The effects of the electoral campaign on the vote in 2014 european elections in Spain

Authors

  • Xosé Luis Barreiro Rivas Universidad de Santiago de Compostela
  • María Pereira López Universidad de Santiago de Compostela
  • Giselle García Hípola Universidad de Granada

Keywords:

european elections, election campaigns, political parties, campaign effects, determinants of vote

Abstract

The European elections of May 2014, although considered by reference literature as second order elections, have opened important questions for the future of the Spanish political system and its configuration in subsequent elections of different level. Both the invasion force of a new political party, Podemos, and how it has used the media to carry its campaign, have set new paths and have changed the dynamics that have hitherto been out the traditional political forces. There are different patterns in the way that different voters participate in the election campaign and the influence that it has on them when making their decision to vote; and further, what is the current impact of the campaign and its various elements on the decision of the citizens who have supported different parties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Xosé Luis Barreiro Rivas, Universidad de Santiago de Compostela

Doctor en Ciencias Políticas y Sociología por la UCM. Profesor titular de Ciencia Política en la USC. Director de la Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas (RIPS) de la USC. Director de la Revista Administración y Ciudadanía (A&C) de la Escuela Gallega de Administración  Pública (EGAP). Director del Máster Universitario de Marketing y Comunicación de la USC. Analista político en La Voz de Galicia y en el Grupo Voz desde 1990. Tiene numerosas publicaciones científicas en libros y revistas nacionales e internacionales.

María Pereira López, Universidad de Santiago de Compostela

Licenciada en Ciencias Políticas por la USC. Doctora por la USC. Máster Universitario en Técnicas Estadísticas (USC). Sus principales líneas de investigación son el estudio de la evaluación de la gestión pública, la cooperación al desarrollo y el análisis electoral. Ha presentado diversas comunicaciones en congresos nacionales e internacionales. Entre sus recientes publicaciones: “Los componentes de la satisfacción de los pacientes y su utilidad para la gestión hospitalaria” en laRevista Española de Ciencia Política (2013), 32: 161-181.

Giselle García Hípola, Universidad de Granada

Investigadora Postdoctoral en el Departamento de Ciencia Política y de la Admón. de la Universidad de Granada, Máster en Comunicación (Universidad de Granada, 2006) y Máster en Marketing Político, estrategias y comunicación política (Universidad Autónoma de Barcelona, 2008). Actualmente es Vicedecana de Estudiantes y Acción Tutorial en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociología de la Universidad de Granada. Entre sus principales líneas de investigación se encuentran las campañas electorales, la comunicación política y el comportamiento político y electoral.

Published

2015-11-23

How to Cite

Barreiro Rivas, X. L., Pereira López, M., & García Hípola, G. (2015). The effects of the electoral campaign on the vote in 2014 european elections in Spain. Revista Española De Ciencia Política, (39), 67–93. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/recp/article/view/38571

Issue

Section

Articles