The rural school as a topic in the study plans for early childhood and primary pre-service teacher training in Spain

Autores/as

  • Pilar Abós Olivares Universidad de Zaragoza

Palabras clave:

Initial teacher ́s formation, teachers training, curriculum, rural school

Resumen

The plans of study make concrete the curriculum that has to deal the university student with the
aim to obtain a certain qualifications what, in the current context, it suppose the certification of
which they have acquired a few certain competitions in a field of to be able and of be able to do.
This concretion has between his aims the approximation of the higher education to the social and
professional reality of the contexts, classrooms, schools, environments and territories in case of
the teachers, without forgetting, certainly that besides the education, the investigation is a
fundamental task of the University. From this point of view we have wanted to come closer the
treatment that in newly released plans of study of the Teacher's Degree in Infantile and Primary
Education has the topic of the rural school, across the analysis of the aims and contents of the
different ones at Spanish universities. We have not tried to analyze and to value the personal and
professional profile that sublies in them, but to realize a descriptive study that could use as
warning on if the subject matter that we raise debit or not to shape a substantive part in the
initial formation of the teachers.

Citas

Abós, P (2007). La escuela rural y sus condiciones ¿tiene implicaciones en la formación del profesorado. Aula Abierta, 35 (1-2), 83-90.

Boix, R. (1995). Estrategias y Recursos Didácticos en la Escuela Rural. Barcelona: Graó.

Bustos, A (2007). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. Evolución de la identidad

profesional en las aulas multigrado. Profesorado, Revista de currículum y formación del

profesorado, 11(3), 1-26. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev113COL5.pdf

Jonnaert, P. D y ot (2005). Contribution critique au développement des programmes d ́études :

compétences, constructivisme et interdisciplinarité. Revista de Ciencias de la Educación, 3,

-696.

Korthagen, F y ot. (2001).Getting to the heart of learning to teach: Realistic teacher education. Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Majwah,N.J: Lawrence Erlbaum Associates.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE 4 de mayo).

Marland, P (2004). Preparing teachers for multigrade classrooms: Some questions and answers. University of Southern Queensland. Disponible en:

http://www.aare.edu.au/93pap/marlp93148.txt ( Consulta 28/9/2005).

Mason, D y Good, T. L (1998). Mathematics instruction in combination and single-grade classes. Teachers ́ College Record, 98 (2), 236-265.

Medina , A y Domínguez, C (1989). La formación del profesorado en una sociedad tecnológica. Madrid: Cincel.

Mulryian-Kyne, C (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23, 501-514.

Orden ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil (BOE 29 de diciembre).

Orden ECI/3857/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria (BOE 29 de diciembre).

Pérez Gómez, A (2010). Nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y la incertidumbre. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68,

-36.

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales (BOE 30 de octubre).

Resolución de 17 de diciembre de 2007, de la Secretaría de Estado de Universidades e Investigación, por la que se publica el Acuerdo de Consejo de Ministros de 14 de diciembre de 2007, por el que se establecen las condiciones a las que deberán adecuarse los planes de estudios conducentes a la obtención de títulos que habiliten para el ejercicio de la profesión regulada de Maestro en Educación Infantil (BOE 21 de diciembre)

Resolución de 17 de diciembre de 2007, de la Secretaría de Estado de Universidades e Investigación, por la que se publica el Acuerdo de Consejo de Ministros de 14 de diciembre de 2007, por el que se establecen las condiciones a las que deberán adecuarse los planes de estudios conducentes a la obtención de títulos que habiliten para el ejercicio de la profesión regulada de Maestro en Educación Primaria (BOE 21 de diciembre).

Santos Guerra, M. A (2010). La formación del profesorado en las instituciones que aprenden. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, 175-200.

Descargas

Publicado

2011-09-01