The Post-Lisbon discourse on skill mismatches and competence upgrading
Parole chiave:
EU policy-making, Lisbon strategy, competence, vocational education training, qualifications, regulatory idealAbstract
The aim of this contribution is to examine EU policy-making processes and agenda settings for competence development in the wake of the Lisbon Strategy. In particular, part I focuses on the EU ‘regulatory ideal’ for competence development that emerges from key policy documents by the institutional triangle in the period 2000-2007. The analysis presented is highly condensed but it still contains substantial descriptive information. My main argument is that the emerging EU ‘regulatory ideal’ for competence development is grounded on a simplified account of the social problem it aims to address. This account does not pay due consideration, for instance, to possible mismatches between generic requirements for a perfect skills match and specific individual needs for learning and working opportunities. In order to support my argument, part II discusses key contextual factors that characterize the institutional shaping of European labour markets.
Riferimenti bibliografici
European Parliament, Council of the European Union (2005). Directive of the European Parliament and of the Council On the recognition of professional qualifications 2005/36/EC.
European Parliament, Council of the European Union (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC).
Ertl, H. (2006). “European Union policies in education and training: the Lisbon Strategy as a turning point?” Comparative Education, vol. 42, nº 1, 5-27.
Gangl, M. (2003). “The Structure of Labour Market Entrants in Europe: A Typological Analysis”. In: W. Müller, M., Gangl (Eds). Transition from Education to Work in Europe. The Integration of Youth into EU Labour Markets. Oxford: Oxford University Press, 107-128.
Korczynski, M. (2002), Human Resource Management in Service Work, Houndmills: Palgrave.
Krahn H., Lowe, G.S. (1998). Literacy utilization in Canadian workplace. Ottawa: Statistics Canada.
Lindblom, C.E. (1980). The Policy-Making Process, New York: Prentice Hall.
Marsden, D. (1986). The End of Economic Man? Brighton: Wheatsheaf.
Müller, W., Gangl, M. (Eds) (2003). Transition from Education to Work in Europe. The Integration of Youth into EU Labour Markets. Oxford: Oxford University Press.
Nóvoa, A., deJong-Lambert, W. (2003). ”The education of Europe: apprehending EU educational policies”. In: D. Phillips, H. Ertl (Eds) Implementing European Union education and training policy. A comparative study of issues in four member states. Dordrecht: Kluwer, 41–72.
Presidency conclusions Lisbon European Council 23 e 24 March 2000.
Skinner, D., Sauders, M. N.K. & Beresford, R. (2004). Towards a shared understanding of skill shortages: Differing perceptions of training and development needs, Education + Training, vol. 46, nº 4, 182-193.
Thompson,P., Warhurst,C., & Callaghan,G. (2000). “Human capital or capitalising on humanity? Knowledge, skills and competencies in interactive service work”. In C. Pritchard, R. Hull, M. Chumer, & H. Willmott (eds). Managing Knowledge: Critical Investigations of Work and Learning. London: Macmillan.
Treaty establishing a Constitution for Europe, Official Journal of the European Union C310 of 16 December 2004.
Treaty establishing the European Community (consolidated text), Official Journal of the European Union C 325 of 24 December 2002.
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.