Policies for Entering the Teaching Profession in Latin America: The outstanding debt
Parole chiave:
induction, teacher training, professional developmentAbstract
This article seeks to make a contribution in the debate on policies for teacher insertion in Latin America. It is assumed that student learning success is related to, among other factor, the preparation teachers receive throughout their life but, fundamentally, in the early years of their practice. We begin by briefly assessing the educational policies implemented in Latin America for teacher training in recent decades. This paper highlights the detrimental impact of the discontinuity in the implementation of policies (due to changes in the ministries or governments) and the difficulties that arise in generating positive transformations in terms of induction of teachers. We continue with a detailed analysis of the implications of “being” a teacher and teaching, placing special emphasis on the construction of a teacher “identity” and the valorization of this profession in our current day society. We then consider the different training stages teachers undertake. Concrete teaching practices and the social reality in which they take place often presuppose a gap between the theories in which teachers are trained and the practical experiences they confront at the beginning of their careers. This causes frustration and lack of motivation of novel teachers that often lead to deterioration in the ability to teach. In this regard, the article describes and analyzes a variety of models for teacher integration that serve as a frame of reference for rethinking policies to enhance this process. Finally, we reflect upon these tools and the ability to adapt them to Latin American reality.Riferimenti bibliografici
Britton, E. et al. (2001) More Swimming, Less Sinking. Perspectives on Teacher Induction in the US and Abroad. Disponible en http://curie.umd.umich.edu/TeacherPrep/75.pdf
Bullough, R.V. (2000). Convertirse en profesor: la persona y la localización social de la formación del profesorado. En Biddle, B.J.; Good, T.L; Gooddson, I.F. La enseñanza y los profesores I (La profesión de enseñar). Barcelona: Paidós, 99-166.
Cornejo Abarca, J. (1999). Profesores que se inician en la docencia: algunas reflexiones al respecto desde América Latina. Revista Iberoamerica de Educación, 19.
Day, C. (2005). Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid: Narcea.
Day, C., Stobat, G., Sammons, P., Kingston, A., Gu, Q., & Smees, R. (2007). Variations on Teachers' Work, Lives and Effectiveness. London: Department for Education and Skills, Research Report No. 743.
Esteve, J. M. (2006). Identidad y desafíos de la condición docente. En Emilio Tenti-Fanfani (compilador), La Condición Docente. Buenos Aires: Siglo XXI. p. 58.
Feiman-Nemser, S. (2003). Keeping Good Teachers. Education Leadership. 60(8), 25-29.
Feiman-Nemser, S. (2001). From Preparation to Practice: Designing a Continuum to Strengthen and Sustain Teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013-1055.
González, A. et al. (2005) “Inducción profesional docente” Estudios Pedagógicos. 31(1), 51-62. Ver en http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052005000100003&script=sci_arttext&tlng=es
Gysling, J. (1992). Profesores: un análisis de su identidad social. CIDE: Santiago de Chile.
Huberman, M. et al. (1989). La vie des enseignants. Évolution et bilan d´une profession. Neuchâtel: Nestlé.
Lortie, D. (1975). Schoolteacher. Chicago: The University of Chicago Press.
Marcelo, C. (1999) Estudio sobre estrategias de inserción profesional en Europa. Revista Iberoamericana de Educación, 19. Formación Docente. Enero-abril.
Marcelo, C. (2007). Políticas de inserción a la docencia: De eslabón perdido a puente para el desarrollo profesional docente. GTD-PREAL (en prensa).
McKinsey, C. (2007). How the World's Best Performing School Systems Come Out on Top. Última consulta: 30 de junio de 2008. Disponible en http://www.mckinsey.com/clientservice/socialsector/resources/pdf/Worlds_School_Systems_Final.pdf
Murillo, J. y Román, M. (2008). Resultados de Aprendizaje en América Latina a partir de las Evaluaciones Nacionales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 1(1) 6-35. Santiago: RINACE.
Pajares, M. (1992). Teachers´beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307-332.
Román M. (2006). El desafío de aprender a leer, comprender y razonar en escuelas vulnerables. Revista Pensamiento Educativo, 39, 69-86. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile.
Vaillant, D. (2007). Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica. Revista Pensamiento Educativo (Chile), 41(2).
Vaillant, D. (2004). La construcción de la profesión docente en A.L. PREAL. Corrales, J. (2002) The supply-side of education reform. PREAL.
Vaillant, D. (2004) Construcción de la profesión docente en América Latina. Tendencias, temas y debates. Serie Documentos No 31. PREAL. Disponible en www.preal.org
Vonk, J. H. C. (1996). A Knowledge Base for Mentors of Beginning Teachers: Results of a Dutch Experience. In R. McBridge (Ed.), Teacher Education Policy, (pp. 112-134). London: Falmer Press.
Zeichner, K.M. (1985). Dialéctica de la socialización del profesor. Revista de Educación, 277, 95-123.
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.