La historia del currículum como camino real a la investigación educativa internacional. Historia, perspectivas, beneficios y dificultades

Autores/as

  • Daniel Tröhler Universidad de Viena

Palabras clave:

Curriculum, historia, investigación internacional comparada, ciudadano, nación, sociedad, constitución

Resumen

Abstract:

This article seeks to advocate the genre Curriculum History as a most promising way to conduct international and comparative research in education. Advocating Curriculum History as a Camino Real in education research this article is organized around two major questions or challenges: first, the historiographic challenge between the national and the global, and second the double team of constitution and curriculum. The first challenge is connected to the fact that Curriculum History owes its own emergence to particular cultural assumptions facing specific problems a century ago, namely the idea(l) of American citizenship and the challenges of massive immigration, modernization in terms of commercialization of life and the growth of large cities. In order to prevent a hegemonic export of this particular US-American construction of Curriculum History this article suggests to emancipate international research from these cultural assumptions and to define its central concepts, citizen, nation, and society, as floating signifiers that have been materialized in each case differently in the individual nation-states. The second challenge builds on this formalized analytical grid and focuses on how precisely these floating signifiers have become materialized in the different nation-states. Thereby it is assumed that the national curricula respond to nationally different idea(l)s of citizenship as bearers and implementers of a social order defined by politically dominating cultural preferences. It is therefore being suggested to analyze the relations between the different national constitutions as highest authorities to define the ideal political and social order of a given nation-states and the role of its citizens, on one side, and the curricula as crucial means of making these desired future citizens of this envisioned social order.

 

Resumen:

Este artículo pretende abogar por el desarrollo de la Historia del Currículum como un género y forma prometedora de realizar investigaciones internacionales y comparativas en educación1. El artículo se organiza en torno a dos grandes interrogantes o desafíos: primero, el desafío historiográfico entre lo nacional y lo global y, en segundo lugar, el doble tándem de constitución y currículum. El primer desafío está relacionado con el hecho de que la Historia del Currículum debe su propia aparición a supuestos culturales específicos que enfrentan problemas también específicos desde hace un siglo, la idea de la ciudadanía norteamericana y los desafíos de la inmigración masiva, la modernización en términos de comercialización de la vida y el crecimiento de las grandes ciudades. Con el fin de evitar una exportación hegemónica de esta construcción estadounidense de la Historia del Currículum, este artículo sugiere emancipar la investigación internacional de estos supuestos culturales y definir sus conceptos centrales −ciudadano, nación y sociedad− como significantes flotantes que se han materializado en cada caso de manera diferente dentro de los Estados-nación individuales. El segundo desafío se basa en esta cuadrícula analítica formalizada y se centra en la precisión con que estos significantes flotantes se han materializado en los diferentes Estados-nación. Por lo tanto, se supone que los planes de estudios nacionales responden a un(a) idea(l) nacional diferente de la ciudadanía como portadores e implementadores de un orden social definido por preferencias culturales políticamente dominantes. Por lo tanto, se sugiere analizar las relaciones entre las distintas constituciones nacionales como máximas autoridades para definir el orden político y social ideal de una nación-Estado dada y el papel de sus ciudadanos, de un lado, y el de los currículos como medios cruciales para construir los deseados futuros ciudadanos de este orden social imaginado.

Citas

Anderson, B. (1983). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Londres: Verso.

Apple, M.W. (1979). Ideology and Curriculum. Londres: Routledge & Kegan Paul. Trad. cast.; Ideología y currículum, Ediciones Akal, 1991.

Apple, M.W. (1997). Educación y poder. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Autio, T. (2006). Between and Beyond the German Didaktik and Anglo-American Curriculum Studies. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Baker, B. (ed.) (2009). New Curriculum History. Roterdam, Países Bajos: Sense Publishers.

Bellack, A, A. (1969). History of Curriculum Thought and Practice. Review of Educational Research, 39 (3), 283-292. John Winthrop, A Modell of Christian Charity (1630). Recuperado de http://history.hanover.edu/texts/winthmod.html

Boli, J. y Thomas, G.M. (1997). World Culture in the World Polity. American Sociological Review, 62(2), 171-190.

Casati, G. (1859). Legge Casati. En Collezione celerifera delle leggi, decreti, istruzioni e circolari 39, vol. II (Turín, Italia: Tipographia editrice die Enrico Dalmazzo), 1425-1480.

Cousin, V. (1832). Rapport sur l’état de l’instruction publique dans quelques pays de l’Allemagne, et particulièrement en Prusse. París, Francia: Imprimerie Royale.

