The voice of the students in the classroom: a dialogic proposal in Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8393Keywords:
Dialogue, moral education, case study, student participationAbstract
Lately the methodologies supported in the recovery of the student voice have become relevant. However, there are still many theoretical and practical questions about it. From an observational study developed in a Primary classroom, we analyse how can be created conditions to heard the voice of the students and to improve learning, from two dimensions: instructional and educational. Applying a qualitative methodology as a single case study based on systematic observations, interviews and document analysis allowed us to discuss the issues, processes and results of the implementation of a dialogic methodology in the classroom. We analysed the issues, context and strategies used in dialogic interaction situations. Positive effects were observed related to the improvement of classroom climate, motivation and learning. Also, have derived some guidelines to develop cooperative learning and autonomous thinking in students of Primary Education.
References
Alexander, R. J. (2008). Towards Dialogic Teaching: rethinking classroom talk (4th edition). York: Dialogos.
Asensio, J. M. (2004). Una educación para el diálogo. Barcelona: Paidós.
Brownlee, J., Mascadri, J., Cobb-Moore, C., Walker, S. Johansson, E, Boulton-Lewis, G. &Ailwood, J. (2012). Teachers’ and children’s personal epistemologies for moral education: Case studies in early years elementary education. Teaching and TeacherEducation, 28, 440-450.
Burbules, N. (1999). El diálogo en la enseñanza. Teoría y práctica. Amorrortu Editores: Buenos Aires.
Ceballos, N. & Susinos, T. (2014). La participación del alumnado en los procesos de formación y mejora docente. Una mirada a través de los discursos de orientadores y asesores de formación.Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(2). Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev182COL5.pdf
Cook-Sather, A. (2002). Authorising students´perspectives: toward trust, dialogue and change in education. Educational Researcher, 31(4), 3-14.
Elboj, C. & Niemela, R. (2010). Sub-communities of mutual learners in the classroom: the case of Interactive groups. Revista de Psicodidáctica, 15(2), 177-189.
Flutter, J. (2007). Teacher development and pupil voice. CurriculumJournal, 18(3), 343-354.
Freire, P. (2002). La Educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
García, R., Mircea, T. & Duque, E. (2010). Socio-cultural transformation and the promotion of learning. Revista de Psicodidáctica, 15(2), 177-189.
Hajhosseiny, M. (2012). The Effect of Dialogic Teaching on Students' Critical Thinking. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 1358-1368.
MacBeath, J. &McGlynn, A. (2002). Self-evaluation: What’s in it for Schools? London: Routledge-Falmer.
Merchán, F. J. (2012). La introducción en España de la política educativa basada en la gestión empresarial de la escuela: el caso de Andalucía. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(32).
Mercer, N. (2000). Words and minds. New York: Routledge.
Mercer, N. & Littleton, K. (2007) Dialogue and the Development of Children's Thinking: A sociocultural approach. New York: Routledge.
Mustakova, E. (2010). Education for critical moral conscientiousness. Journal of Moral Education, 33(3), 245-269.
Navarro, G. (2000). El diálogo. Procedimiento para la educación en valores. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Parkera, M. &Hurrya, J. (2007). Teachers' use of questioning and modeling comprehension skills in primary classrooms. EducationalReview, 59, 3, 299-314.
Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Rozada, J. M. (2011). Libres desde pequeños. Un proyecto de didáctica crítica para la escuela primaria. En J. Mainer (Coord.) Discursos y práctica para una Educación Crítica. Diada, SerieFundamentos, 15, 41-59.
Rudduck, J. (2006). The potential of listening to pupils. Educational Review, 58(2), 131-231.
Rudduck, J., Chaplain, R. & Wallace, G. (ed.) (1996). School Improvement: what can pupils tell us? London: Routledge.
Rudduck, J. & Flutter (2004). How to improve your school? London: Continuum International Publishing Group.
Rudduck, J. & McIntyre, D. (2007). Improving Learning through Consulting Pupils. UK: Routledge.
Russell, J. (2007). How children become moral selves? Building character and promoting citizenship in education. Portland: Sussex Academic Press.
Simon, S. B., Howe, L. & Kirschenbaum, H. (1972).Values clarification: A handbook of practical strategies for teachers and students. New York: Hart.
Stake, R. E. (1995). The Art of Case Study Research. CA: Sage Publications.
Susinos, T. & Ceballos, N. (2012). Voz del alumnado y presencia participativa en la vida escolar. Apuntes para una cartografía de la voz del alumnado en la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 24-44. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-deeducacion/articulosre359/re35902.pdf?documentId=0901e72b813d7295
Wegerif, R. (2011). Towards a dialogic theory of how children learn to think. Thinking Skills and Creativity, 6, 179-190.
Wells, G. (1999). Dialogic Inquiry: Towards a Sociocultural Practice and Theory of Education. England: Oxford University Press.
Wilson, J. L. &Laman, T. T. (2007). "That was Basically Me" Critical Literacy, Text and Talk. Voices from the Middle, 15(2), 40-46.
Wolfe, S. (2006). Teaching and learning through dialogue in primary classrooms in England. Unpublished PhD thesis: University of Cambridge.
Downloads
Published
Issue
Section
License
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.