Public policies and school choice opportunities in Spain

Autores/as

  • Anna Villarroya Planas Universidad de Barcelona
  • Josep Oriol Escardíbul Ferrá Universidad de Barcelona

Palabras clave:

school choice, inequality, private state-funded schools

Resumen

During the 1980s most European countries, among which Spain, introduced educational policies to increase the family’s school choice possibilities. The main objective of this article is to analyze to which extent public policies (financial and non-financial) established in Spain during the last three decades have increased family’s school choice on equal terms, that is, whether they have provided effective school choice possibilities for all households. First, we describe main educational policies related to school choice since 1985, especially the public funding system for private schools (named concertos). Then, we show results from an empirical analysis related to determinants of family school choice.

The latter reveals, among other factors, the significance of family’s socio-economic and cultural characteristics as well as nationality (not being immigrant) on choosing private school, especially those funded by the government. Likewise, whether other family members attended the same school and whether students have attended kindergarten more than one year also have a positive effect on the probability that student goes to public funded private schools. Thus, the study reveals that in addition to family preference for private schools, the probability to attend private schools (including those funded by the government) depends on the socio-economic and cultural characteristics of the family and, therefore, there is no equal opportunity in school choice.

Citas

Calero, J. y Escardíbul, J.O. (2007a). Políticas educativas y ámbitos de desigualdad en la educación española. En V. Navarro (dir.): La situación social en España, II. Madrid: Biblioteca Nueva, 341-381.

Calero, J. J. y Escardíbul, J.O. (2007b). Evaluación de servicios educativos: el rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-2003. Hacienda Pública Española, 183(4). 33-66.

Coleman, J. S., J. S. Campbell, E. Q. Campbell, C. J. Hobson, J. McPartland, A. M. Mood, F. D. Weinfeld y R. L. York (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington, D.C.: US Department of Health, Education, and Welfare, US Government Printing Office.

Escardíbul, J.O. y J. Calero (2006). La despesa educativa a Catalunya: cruïlla de camins. Nota d'Economia, 86(3). 73-81.

INE –Instituto Nacional de Estadística- (varios años). Estadística de la enseñanza en España. Niveles no universitarios. Madrid: INE.

Mancebón, M. J. y Muñiz, M.A. (2003). Aspectos clave de la evaluación de la eficiencia productiva en la educación secundaria. Papeles de Economía Española, 95, 162-187.

Mancebón, M. J. y Pérez, D. (2007). Conciertos educativos y selección académica y social del alumnado. Hacienda Pública Española, 180(1). 125-154.

MEC -Ministerio de Educación y Ciencia- (varios años). Estadística de las enseñanzas no universitarias. Resultados Detallados. Disponible en http://www.mec.es.

OECD (2005). PISA 2003. Technical report. París: OCDE.

Pérez-Díaz, V., Rodríguez, J.C. y Sánchez-Ferrer, I. (2001). La familia española ante la educación de sus hijos. Barcelona: Fundació La Caixa.

Santín, D. (2006). La medición de la eficiencia de las escuelas: una revisión crítica. Hacienda Pública Española, 177(2). 57-82.

Villarroya, A. (2000). La financiación de los centros concertados. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Villarroya, A. (2002). A look at school choice in Spain, Mediterranean Journal of Educational Studies, December, Vol.7 No.2., 21-36.

Villarroya, A. (2003). La financiación pública de la enseñanza privada no universitaria en España, Revista de Educación, n. 330, enero-abril, 187-204.

Descargas

Publicado

2008-09-01