Dangerfield, G. (1965). The Awakening of American Nationalism: 1815–1828. Nueva York: Harper and Row.

Dole, C.F. (1892). The American Citizen. Boston: D. C. Heath.

Dussel, I. (2001). School Uniforms and the Disciplining of Appearances: Towards a Comparative History of the Regulation of Bodies in Early Modern France, Argentina, and the United States. Tesis doctoral, University of WisconsinMadison.

Green, A. (1990). Education and State Formation: The Rise of Education Systems in England, France and the USA. Londres: Palgrave Macmillan.

Goodlad, J.I. (1966). The Changing School Curriculum. Nueva York: Fund for the Advancement of Education

Goodson, I.F. (1982). School Subjects and Curriculum Change: Case Studies in Curriculum History. Londres: Routledge.

Goodson, I.F. (1983). Subjects for Study: Aspects of a Social History of Curriculum. Journal of Curriculum Studies 15 (4), 391-408.

Goodson, I.F. (1984). Defining the Curriculum: Histories and Ethnographies. Londres: Falmer.

Goodson, I.F. (ed.), (1988). International Perspectives in Curriculum History. Londres: Croom Helm.

Goodson, I.F. (1995). Historia del currículum. La construcción social de las disciplinas escolares. Barcelona: Pomares.

Gordon, S. (1999). Controlling the State: Constitutionalism from Ancient Athens to Today. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Gundem, B.B. (2000). Understanding European Didactics. En Routledge International Companion to Education, eds. Bob Moon, Sally Brown y Miriam Ben-Peretz. Londres: Routledge, 235-262.

Hamilton, D. (1989). On the Origins of the Educational Terms Class and Curriculum. En Towards a Theory of Schooling (Londres: Falmer), 35-55. Edic. cast. parcial en “Orígenes de los términos educativos ‘clase’ y ‘currículum’. Revista de Educación, 295 (1991), 187-205.

Hahn, C.L. (1999). Citizenship Education: An Empirical Study of Policy, Practices and Outcomes. Oxford Review of Education, 25(1/2), 246 y ss.

Harp, S.L. (1998) Learning to Be Loyal: Primary Schooling as Nation Building in Alsace and Lorraine, 1850-1940. DeKalb: Northern Illinois University Press.

Heathorn, S.J. (2000). For Home, Country and Race: Constructing Gender, Class and Englishness in the Elementary School 1880–1914. Toronto: University of Toronto Press.

Herrlitz, H.G.; Hopf, W.; Titze H. y Cloer, E. (1993). Deutsche Schulgeschichte von 1800 bis zur Gegenwart. Weinheim, Alemania: Juventa.

Horlacher, R. (2011). Best Practice’ Around 1800: Johann Heinrich Pestalozzi’s Educational Enterprise in Switzerland and the Establishment of Private Pestalozzi Schools Abroad. Encounters on Education, 12(1), 3-17.

Horlacher, R. (2015). Bildung, la formación. Barcelona: Octaedro.

Hopmann, S. (1998). Zugänge zur Geschichte staatlicher Lehrplanarbeit. Kiel: Alemania: Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften,

Hopmann, S. y Riquarts, K. (1995). Didaktik und/oder Curriculum: Grundprobleme einer internationalen vergleichenden Didaktik. Weinheim, Alemania: Beltz.

Hobsbawm, E. (1990). Nations and Nationalism Since 1780, 2ª ed. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Hughes, R. E. (1902). The Making of Citizens: A study in Comparative Education. Londres: Walter Scott Publishing.

Hughes, R.E. (1904). The Democratic Ideal in Education. Londres: Charles & Dible.

Kliebard, H.M. (1986) The Struggle for the American Curriculum 1893–1958. Boston: Routledge.

Künzli, R.; Fries, A.-V., Hürlimann, W. y Rosenmund, M. (2013). Der Lehrplan: Programm der Schule .Weinheim, Alemania: Beltz.

Lybarger, M. (1983). Origins of the Modern Social Studies: 1900-1916. History of Education Quarterly, 23(4), 455-468.

Lundgren, U.P. (2015). When curriculum theory came to Sweden. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, no 1, 5-15.

Mann, H. (1844). Seventh Annual Report of the [Massachusetts] Board of Education, Together with the Seventh Annual Report of the Secretary of the Board. Boston: Dutton and Wentworth.

Mark, H.T. (1913). Modern Views on Education. Londres: Collins’ Clear-Type Press.

