Degrees of reflection in academic development: Construction and application of a tool to assess critical reflection in portfolios and projects
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.15227Gako-hitzak:
college of education, evaluation, measuring instrument, research project, teacher education, universityLaburpena
Academic development based on ‘reflective practice’ consists of observing, analysing and reflecting on teacher practice in order to improve students’ learning processes. Participants of the 10 ECTS programme of the Centre for Teaching and Learning in Higher Education, choose between the development of a reflective portfolio or a project on their teaching practice based on the premises of the Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). We conducted a study to better understand the reflective processes of participants expressed in their portfolios or projects with the overall aim to improve the support to their professional development as teachers. The obtained results provided a foundation for the re-design of the programme in terms of analysing the reflective practice with the use of a reflective analysis tool. Our main research questions were: How can we assess the quality of reflection in portfolios and projects? What dimensions of reflection can be found? At what level of reflectivity do our participants operate? To answer these questions, and based on an extensive literature review, we first developed a model and two rubrics to assess the quality of reflection in written texts. Second, portfolios and projects of participants were analysed with the rubrics and semi-structured in-depth interviews were conducted with the same participants. Results show differences in the reflective processes between projects and portfolios; that the difference in teaching experience influences the quality of reflection in both text types but that also the motivation and fulfilment of entry expectations conditions the reflection level in learning processes.##submission.downloads##
Argitaratuta
Zenbakia
Atala
##submission.license##
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.