Can Education Compensate Society? The description of a Pedagogical Modality that allows access to differentiated social positions
关键词:
Pedagogical Content Knowledge, Knowledge level, Teacher Effectiveness, Educationally Disadvantaged摘要
In this paper we describe the committed pedagogical modality. The study of pedagogic practice is vital to address early school leaving because the production and reproduction of the social and gender orders are initialized in the specialized interactive practices. To get to the description of this modality we have analyzed the pedagogic practice of two teachers, which have been selectedfrom a larger sample, by the type of educational exchanges and pedagogical relationships they establish with the learners. The analysis of your practice we get the data that allow us to identify his work with a way politically compromised, especially with the context in which it is enacted, fact that favours access to alternative social positions. To perform this analysis we have built an instrument used as conceptual tool, based on the Basil Bernstein’s theory and, especially, in the investigations carried out by Morais and Neves (2004). We will explain our use of the bernstenian theory, its relevant concepts, and how they help us to describe the object of study: the committed
pedagogical modality. We have conducted this research in two classrooms of a secondary school immersed in a exclusion context; we look at the relationship between academic discourse and the discourse of moral order, and the relationship between teachers and students. The analysis of the relationship between these discourses is remarkable for what it can contribute to the thinking on the pedagogical relation, since it allows us to think about the development and production of training Tools.
##submission.downloads##
已出版
期
栏目
##submission.license##
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.