McLaren, P. (1986). Schooling as a Ritual Performance: Towards a Political Economy of Educational Symbols and Gestures. Londres: Routledge & Keagan Paul.

Meyer, J.W. (1980). The World Polity and the Authority of the Nation-State. In Studies of the Modern World-System, ed. Albert Bergeson (Nueva York: Academic Press, 1980), 109-137.

Meyer, J.W. (1992). Introduction. En School Knowledge for the Masses: World Models and National Primary Curricular Categories in the Twentieth Century, eds.

John W. Meyer, David H. Kamens y Aaron Benavot. Washington, D.C.: Falmer Press.

Meyer, J.W. (2012) “Introduction”, en David H. Kamens, Beyond the Nation-State: The Reconstruction of Nationhood and Citizenship. Bingley, UK: Emerald Group Publishing.

Meyer, J.W. y Ramírez, F. (2002). La institucionalización mundial de la educación. En Formación del discurso en Educación Comparada, ed. Jürgen Schriewer (Barcelona: Pomares-Corredor,), 91-111.

Paine, T. (1990). La edad de la razón. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Pinar, W.F. et al. (1995). Understanding Curriculum: An Introduction to the Study of Historical and Contemporary Curriculum Discourses. Nueva York: Peter Lang.

Pinar, W.F. (Ed.) (2003). International Handbook of Curriculum Research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Association; 2ª ed. Nueva York: Routledge, 2014.

Pinar, W.F. (2011). The Character of Curriculum Studies: Bildung, Currere, and the Recurring Question of the Subject. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Pinar, W.F. (2014). Curriculum Research in the United States: Crisis,

Reconceptualization, and Internationalization. En International Handbook of Curriculum Research, 2ª edition, ed. William F. Pinar (Nueva York:

Routledge), 521-532.

Popkewitz, T.S. (2000). Sociología política de las reformas educativas. Madrid. Ediciones Morata.

Popkewitz, T. S. (2004). The Alchemy of the Mathematics Curriculum: Inscriptions and the Fabrication of the Child. American Educational Research Journal, 41(1), 3-34.

Popkewitz, T.S. (ed.) (2005). Inventing the Modern Self and John Dewey: Modernities and the Traveling of Pragmatism in Education. Nueva York: Palgrave Macmillan Press.

Popkewitz, I.S. (2006). Curriculumgeschichte: Schulbildung in den USA im frühen 20. Jahrhundert als kulturelle These darüber, wer das Kind ist und wer es sein sollte. Zeitschrift für pädagogische Historiographie, 12 (2), 88-114.

Popkewitz, T.S. (2009). El cosmopolitismo y la era de la reforma escolar. Madrid: Ediciones Morata.

Popkewitz, T.S. (2009b). Curriculum Study, Curriculum History, and Curriculum Theory: The Reason of Reason. Journal of Curriculum Studies. 41(3), 301- 319.

Popkewitz, T.S. (2013). Rethinking the History of Education: An Intercontinental Perspective on the Questions, Methods and Knowledge of Schools. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Popkewitz, T.S.; Franklin, B.M. y Pereyra, M.A. (eds.) (2003). Historia cultural y educación. Ensayos críticos sobre el conocimiento y la escolarización. Barcelona: Pomares.

Quintana, M. J. (1813). Informe de la junta creada por la regencia para proponer los medios de proceder al arreglo de los diversos ramos de instrucción pública. En Manuel José Quintana y la instrucción pública, ed. Natividad Araque Hontangas (1813; Madrid, España: Universidad Carlos III de Madrid, 2013), 179- 215.

Ramírez, F. y Boli, J. (1987). The Political Construction of Mass Schooling: European Origins and Worldwide Institutionalization. Sociology of Education, 60 (1), 2- 17.

Rousseau, J.-J (2002). The Social Contract. En Susan Dunn (Ed.), Jean-Jacques Rousseau, The Social Contract and the First and Second Discourses, ed. S. Dunn (1762; New Haven: Yale University Press).

Rose, N.S. (1989). Governing the Soul: The Shaping of the Private Self (Londres: Routledge.

Rosenmund, M.; Friesm A-V. y Hellerm W. (2002). Comparing Curriculum-Making Processes. Berna, Suiza: Peter Lang.

Rugg, H. y Whipple, G.M. (eds.) (1926). Curriculum-Making: Past and Present: Part I [of] The Foundations of Curriculum-Making. Bloomington, IN: Public School Publishing Company.

