The logics of reformist change in the democratic school based on the teacher’s discourse

Autor/innen

  • Antonio Luzón Trujillo Universidad de Granada
  • Mónica Torres Sánchez Universidad de Granada

Schlagworte:

Social inclusion and exclusion, educational actors, governance, educational system, democratization and participation, narratives, critical discourse

Abstract

The recent changes, which are being produced in the European educational systems, have had an impact in the capacity of education to fight against exclusion and to promote social integration. Therefore, our paper, which is part of a wider research project, analyses the educational actors’ responses to the changes that have been introduced by a really profound educational reform such as the LOGSE. The differences and similarities in these actors’ answers in to order improve the understanding of the limits and possibilities of the educational policy is clearly manifested. Lastly, the ways in which an educational system is governed in a society have an impact in social integration and exclusion, either inside or outside education.

Literaturhinweise

Bolívar, A. y Rodríguez Diéguez, J. L. (2002). Reformas y retórica. La reforma educativa de la LOGSE. Archidona: Aljibe.

Bonal, X. (1998). La política educativa: dimensiones de un proceso de transformación (1976-1996), en R. Romá y J. Subirats, (eds.). Políticas públicas en España. Contenidos, redes de actores y niveles de gobierno. Barcelona: Ariel, 153-174.

Brunet, I. y Morell, A. (1998). Clases, educación y trabajo. Madrid: Trotta.

Devalay, M. (1996). Donner du sens á l’école París: ESF.

Dubet, F. (1989) Jeunesse et travail : de quelles crises s'agit-il?. En: Lettre d'information de la FONDA (Fondation pour la vie associative), nº 63, París (abril de 1989).

Dubet, F y Martuccelli, D. (1996). Théories de la socialisation et définitions sociologiques de l’école en Revue française de sociologie XXXVII, 511-535.

Carabaña, J. (1999). Dos estudios sobre movilidad intergeneracional. Madrid: Visor-Argentaria.

Duro, J. A. (1997). Expansión educativa y desigualdad en los niveles de escolarización. Información Comercial Española, 764, 147-160.

Echevarría, J. (1999). La movilidad social en España. Madrid: Istmo.

El Periódico (2005). Los docentes ponen pegas a la reforma educativa, en el Diario El Periódico de Cataluña (03/04/2005).

Fassin, Didier (1996). Exclusión, underclass, marginalidad en Revue française de sociologie XXXVII, 37-75.

Luengo Navas, J. (Comp.) (2005). Paradigmas de gobernación y de exclusión social en la educación. Barcelona-México: Pomares.

Luengo Navas, J. (2000). En busca de la igualdad por la escuela en REC. Revista de Estudios del Curriculum. Vol. 3(1), 249-269.

Maravall Herrero, J.M. (coord.). Dimensiones de la desigualdad. Madrid:Visor-Argentaria.

Pereyra, M. A., Sevilla, D. y Castillo, P. (1999). The Spanish Educational System: A Report, en S. Lindblad y Th.S. Popkewitz (eds.). Education Governance and Social Integration and Exclusion: National Cases of Educational Systems and Recent Reforms. Uppsala University, 171-203.

Pereyra, M.A., Luzón, A., Torres, M. y otros (2001). Social inclusion and exclusion in Spain: the blurring images of reformed schooling. En S. Linblad y Th.S. Popkewitz (eds.). Education governance and social integration and exclusion: Studies in the powers of reason and the reasons of power. A report from the EGSIE project.Uppsala: University, 261-298.

Popkewitz, T. Limblad, S. & Stranberg, J. (1999). Review on education governance and social integration an exclusion. Uppsala University.

Rambla, X. y Bonal, X. (2006) La desigualdad que no cesa, Cuadernos de Pedagogía, nº 235, 50-54.

San Segundo, Mª J. (1998). Igualdad de oportunidades educativas. Economías, 40, 82-103.

Sevilla, D. (2003). La educación comprensiva en España: paradoja, retórica y limitaciones. Revista de Educación, 330, 35-57.

Downloads

Veröffentlicht

2006-09-01