School, guidance. and social change

Autores

  • José Manuel Barreal San Martín Centro del Profesorado y Recursos del Nalón-Caudal (Asturias)

Palavras-chave:

society, teacher, pupil, in-service teacher training, expert advice, School, and social change

Resumo

In this issue I’ll intend to give a view on in service teacher training from a political approach, understanding this as the contribution made to the community by people individually as well as in group. I’ll come close to show you how today’s teacher training focuses on simply technical and academic aspects and how the needs of teacher training are designed not taking in mind teachers’ real demands but according to the educative authorities policies. Thus, I think it will be relevant to relate to the school as an institution, the training/expert advice teachers receive and the social values which I consider them being embedded in teacher training, and which will outline pupils’ future education and their later influence as citizens.

Biografia Autor

José Manuel Barreal San Martín , Centro del Profesorado y Recursos del Nalón-Caudal (Asturias)

Asesor Técnico Docente en el CPR del Nalón-Caudal

Referências

Beck U. (2002) La sociedad del riesgo. Siglo XXI Editores: Madrid.

Castells M. (1999) La era de la información, sociedad y cultura. El fin del milenio. Vol.3. Alianza Editorial: Madrid.

Durkheim E. (1990) Educación y sociología. Península: Barcelona.

Fernández Buey F. y Riechmann J. (1996) Ni tribunos. Siglo XXI. Editores: Madrid.

Freire P. (1979). ¿Extensión o comunicación?. Siglo XXI: México.

Giroux H. (1992). Teoría y resistencia en educación. Siglo XXI: México.

Hernández Rivero M. V. (2005). Asesorando a centros educativos implicados en procesos de mejora escolar. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Nº 1 Vol. 3, 494-502.

Imbernon F. (2007). Asesorar o dirigir. El papel del asesor/a colaborativo en una formación permanente centrada en el profesorado y en el contexto. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 5, nº 001. 145-152.

López C. (2007). Valores, Competencias y Ciudadanía. En prensa: Gijón.

Rodríguez Romero M. M. (2006). El asesoramiento comunitario y la reinvención del profesorado. Revista de Educación, 339 (Enero-Abril) 59-75.

Rodríguez Romero M. M. (1997). El asesoramiento educativo y el monopolio del conocimiento. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 1 (0).

Rodríguez Romero M. M. (2003). Las metamorfosis del cambio educativo. Akal: Madrid.

Rozada Martínez J. M. (1997). Formarse como Profesor. Akal: Madrid.

Rozada Martínez J. M. (2007). Tareas que implica la concreción del currículo y el tiempo estimado para llevarlas a cabo. Documento, sin publicar. C.P. de Vilar Pando (Asturias).

Rozada Martínez J. M. (2002). Las reformas y lo que está pasando. Comunicación presentada al IX Encuentro de la Federación Icaria 2002 Gijón 2,3 y 4 de Julio.

Rozada Martínez J. M. (1991). Un planteamiento dialéctico-crítico en la enseñanza. Signos nº 2 (Enero-Marzo) 4-15.

Rozada Martínez J. M. (1996). La escuela pública y el profesorado que requiere. Foro por la Escuela Pública del Valle del Nalón. 165-168: Langreo (Asturias).

Savater F. (2005). ¿Adiós a la filosofía? El País: 2005.

Wallerstein I. (1999). El futuro de la civilización capitalista. Icaria: Barcelona.

Downloads

Publicado

2008-04-01