Working with others. New configuration elements of public educational services

Autores/as

  • Joan Serra Capallera Revista Catalana de Psicopedagogia i Educació.

Palabras clave:

public educational services, educational psychologist counselling, social agents, networks of cooperation, organized structures of joint, socio-cultural and community perspectives, comprehensive model of education

Resumen

The adoption of the comprehensive educational model as well as the deep transformations of a structural kind that are currently affecting the socializingsubjectivizing processes which are typical features of the school institution, remodel the traditional frameworks of intervention of the public educational services. The contexts of intervention are being widened while a number of relationships of cooperation and exchange with other social, education or health partners of the community are being set up. The construction of cooperative networks for exchange contributes to the emergence of transformation processes of the professional practice and favours, within an institutional and community outlook, the fulfillment of combined processes of transformation of both the personal and social reality.

Biografía del autor/a

Joan Serra Capallera, Revista Catalana de Psicopedagogia i Educació.

Asesor psicopedagógico. Director de Àmbits de Psicopedagogía.

Citas

Bassedas, E. y Huguet, T. (1983). “Los equipos psicopedagógicos en Cataluña”. Papeles del Colegio, 13, 13-16.

Bourdieu, P. (1994). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Anagrama. Barcelona. 2000.

Brunet, I. y Morell, A. (1998). Clases, educación y trabajo. Trotta. Madrid.

Carretero, M.; Pujolas, P.; Serra, J. (2002). Un altre assessorament per a l’escola. L’assessorament psicopedagògic des d’una perspectiva comunitària. La Galera Pensaments. Barcelona.

Castel, R. (1995). Metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Barcelona: Paidós, 1997.

Dabas, E. (1998). Redes sociales, familias y escuela. Paidós. Buenos Aires.

Dubet, F. (2002). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Barcelona: Gedisa, 2006.

Lillo, N. y Roselló, E. (2001). Manual para el trabajo social comunitario. Narcea. Madrid.

Morin, E. (1999). Tenir el cap clar. Per organitzar els coneixements i aprendre a viure. Barcelona: Edicions La Campana, 2001.

Pérez Cabani, M. y Serra Capallera, J. (2004). Intervención psicopedagógica en las relaciones del asesor con otros servicios educativos del sector y/o de la comunidad. En Mauri, MT.; Monereo, C. y Badia, A. (coords) La práctica psicopedagógica en educación formal. UOC. Barcelona.

Sennet, R. (1998). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama, 2000.

Sennet, R. (2006). La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.

Serra Capallera, J. (2001). Els Equips Municipals a Catalunya, 1973-1984. Anàlisi d’una trajectòria d’intervenció sociopsicopedagògica municipal. Trebajo de investigación presentado a la Universitat de Girona. No publicado.

Serra Capallera, J. (2002). “Els Equips Sociopsicopedagògics Municipals a Catalunya (1973- 1984). Una perspectiva institucional i comunitària de la intervenció psicopedagògica”, Àmbits de Psicopedagogia, 5, 6-10

Serra Capallera, J. (2003). “Asesoramiento psicopedagógico y construcción de redes sociales”, en: Comunidades de aprendizaje: calidad para todos y para todas. Universitat de Barcelona. Barcelona. [CD]

Serra Capallera, J. (2004). “La construcció de xarxes socials des de la intervenció psicopedagògica pública. Algunes perspectives d’anàlisi”, Àmbits de Psicopedagogía, nº 11, pp15-20.

Serra Capallera, J. (2007). Pràctica professional i estructures organitzades de treball conjunt: col·laboració, xarxa, estructura organitzada de pràctica. Memoria de Trabajo, Licencia de Estudios, Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya.

Solé, I. (1998). Orientació educativa, e intervención psicopedagógica. ICE-Horsori. Barcelona

Tedesco, J.C. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires, 2000.

Touraine, A. (2005). Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy. Paidós, Barcelona.

Vélaz de Medrano, C. (2005). “El asesoramiento en educación no formal: una mirada des de los orígenes de este modelo de intervención”, en: Monereo, C.; Pozo, J.I. (coords) La práctica del asesoramiento educativo a examen. Graó. Barcelona.

Descargas

Publicado

2008-04-01