Estructural equation model and Validation of the TPACK model: empirical study

Authors

  • Julio Cabero-Almenara Universidad de Sevilla
  • José Luis Pérez Díez de los Ríos Universidad de Sevilla
  • Carmen Llorente-Cejudo Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8420

Keywords:

Knowledge, construction of didactic models, evaluation, validity

Abstract

The viability and validity of the TPACK model and the interactions established as well as those of the diagnostic instrument used for this are analyzed through the structural equations model.

The sample consisted of 1368 teachers from different Latin American countries and the instruments used for the diagnosis of TPACK were several, focusing on questionnaires, non-participant observation and interview, using in this case the one elaborated by Schmidt et al. (2009).

The main purpose of the study, which was the validation of a TPACK model, has been confirmed, and it can be pointed out that there is a significant model to be able to suggest proposals for the training of teachers in the educational use of ICT, and to understand Its educational functioning.

It demonstrates the effectiveness of the model, the possibilities offered by the methodology of the structural equations and validates an instrument of analysis of the TAM towards RA. At the same time, the findings suggest that the relationships that can be established between the different dimensions of the TPACK are more complex than presented in the model, which requires a deepening in its conceptualization and understanding.

References

Anderson, A. y Barham, N. (2013). Using the TPACK framework to unite disciplines in online learning. Australasian Journal of Educational Technology, 29(4), 549-545. DOI: http://dx.DOI.org/10.14742/ajet.24.

Ay, Y., Karada, E. y Acat, M. (2015). The Technological Pedagogical Content Knowledge-practical (TPACKPractical) model: Examination of its validity in the Turkish culture via structural equation modeling. Computers & Education, 88, 97-108. DOI: http://dx.DOI.org/10.1016/j.compedu.2015.04.017

Bagozzi, R. y Yi, Y. (1988). On the evaluationof structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 1674-1694.

Bisquerra (coord.) (2014). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Byrne, B. M. (2006). Structural Equation Modeling With Eqs: Basic Concepts, Applications, and Programming (Multivariate Applications). New York: SAGE Publications.

Cabero, J. (2014). Formación del Profesorado universitario en TIC. Aplicación del método Delphi para la selección de los contenidos formativo. Educación XX1, 17, 111-132. DOI: 10.5944/educxx1.17.1.10707

Cabero, J. y Barroso, J. (2016). ICT teacher training: a view of the TPACK model/Formación del profesorado en TIC: una visión del modelo TPACK. Cultura y Educación, 28(3), 633-663.

Cabero, J., y Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado en tecnologías de información y comunicación (TIC). Enl@ce: Revista Venezolana de Información de Tecnología y Conocimiento, 11 2), 11-24.

Cabero, J., Marín, V. y Castaño, C. (2015). Validación de la aplicación del modelo TPACK para la formación en TIC. @TIC, 14, 13-22. DOI: 10.7203/attic.14.4001.

Carmines, E.G. y Zeller, R.A. (1979). Reliability and validity assesment. N. 07-017, Sage University Paper Series on Quantitative Applications in the Social Sciences, Beverly Hills, CA: Sage.

Cejas, R., Navío, A. y Barroso, J. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo TPACK (conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 105-119. DOI: http://dx.DOI.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.07.

Chai, C. S., Koh, J. H. L., y Tsai, C. C. (2013). A review of technological pedagogical content knowledge. Educational Technology & Society, 16(2), 31-51.

Cupani, M. (2012). Análisis de Ecuaciones Estructurales: conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. Revista Tesis, 1, 186-199.

Fornell, C. y Larcker, D.F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18, 39-50.

Fundación Telefónica (2012). Aprender con tecnología. Investigación internacional sobre modelos educativos futuros. Madrid: Fundación Telefónica-Ariel.

Gewerc, A., Pernas, E., y Varela, J. (2013). Conocimiento tecnológico-didáctico del contenido en la enseñanza de Ingeniería Informática: un estudio de caso colaborativo con la perspectiva del docente y los investigadores. Revista de Docencia Universitaria, 11, 349-374.

Gutiérrez, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 51-65. DOI:10.12795/pixelbit

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., y Sarstedt, M. (2014). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling. Thousand Oaks: Sage.

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. y Black, W. (1998). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River, NJ.: Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.

Henseler, J., Ringle, Ch. y Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.

Henseler, J., Ringle, C. y Sinkovics, R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277-319.

Hsu, Ch. y Liang, J. (2015). The Role of the TPACK in Game-Based Teaching: Does Instructional Sequence Matter? Asia-Pacific Educational Research, 24(3), 463-470. DOI: 10.1007/s40299-014-0221-2.

Hu, L. y Bentler, P. M. (1998). Fit Indices in Covariance Structure Modeling: Sensitivity to Underparameterized Model Misspecification. Psychological Methods 3(4), 424-453.

Jang, S., y Tsai, M. (2013). Exploring the TPACK of Taiwanese secondary school science teachers using a new contextualized TPACK model. Australasian Journal of Educational Technology, 29, 566-580. DOI:10.14742/ajet.282

Jen T., Yeh, Y., Hsu, T., Wu, H. y Chen, K. (2016). Science teachers' TPACKPractical: Standard-setting using an evidence-based approach. Computers & Education, 95, 45-62. DOI: http://dx.DOI.org/10.1016/j.compedu.2015.12.009

Johnson, L. y Becker, S. (2016). NMC Horizon Report: 2016. Higher Education Edition. Austin. Texas: The New Media Consortium.

