The importance of the conceptions in psychoeducational guidance

Autores/as

  • María Luna Universidad Autónoma de Madrid
  • Elena Martín Universidad Autónoma de Madrid

Palabras clave:

conceptions, educational advice, school psychologists, teachers

Resumen

School psychologists and teachers have to collaborate but this activity seems to be difficult according to what has been shown in different researches. One of the reasons could be the differences in the conceptions or implicit theories of teachers and school psychologists. We studied the implicit theories that teachers and school psychologists show about teaching and learning. Moreover, we tried to know their conceptions about the educational advice itself. According to our results, the school psychologists’ ideas are, in general terms, closer to the constructivism than the teachers’ ones. The school psychologists interviewed have also a more collaborative approach about the educational advice. To know teachers’ and school psychologists’ implicit theories might be useful to improve their training processes.

Citas

De la Oliva, D., Martín, E. y Vélaz de Medrano, C. (2005). Modelos de intervención psicopedagógica en centros de educación secundaria: identificación y evaluación. Infancia y Aprendizaje, 28(2), 115-140.

Farrel, P., Jimerson, S.R., Kalambouka, A. y Benoit, J. (2005). Teachers’ Perceptions of School Psychologists in Different Countries. School Psychology International, 26(5), 525-544.

Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio. Barcelona: Octaedro.

Martín, E., Mateos, M., Martínez, P., Cervi, J., Pecharromán, A. y Villalón, R. (2006). Las concepciones de los profesores de educación primaria sobre la enseñanza y el aprendizaje. En J. I. Pozo, N. Scheuer, M.P. Pérez Echeverría, M. Mateos, E. Martín y M. de la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje, (pp. 171-187). Barcelona: Graó.

Martín, E., Pozo, J.I., Cervi, J., Pecharromán, A., Mateos, M., Pérez Echeverría, M.P., Martínez, P. (2005). ¿Mantienen los psicopedagogos las mismas concepciones que el profesorado acerca de la enseñanza y el aprendizaje? En C. Monereo y J. I. Pozo (Coords.), La práctica del asesoramiento educativo a examen, (pp. 69-88). Barcelona: Graó.

Pozo, J.I., Scheuer, N., Mateos, M. y Pérez Echeverría, M.P. (2006). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. I. Pozo, N. Scheuer, M.P. Pérez Echeverría, M. Mateos, E. Martín y M. de la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje, (pp. 95-132). Barcelona: Graó.

Reber, A.S. (1993). Implicit learning and tacit knowledge. New York: Oxford University Press.

Sánchez, E. (2000). El asesoramiento psicopedagógico: Un estudio observacional sobre las dificultades de los psicopedagogos para trabajar con profesores. Infancia y Aprendizaje, 91, 55-77.

Solé, I. (2002). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. (2ª Ed.) Barcelona: Horsori.

Descargas