Español de Estudios Estratégicos, 2: 1000-1014.

Nacos, Brigitte. 2016. Mass-Mediated Terrorism: Mainstream and Digital Media in Terrorism and Counterterrorism. Lanham, Meryland: Rowman and Littlefield Publishers.

Neuman, Russell, Mario Just y Ann Crigler. 1992. Common Knowledge: News and the Construction of Political Meaning. Chicago: University of Chicago Press. Disponible en: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226161174.001.0001.

Nisbet, Erik, Ronald Ostman y James Shanahan. 2009. «Public Opinion toward Muslim Americans: Civil Liberties and the Role of Religiosity, Ideology, and Media Use», en Abdulkader H. Sinno (ed.), Muslims in Western Politics. Bloomington: Indiana University Press.

Reinares, Fernando. 2007. «¿Cuál es la amenaza que el terrorismo yihadista supone actualmente para España?», Boletín Real Instituto Elcano, 90: 1-7.

Reinares, Fernando. 2016. «Amenaza yihadista en Europa ¿qué hacer?», Política Exterior, 30 (171): 52-60.

Rey-García, Pablo, Pedro Rivas-Nieto y Óscar Sánchez-Alonso. 2017. «Propaganda, radicalismo y terrorismo: la imagen de Daesh», Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23 (1): 209-221. Disponible en: https://doi.org/10.5209/ESMP.55592.

Sánchez Medero, Gema. 2010. «La nueva estrategia comunicativa de los grupos terroristas», Revista Enfoques: Ciencia Política y Administración Pública, 8 (12): 201-2015.

Shamieh, Luna y Zoltán Szenes. 2015. «The Propaganda of ISIS/DAESH through the Virtual Space», Defence Against Terrorism Review, 7 (1): 7-31.

Tobajas, Raquel. 2017. «La comunicación de Daesh», Cuadernos de la Guardia Civil: Revista de Seguridad Pública, 55: 129-143.

Torralba, Victoria. 2019. «¿Cómo influye el entorno online en la radicalización salafista yihadista en España?», Bie3: Boletín IEEE, 13: 434-451.

Torres-Soriano, Manuel R. 2007. La dimensión propagandística del terrorismo yihadista global. Granada: Universidad de Granada.

Torres-Soriano, Manuel R. 2009. El eco del terror. Ideología y propaganda en el terrorismo yihadista. Madrid: Plaza y Valdés. Disponible en: https://doi.org/10.5211/ 9788492751143.

Torres-Soriano, Manuel R. 2010. «The road to media jihad: the propaganda actions of Al-Qaeda in the Islamic Maghreb», Terrorism and Political Violence, 23 (1): 72-88. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09546553.2010.512839.

Torres-Soriano, Manuel. 2011. «The evolution of the discourse of Al-Qaeda in the Islamic Maghreb: Themes, Countries and Individuals», Mediterranean Politics, 16 (2): 279-298. Disponible en: https://doi.org/10.1080/13629395.2011.583747.

Torres-Soriano, Manuel R. 2017. «Jihadist Propaganda as a Threat Indicator: The Case of Spain», Terrorism and Political Violence, 29 (6): 1-17. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09546553.2017.1374255.

Torres-Soriano, Manuel. 2017. «La tiranía de los pequeños números: el factor individual en la propaganda yihadista», Revista UNISCI, 44: 73-89. Disponible en: https://doi.org/10.5209/RUNI.55779.

Torres-Soriano, Manuel R. y Javier García-Marín. 2009. «Conflictos bélicos y gestión de la información: una revisión tras la guerra de Irak y Afganistán», CONfines de Relaciones Internacionales y Ciencia Política, 5 (10): 11-23.

Torres-Soriano, Manuel R., Javier Jordán y Nicola Horsburgh. 2006. «Analysis and Evolution of the Global Jihadist Movement Propaganda», Terrorism and Political Violence, 18 (3): 399-421. Disponible en: https://doi.org/10.1080/09546550600751990.

Winter, Charile. 2015. The Virtual Caliphate: Understanding Islamic State’s Propaganda Strategy. Londres: Quilliam.

Wolfsfeld, Gadi. 2004. Media and the Path to Peace. Londres: Cambridge University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/CBO9780511489105.

Zelin, Aaron. 2015. «Picture or It didn’t Happen: A Snatchop of the Islamic State’s Official Media Output», Perspectives on Terrorism, 9 (4): 85-97.

Published

2020-03-27

How to Cite

Moreno-Mercado, J. M. (2020). Analysis and effects of jihadist propaganda in the media in Spain (2016-2019). Revista Española De Ciencia Política, (52), 37–58. https://doi.org/10.21308/recp.52.02

Issue

Section

Articles