Family background of students at risk of early school leaving by family typology
Mots-clés :
Risk of Early School Leaving, parenting skills, educational supervision, parent education programs.Résumé
The problem of Early School Leaving (ESL) is currently one of the biggest concerns for the different Spanish educational authorities. This article aims to present the perception of the students at risk of ESL on the personal skills of father and mother, the educational supervision and communication with them. Also we examine what variables of the family context predict the risk of early school leavers according to family typology. This will allow us to implement parent education programs in schools, evidence-based, to promote parenting skills of fathers and mothers and help reduce the risk of ESL. The sample consists of a total of 3574 students of Secondary Education of the Canary Islands and 2229 families of these students. For data collection they have been used in this research different scales: parenting skills, communication parents / children and parental supervision. In relation to the perception of students about parenting skills, students at risk of ESL reports that both parents have fewer skills and personal development resilience and organization of family educational setting and educational competence. Students have also a more violent communication with both parents, as well as less open communication with the mother. Meanwhile, parents of students who are at risk of ESL report conducting lower educational supervision over their children. Finally, we show two explanatory models predicting educational continuity or ESL through academic performance, according to family typology, both heteroparental as single parents. To provide an effective educational response in prevention of ESL, we propose the implementation in schools of group parent education programs; these programs are based on an experiential methodology and on evidences.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.