Educational attention to ethnic and cultural diversity: New professional competences of teachers

Autori

  • Rosa María Rodríguez Izquierdo Universidad Pablo de Olavide (Sevilla)

Parole chiave:

attention to cultural diversity, professional competences, novel teachers, teacher training

Abstract

In spite of being recognised in legislation, attention to cultural diversity, is still more a desire than a reality. Teachers do not have an appropriate knowledge about the characteristics of minority ethnic children as to how to provide the educational attention they need.

In this work we present the results of a research carried out with 1404 future teachers´ students attitude to various dimensions such as the scale of attitudes to multicultural education, the role of school, its effects in the classroom, teachers´ training, intercultural education programmes, cultural dimension of teaching. Deepening on the students´ opinions through a semantic differential and focus groups was also treated. The answers of these education students show the demand for specialised training in this field. Thos study comments on the results and suggests proposals of action.

The most relevant conclusions of this study show that students do not reject cultural diversity but they have a very poor consciousness about it. However, in general terms their attitude is rather positive.

Riferimenti bibliografici

Cohen, L. Y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Cook, T.D. y Reichardt, Ch.S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación educativa. Madrid: Morata.

Cornwell, G. Y Stoddard, E. (1999). Globalizing Knowledge: Connecting International & Intercultural Studies. The Academy in Transition. Association of American Colleges and Universities, Washington, D.C. ERIC No. ED440610.

Díaz-Aguado, M. (2000). Apuntes sobre la educación en las sociedades de inmigración: perspectiva de tres colectivos de inmigrantes de la comunidad de Madrid (último semestre de 1998). En II Congreso sobre Migraciones en España. España y las Migraciones Internacionales en el cambio de siglo Madrid, 5-7 de Octubre.

Barragán Ruiz-Matas, C. (2000). ¿Qué se esconde tras la formación intercultural?. En II Congreso sobre Migraciones en España. España y las Migraciones Internacionales

en el cambio de siglo. Madrid, 5-7 de Octubre.

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Fox, D. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona: Eunsa.

García, Mª Y Oliveras, E. (1999). Formación del profesorado en educación intercultural. Un caso práctico. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 36, Diciembre, 199-209.

Gimeno Sacristán, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid: Morata.

Krueguer, R. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica de la investigación aplicada. Madrid: Pirámide.

Kymlicka, W. Y Norman, W. (Ed) (2000). Citizenship in diverse societies. Oxford: Oxford University Press.

Marchesi, A. Y Martín, E. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza.

Rodríguez Izquierdo, R. Mª. (1999). La interculturalidad: Un valor educativo del siglo XXI. En J. Manjón (Coord.), El bienestar social y la educación en valores: Una relación indispensable. (pp. 67-88). Sevilla: Fundación San Pablo Andalucía CEU.

##submission.downloads##

Pubblicato

2008-12-01