Designing learning in the university: Identifying patterns of activities
Mots-clés :
earning design, learning tasks, higher education, learning strategies, professional knowledgeRésumé
One of the actions that characterizes teachers is the design of student learning. Teachers arecontinually making decisions that affect one way or another what students learn and the
way they do to learn. Usually this process takes place in contexts of privacy. Until the
entry into EEES, the visibility of learning design that teachers performed was limited.
The publicly leaked information about our learning designs was limited to brief descriptions of
what is called "syllabuses", which described little or nothing about what was really what we did
in the classroom and our students for what they did learn.
This article describes a research that has examined the processes of teaching at the
university by studying the design of learning sequences. After analyzing a variety of
teachers from different universities and branches of knowledge. We find that there are
innovative designs aimed at promoting learning in students a high understanding of
learning through their involvement in processes of inquiry. But nevertheless, we also
note how tasks are constant assimilative and call up the majority of the student's learning tasks.
Références
Cameron, L. (2007). Documenting learning environments and experiences. Paper presented at the ICT:
Providing choices for learners and learning.
Cameron, L. (2009). Using generic learning designs to promote good teaching and learning practice.
Paper presented at the Same places, different spaces. Proceedings ascilite Auckland.
Conole, G. (2007).Describing learning activities. Tools and resources to guide practice. In H. Beetham &
R. Sharpe (Eds.), Rethinking pedagogy for a digital age: Designing and delivering e-learning
(pp. 81-91). Oxon: Routledge.
Conole, G. (2008). Capturing practice: The role of mediating artefacts in learning design. In L. Lockyer,
S. Bennett, S. Agostinho & B. Harper (Eds.). Handbook of research on learning design and
learning objects: Issues, applications and technologies (pp. 187–207). Hersey: IGI Global.
Conole, G., Littlejohn, A., Falconer, I., & Jeffery, A. (2005). Pedagogical review of learning activities
and use cases. LADIE project report, 2005.
Dalziel, J. (2009). Prospects for learning design research and LAMS. Teaching English with Technology, 9
(2), i-iv.
Koper, R., & Bennett, S. (2008). Learning Design: Concepts. In H. H. Adelsberger, J. M. Pawlowski,
Kinshuk & D. Sampson (Eds.), Handbook on Information Technologies for Education and
Training. Heidelberg: Springer.
Koper, R., & Olivier, B. (2004) Representing the Learning Design of Units of Learning. Educational
Technology & Society, 7 (3), 97-111.
Laurillard, D. (2006). Learning design futures: What are our ambitions? Paper presented at the
Proceedings of Theme 1 of the JISC Online Conference: Innovating e-Learning.
Laurillard, D., & McAndrew, P. (2002) Virtual Teaching Tools: Bringing academics closer to the design of
e-learning. Paper presented at the Networked Learning Conference.
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente. Madrid: Narcea.
Mayer, R.E. (2002). Psicología de la educación: el aprendizaje en las áreas del conocimiento. Madrid:
Pearson Educación.
Ramsden, P. (1992). Learning to teach in higher education. New York: Routledge.
Rowland, Gordon (2008). Design and research: Partners for educational innovation. Educational
Technology, 48 (6), 3-9.
The Design-Based Research Collective (2003). Design-Based research: An Emerging Paradigm for
Educational Inquiry. Educational Researcher, Vo. 32, No. 1, 5-8.
Weller, M. (2007). Learning Objects, Learning Design, and Adoption Through Succession. Journal of
Computing in Higher Education, 19 (1), 26-47.
Zabalza, M. y Zabalza, M. (2010). Planificación de la docencia en la universidad. Madrid: Narcea.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.