Appropriating Competence: The competency movement, the New Right and the “culture change” project
Mots-clés :
competence, behaviouristic model, New Right, neoliberal market, work’s worldRésumé
This paper raises some critical issues concerning 'competency' as represented, today, by the National Council for Vocational Qualifications and, earlier, by the Manpower Services Commission. It is argued that the narrowly behaviouristic model supported by the 'competency movement' is only one of the many ways in which competence has been approached within the social sciences. The issue of why those agencies should have promoted this particular model of competence is explored, using Bernstein's concept of 'pedagogic discourse'. It is argued that competency should be located within the political context of the policies with which it is associated. The promotion of competency can be understood in terms of political aspirations of the New Right to change the culture of British institutions and economic life in the direction of a neo-liberal market ideology. The problems of competency are explored with reference to its methodology and the manner in which-it represents 'the world of work' and competence within it.
Références
Hargreaves, A. (1989). Curriculum and Assessment reform, Milton Keynes: Open University Press.
Hickox, M. y Moore, R. (1994). Vocationalism and Educational Change, Curriculum Journal, 5, 3, 277-289.
Hickox, M. y Moore, R. (1995). Liberal-humanist education: the Vocationalist Challenge, Curriculum Studies, 3, 1, 45-59.
Jones, L. (1995). Drug Talk in Context: the relationship between situation and performance in the expression and reception of drug-related knowledge, Journal of Curriculum Studies, 3, 2.
Jones, L y Moore, R. (1993). Education, Competence and the Control of Expertise, British Journal of Sociology of Education, 14, 4, 385-397.
Keat, R y Abercrombie, N. (eds.) (1990). Enterprise Culture. London: Routledge.
Lave, J y Etienne, W. (1991). Situated Learning: legitimate peripheral participation, Cambridge: Cambridge University Press.
Lee, R. (1980). Beyond Coping. London: FEU.
Manpower Services Commission (1977). Analytical Techniques for Skills Comparison, 2 vols., Sheffield: MSC.
Manpower Services Commission (1987). Young People Starting, Sheffield: MSC.
Moore, R. (1987). Education and the Ideology of Production, British Journal of Sociology of
Education, 8, 2, 227-242.
Moore, R. (1990). The Construction of Skill en Gleeson, D. (ed.). Training and its Alternatives, Milton Keynes: Open University Press.
Moore, R. (1994). Professionalism, Expertise and Control in Teacher Training, en Wilkin, M. and Sankey, D. (eds.). Collaboration and Transition in Initial Teacher Training, London: Kogan Page.
Morris, N. (1991). The Trouble with Competence, Cambridge Journal of Education, 21, 3, 331-342.
Short, E. (ed.) (1984). Competence: inquiries into its meaning and acquisition in educational settings, New York: University Press of America.
Smith, R. (ed.) (1975). Regaining Educational leadership, New York: Wiley.
Tomlinson, J. (1993). The Control of Education, London: Cassell.
Training Agency (1989). Devoloping Standards by Reference to Functions, Development of Assessable Standards for National Certification, guidance note 2, Sheffield: Training Agency.
Turner, S. (1994). The Social theory of Practices, Cambridge: Polity Press.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.