Johnson, L., Adams, S., Estrada, V., y Freeman, A. (2014). The NMC horizon report: 2014 higher education edition. Austin, TX: The New Media Consortium.

Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en las ciencias sociales. México: McGraw-Hill.

Khine, M., Ali, N. y Afar, E. (2015). Exploring relationships among TPACK constructs and ICT achievement among trainee teachers. Education Information Technology, 20, 241-263. DOI: 10.1007/s10639-016-9507-8

Koehler, J., y Mishra, P. (2008). Introducing technological pedagogical knowledge. En AACTE (Eds.), The handbook of technological pedagogical content knowledge for educators (pp. 3-28). New York: Routledge for the American Association of Colleges of Teacher Education. Routledge: Taylor & Francis Group.

Koehler, M., Shin, T. S., y Mishra, P. (2012). How do we measure TPACK: Let me count the ways. En R. Ronau, R. Rakes, & M. Niess (Eds.), Educational technology, teacher knowledge, and classroom impact: A research handbook on frameworks and approaches (pp. 16-31). Hershey, PA: IGI Global.

Lévy, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales: temas esenciales, avanzados y aportaciones especiales.Coruña: Netbiblo.

Liu, S. (2013). Exploring the instructional strategies of elementary school teachers. International Education Studies, 6(11), 58-68. DOI:10.5539/ies.v6n11p58

Maderick, J. (2013). Validity of Subjective Self-Assessment of Digital Competence Among Undergraduate Preservice Teachers. UNLV Theses/Dissertations/Professional Papers/Capstones. Paper 1941.

Maher, D. (2013). Pre-service primary teachers’ use of ipads to support teaching: Implications for teacher education. Educational Research for Social Change (ERSC), 2, 48-63.

Mishra, P., y Koehler, J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108, 1017-1054. DOI: 10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Morales, M., Trujillo, J., y Raso, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Universidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 103-117. DOI:10.12795/pixelbit.2015.i46.07

Mouza, C., Karchmer-Klein, R., Nandakumar, R., y Yilmaz, S. (2014). Investigating the impact of an integrated approach to the development of preservice teachers’ technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 71, 206-221. DOI:10.1016/j.compedu.2013.09.020

O´Dwyer, L. y Bernauer, J. (2014). Quantitative research for the qualitative researcher. California: Sage.

Pamuk, S., Ergun, M., Cakir, R., Yilmaz, y Ayas, C. (2015). Exploring relationships among TPACK components and development of the TPACK instrument. Educational Informational Technology, 20, 241-263. DOI 10.1007/s10639-013-9278-4.

Prendes, M. P., y Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140.

Rangel, A., y Peñalosa, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación superior: construcción y prueba empírica de un instrumento de evaluación. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 9-23. DOI:10.12795/pixelbit.2013.i43.0

Raubenheimer, J.E. (2004). An item selection procedure to maximize scale reliability and validity. South African Journal of Industrial Psychology, 30(4), 59-64.

Roblizo, M. y Cózar, R. (2015). Usos y competencias en TIC en los futuros maestros de educación infantil y primaria: hacia una alfabetización tecnológica real para docentes. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 23-39. DOI: 10.12795/pixelbit.2015.i47.02

Roig, R. y Flores, C. (2014). Conocimiento tecnológico, pedagógico y disciplinario del profesorado: el caso de un centro educativo inteligente. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 47. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec47/n47_Roig-Flores.html

Rosario, H., y Vázquez, L. (2012). Formación del docente universitario en el uso de TIC. Caso Universidades públicas y privadas (Universidad de Carabobo y Universidad Metropolitana). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 163-171.

Schmidt, D., Baran, E, Thompson, A., Mishra, P., Koehler, M., y Shin, T. (2009). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): The Development and Validation of an Assessment Instrument for Preservice Teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42, 2, 123-149.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. DOI: 10.3102/0013189X015002004

Sierra, J.C., Santos-Iglesias, P, Vallejo-Medina, P. y Moyano, N. (2014). Autoinformes como instrument de evaluación en sexololgía clínica. Madrid: Síntesis.

Stewart, J., Antonenko, P., Shane, J. y Muravita, (2013). Interpersonal factors affecting Technological pedagogical content knwoledge of Agricultural Education. Journal of Agricultural Education, 54(3), 157-170. DOI: 10.5032/jae.2013.03157

Vera, J. A., Torres, L. E., y Martínez, E. E. (2014). Evaluación de competencias básicas en TIC en docentes de educación superior en México. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 143-155. DOI: 10.12795/pixelbit.2014.i44.10

Young, J. R., Young, J. L., y Hamilton, C. (2013). The use of confidence intervals as a meta-analytic lens to summarize the effects of teacher education technology courses on preservice teacher TPACK. Journal of Research on Technology in Education, 46, 149-172. DOI: 10.1080/15391523.2013.10782617

Zelkowski, J., Gleason, J., Cox, D. C., y Bismarck, S. (2013). Developing and validating a reliable TPACK instrument for secondary mathematics preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 46, 173-206. DOI: 10.1080/15391523.2013.10782618

Published

2018-12-01