Training of novice teachers in high schools in Argentina. An approach based on the labour insertion of graduates of the National University General Sarmiento

Autores/as

  • Juan Carlos Serra Universidad Nacional de General Sarmiento (Buenos Aires)
  • Graciela Krichesky Universidad Nacional de General Sarmiento (Buenos Aires)
  • Alicia Merodo Universidad Nacional de General Sarmiento (Buenos Aires)

Palabras clave:

beginning teacher, induction programs, novel secondary teachers

Resumen

This article presents findings of the research "From students to professors: First professional performances in high schools from Buenos Aires province ". The research’s goals were to analyze the beginner’s teacher´ s challenges interpreted in the context of the heterogeneity of their personal and professional trajectories.  The trajectories analyzed show some different ways in which we can detach the beginning of  teaching activity before obtaining their professional degree, as a result of options, decisions and assumed positions in the professional teaching field. The novice professors get experiences; construct views and perspectives depending on the possibilities that context and schools offer to them.  The research corroborates findings of previous studies. The challenges that beginner professors used to face are: “group management", teaching development, administrative issues and relationship.  The novice teacher’s difficulties are related to the institutional sphere. The key ones are related to the adverse conditions in which teaching develops and the absence of formal mechanisms for the reception of beginner’s teachers.  The concern about novice teachers does not constitute an extended worry of the institutions studied, they only concern, when it happens, about orientations to guide novice teachers in administrative proceeds.  Orientations and novice coaching are exceptional in the institutions studied.

Citas

Alliaud, A. (2004). La experiencia escolar de maestros “inexpertos”. Biografías, trayectorias y práctica profesional. Revista Iberoamericana de Educación, Número 34/3 25-11-04, 0-11. Disponible en http://www.rieoei.org/deloslectores/784Alliaud.PDF

Ávalos, B., Aylwin, P. y Carlson, B. (2005). La inserción laboral de los profesores nuevos en Chile. MIMEO.

Cornejo Abarca, J. (1999). Profesores que se inician en la docencia: algunas reflexiones al respecto desde América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 19, 51-100. Disponible en http://www.rieoei.org/oeivirt/rie19a02.PDF

Davini, M. C. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires (Argentina): Editorial Paidós.

Gimeno Sacristán, J. (1992) Profesionalización docente y cambio educativo. En Alliaud, A. y Duschatzky, L., (comp.) Maestros. Buenos Aires (Argentina): Miño y Dávila.

González Brito, A. I., Araneda Garcés, N., Hernández González, J. et al. Inducción Profesional Docente. Estud. pedagóg. [online]. 2005, 31(1), 51-62 Disponible en http://www.scielo.cl/scielo.php

Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Biblioteca de aula. Barcelona: Editorial Graó.

Jacinto C. y Terigi F. (2007). ¿Qué hacer antes las desigualdades en la educación secundaria? Aportes de a experiencia latinoamericana. Buenos Aires (Argentina): Santillana.

Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Buenos Aires (Argentina): IIPE–UNESCO.

Kessler, G. (2006). Sociología del Delito Amateur. Buenos Aires (Argentina): Editorial Paidós.

Marcelo García, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio educativo, Promoción y

Publicaciones Universitarias, Colección LCT-90, Barcelona.

Marcelo García. C, Estebaranz García, A. (1998). Modelos de colaboración entre la Universidad y las Escuelas en la Formación Inicial del Profesorado. Revista de Educación, 317, 97-120.

Marcelo García, C. (1999a). Estudio sobre estrategias de inserción profesional en Europa. Revista Iberoamericana de Educación, 19 (Enero–Abril), 101-143. Disponible en http://www.rieoei.org/oeivirt/rie19a03.PDF

Marcelo, C. (1999b). Formación de profesores para el cambio educativo. Barcelona: EUB.

Marcelo, C. (2007). Empezar con buen pie: inserción a la enseñanza para profesores principiantes. Revista Docencia, 33, Año XII, 27-38. Colegio de Profesores de Chile, Diciembre 2007. Disponible en http://www.oei.es/noticias/spip.php?article2470

Marcelo García, C., (2002), Aprender a enseñar para la sociedad del conocimiento, Education Policy Análisis Archives, 10(35). Disponible en http://epaa.asu.edu/epaa/v10n35/.

Novick, M. y Benencia, R. (2001): Artículo editorial. Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo, 7(13), 3-4, Buenos Aires.

Rubenger, R. W. (2001). Why Students Drop out of School and What Can be Done. Disponible en http://civilrightsproject.hardvard.edu/research/dropouts/rubenger.pdf

Tiramonti, G. (comp.) (2005). La trama de la desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media. Buenos Aires (Argentina): Manantial.

Vaillant, D., (2005). Formación de docentes en América Latina. España: Octaedro.

Veenman, S. (1988). El proceso de llegar a ser profesor: un análisis de la formación inicial. En Villa, A. (coord.) Perspectivas y problemas de la función docente, II Congreso Mundial Vasco. Madrid: Narcea.

Descargas

Publicado

2009-04-01