ICT and inclusion in Secondary Education classes in the Autonomous Community of Madrid: Analysis of one-to-one teaching practices
关键词:
One-to-one computing, ICT integration, Inclusion, Space-and-time management摘要
This paper summarizes key conclusions from a one-to-one computing research in the Autonomous Community of Madrid that has taken place at Secondary Education classes committed to inclusion driven by “teaching practices” developed at the classroom level. Seven Secondary Education schools have been analyzed: six of them are state-owned and have participated in a “Technological Innovation Program” and the seventh school was privately owned but publicly funded, and was very much involved in ICT integration; this research is part of a broader research involving 77 cases/classes all over Spain. A qualitative methodology has been carried out. Researcher diaries were designed and used throughout the process in order to register class observations, interviews with ICT coordinators and interviews with participating teachers and pupils’ questionnaires were also designed and used. A documents analysis has also been done. This research shows that ICT use (in particular, the implementation of the so-called digital classroom) has an impact on the way students get into groups and has also relevant methodological impact. Generally speaking, ICT use leads to a more individual way of working. The qualitative analysis that was conducted allows us to link the one-to-one computing with inclusion, and leads to three main educational considerations: 1st, individual type of work may well lead to higher inclusion as individual work let students follow their own personal pace; 2nd, ICT use encourages students to think “better” and in a more organized way and, therefore, to learn to learn; and 3rd, “prompt feedback” is also a powerful inclusive tool as may lead to timely recognition of student’s mistakes and further learning process advancement. Moreover, the paper underlines other educational considerations from a social perspective and from teachers’ professional development perspective too.##submission.downloads##
已出版
期
栏目
##submission.license##
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.