A training model for progress in curriculum greening

Autors/ores

  • Josep Bonil Universidad Autónoma de Barcelona
  • Genina Calafell Universidad Autónoma de Barcelona
  • Jesús Granados Universidad Autónoma de Barcelona
  • Mercè Junyent Universidad Autónoma de Barcelona
  • Rosa Maria Tarín Universidad Autónoma de Barcelona

Paraules clau:

Environmental Education, Curriculum Greening, teachers training, training model

Resum

It is presented a qualitative research that aims to provide answers to the shared diagnosis of the lack of training of educative teams concerning Curriculum Greening. We present a training model that has been implemented in a training activity addressed to teachers from primary and secondary education, and also to consultants of Environmental Education who belong to the Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (Network of Schools for the Sustainability of Catalonia). The purpose of the model is to shorten the distance between the ideological approach of Environmental Education and its practical concretion in the classroom, which often becomes an obstacle to Curriculum Greening. To this end, the training proposal is based on the concept of high level idea and its connection with the practice, that has been specified in the identification of four spheres: conceptual, creative, didactic and research. The work presented concludes that the proposed model is a coherent, solid and rigorous way of approaching Curriculum Greening. Furthermore, the study has enabled to identify, between the teachers who participated in the training activity, four profiles depending on the grade of transference of the model to their professional context: propellant, catalyst, cognitive reinforcement and emotional reinforcement. This categorization offers elements that enable to explore which components, in both teaching and consultant level, should be considered and which should be surpassed to achieve a high level of transference of the training proposal in order to improve the level of Curriculum Greening.

Referències

Bauman, Z. (2007). Els reptes de l’educació en la modernitat líquida. Barcelona, España: Arcadia.

Bauman, Z. (2008a). Una nova escena del drama entre el vell i el jove. Collecció Aportacions. Secretaria de Joventut. Generalitat de Catalunya.

Bauman, Z. (2008b). L’educació en un món de diàspores. Collecció Debats d’Educació. Barcelona, España: Fundació Jaume Bofill.

Bonil, J., Sanmartí, N., Tomàs, C., & Pujol, R. M. (2004). Un nuevo marco para dar respuesta a las dinámicas sociales: el paradigma de la complejidad. Investigación en la escuela, 53, 5-19.

Bonil, J., Junyent, M., & Calafell, G. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka de enseñanza y divulgación de las ciencias, 7, 198-215.

Bonil, J., & Pujol, R. M. (2011). Educación científica a propósito de la palabra crisis. Enseñanza de las ciencias, 29(2), 23-34.

Calafell, G., & Bonil, J. (2007). El dialogo disciplinar como herramienta para diseñar islotes de racionalidad. Encuentros Multidisciplinares, 9, 58-65.

Geli, A. M., Junyent, M., Medir, R., & Padilla, F. (2006). L’ambientalització curricular en l’ensenyament obligatori: una proposta de definició, caracterització i estratègies. Barcelona: Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya.

Hopkins, C. (Mayo, 2010). Launching Phase II of the International Teacher Ed Network on ESD. 6th Biennial Meeting of the International Network of Teacher Education Institutions. Paris,

Francia: UNESCO.

Hopkins, C. (2012). Reflections on 20+ Years of ESD. Education for Sustainable Development, 6, 21-35.

Innerarity, D. (2011). Incertesa i creativitat. Educar per a la societat del coneixement. Colecció Debats d’Educació. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Junyent, M., Geli, A. M., & Arbat, E. (Eds) (2003). Proceso de caracterización de la Ambientalización Curricular de Estudios Superiores. Girona: Universitat de Girona – Red ACES

Mayer, M. (2002). Ciudadanos del barrio y del planeta. En Imbernon, F. (Coord). Cinco ciudadanías para una nueva educación (pp 83-104). Barcelona: Graó.

Mèlich, J. C., & Boixadé, A. (coord.) (2010). Los Márgenes de la moral: una mirada ética a la educación. Barcelona: Graó.

Pujol, R. M. (2000). Ambientalització i escola. Perspectiva Escolar, 235, 2-7.

Sauve. L. (2004). Una cartografia de corrientes de educación ambiental. En Sato, M., Carvalho, I. (Orgs). A pesquisa em educação ambiental: cartografias de uma identidade narrativa em

formação. Porto Alegre, Brasil: Artmed. Disponible en:

http://www.ambiente.gov.ar/infotecaea/descargas/sauve01.pdf

Descàrregues

Publicades

2012-09-01