Rush, B. (1786). Thoughts Upon the Mode of Education Proper in a Republic. En Essays on Education in the Early Republic, ed. F. Rudolph (1786; Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 1965), 9-2.

Schreiber, C. (2014). Curricula and the Construction of Citizens: An Analysis of the Luxembourgian Curriculum in the 19th and 20th Centuries. Tesis doctoral, Universidad de Luxemburgo.

Schulze, H. (1994). Staat und Nation in der europäischen Geschichte. Múnich, Alemania: Beck.

Schwarz, F.H.C. (1813). Erziehungslehre. Bd. 1, Abth. 2 : Geschichte der Erziehung nach ihrem Zusammenhang unter den Völkern von alten Zeiten her bis auf die neueste. Leipzig, Alemania: Göschen.

Scott, W.R. (2001). Institutions and Organizations, 2ª ed. Thousand Oaks: Sage Publications.

Sieyès, E.-J. (2002). Qu’est-ce que le Tiers état? (1789). París, Francia: Éditions du Boucher.

Tanner, D. y Tanner, L. (1990). History of the School Curriculum. Nueva York: Macmillan.

Thyssen, G. (2013). The Stranger Within: Luxembourg’s Early School System as a European Prototype of Nationally Legitimized International Blends (ca. 1794- 1844). Paedagogica Historica, 49(5), 625-644.

Tröhler, D, (2004). Allgemeine Didaktik revisited. Beiträge zur Lehrerbildung 22, 157-170.

Tröhler, D. (2006). The Formation and Function of Histories of Education in Continental

Teacher Education Curricula. Journal of the American Association for the Advancement of Curriculum Studies 2 (2006). Recuperado de ,obtenido 8 marzo 2017,

http://ojs.library.ubc.ca/index.php/jaaacs/issue/view/182734

Tröhler, D. (2009). Armonizar el globo educativo. Política mundial, rasgos

culturales y los desafíos a la investigación educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13 (2), 1-15. Recuperado de ttps://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42357

Tröhler, D. (2010). Globalizing Globalization: The Neo-Institutional Concept of a World Culture. En Globalization and the Study of Education: 2009 Yearbook of the National Society for Studies in Education, vol. 108, eds. Thomas S. Popkewitz y Fazal Rizvi (Nueva York: Wiley), 29-48.

Tröhler, D. (2011). The Global Language on Education Policy and Prospects of Education Research. En Education Systems in Historical, Cultural, and Sociological Perspectives, ed. Daniel Tröhler y Ragnhild Barbu (Róterdam, Países Bajos, Sense Publishers), 55-73.

Tröhler, D. (2013). Los lenguajes de la educación. Barcelona: Editorial Octaedro.

Tröhler, D. (2014). Pestalozzi y la educacionalización del mundo. Barcelona: Editorial Octaedro.

Tröhler, D. (2014b). International Curriculum Research. En International Handbook of Curriculum Research, 2ª ed., ed. William F. Pinar (Nueva York: Routledge), 60-66.

Tröhler, D. (2014c). The Construction of Society and Conceptions of Education: Comparative Visions in Germany, France, and the United States Around 1900. En The Reason of Schooling: Historicizing Curriculum Studies, Pedagogy, and Teacher Education, ed. Thomas S. Popkewitz (Nueva York: Routledge), 21-39.

Tröhler, D. Popkewitz, T.S. y Labaree, D.F. (eds.) (2011). Schooling and the Making of Citizens in the Long Nineteenth Century: Comparative Visions. Nueva York: Routledge.

Tröhler, D. y Lenz, T. (eds.) (2015). Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global- Barcelona: Octaedro.

Tyler, R.W. (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction (Chicago: University of Chicago Press [Edic. esp.: Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Troquel, 1973].

Wang, H. (2014). Nonviolence and Education: Cross-Cultural Pathways. Nueva York: Routledge.

Weber, E. (1976). Peasants into Frenchmen: The Modernization of Rural France 1870-1914 . Stanford: Stanford University Press.

Westbury, I.; Hopmann, S. y Riquarts, K. (2000). Teaching as a Reflective Practice: The German Didaktik Tradition. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Woellner, F.P. (1923). Education for Citizenship in a Democracy: A Text-book for Teachers in the Elementary Schools. Nueva York: Charles Scribner’s sons.

Zimmer, O. (2003). A Contested Nation: History, Memory and Nationalism in Switzerland, 1798-1891. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Descargas

Publicado

2017-04-01