Incorporation and reception in Early Childhood and Primary Schools in Catalonia: perceptions of teachers, tutors and principals
Paraules clau:
teaching reception, entering the teaching profession, induction programs, beginning teachers, infantile and primary educationResum
Entering the teaching profession is a process influenced by many factors that have an effect on the way the novice teachers, recently graduated from university, perceive and live the first year of their teaching experience. These factors are related to the context: the sort of reception organized by the school management team and teachers; the peer-support and the professional
maturity of the teacher.
This article presents a research about the first year of teaching experience in Catalan public schools of infantile and primary education. The study has foreseen the accomplishment of study cases in five educational centers. Individual and group interviews have been carried out to beginning teachers, their mentors and the school management board. Focus groups with trainers
of beginning teachers taking part of an induction program promoted by the Catalan government, have been also carried out and finally interviews to different services of education (inspectors, psychopedagogs and members of resource centers.
The results here presented summarize one part of the research, this is the perceptions of teachers, mentors and management board’s members. They confirm the necessity to offer an induction program for first year teachers based on daily practice reflection as well as to plan the reception of new teachers by means of a contextualized plan including information on the school organization and curriculum as well as support strategies from expert teachers and the
management board.
Referències
Aloguín, A. & Rodríguez, I. (2008)(en prensa). La incorporació i acollida dels professors novells a la docencia. Fòrum: Fòrum Europeu d’Administradors de l’Educació a Catalunya.
Barnes, C. (1992). Developing teachers: "When the student is ready...". The developmental "waves" of teachers as learners. ED 354 020.
Barnes, J. (1987). Teaching experience. A Dunkin, M.J. The international encyclopedia of teaching and teacher education. Pergamon. New York.
Burden, P.R. (1997). Teacher development. A Houston, W.R., Haberman, M. and Sikula, J. (Eds.). Handbook of research on teacher education. Macmillan. New York.
Burden, P.R. (1982). Developmental supervision: reducing teacher stress at different career stages. ED 218 267.
Chapman, D.W. & Green, M.S. (1986). Teacher retention: a further examination. A Journal of Educational Research, 273-279.
Feixas, M. (2000). Estudio de las problemáticas del profesorado novel en la Universitat Autònoma de Barcelona. A I Congreso Internacional de Docencia Universitaria. 26-28 Juny 2000. UPC-UB-UAB. Barcelona. 26-28 Junio 2000.
Gold, Y. (1997). Beginning teacher support: attrition, mentoring and induction. Handbook of Research on Teacher Education. McMillan. New York.
González Sanmamed, M. (1999). La formación del profesorado novel. En Ferreres, V. y Imbernón, F. (Edit.). Formalización y actualización para la función pedagógica. Madrid: Síntesis.
Huling-Austin, L.L. (1990). Mentoring is squishy business.
A Bey, T. & Thomas Holmes, C. (1990). Mentoring. Developing successful new teachers. Association of Teacher Educators. Reston. Virginia.
Imbernón, F. (1998). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó. 3a. edición.
Kugel, P. (1993). How professors develop as teachers. Studies in Higher Education. 18, 315-328.
Lortie, D.C. (1975). School teacher. A sociological study. The University of Chicago Press.
Marcelo, C.& Mayor, C. (1999). Aterriza como puedas: profesores principiantes e iniciación profesional. En Hornilla, T. (Coord.). Formación del profesorado universitario y calidad de la enseñanza. Zarautz: Universidad del País Vasco.
Marcelo, C.; Mignorance, P. & Mayor, C. & (1991). Aprender a enseñar en la universidad: un estudio sobre los problemas de los profesores principiantes de la Universidad de Sevilla. Sevilla: Kronos.
Schlechty, P.C. & Vance, V.S. (1983). Recruitment, selection and retention: the shape of the teaching force. A Elementary School Journal, 469-487.
Unruh, D. (1989). Teaching tips for TAs. A sourcebook of suggestions and guidelines for teaching assistants. University of California. Los Angeles.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.