Political construction of curricular reforms: The case of Chile in the nineties

Autores/as

  • Cristián Cox Ministerio de Educación de Chile

Palabras clave:

Educational politics, curricular reformations, curricular design, professional participation, secondary education

Resumen

The author is an expert implied in the process of curricular design lived in Chile from the promulgation of the LOCE in 1990. The article, being Based on this experience, the article describes with detail this process. It shows the keys, circumstances and moments of the construction process and development of a curricular reformation. She gives bill of the processes and contexts that intervene in it. It points out that she has a process of political construction. But they are not only due to this type of decisions (like ideological and social mark of decisions and power). The reflexive processes that accompany the taking of decisions and the generated action courses are important. As well as it is it the history. Even the curricular limits and the pressures toward the change that they are given globally can influence enough. This way sample like in Chile, in spite of leaving of an educational politics in which the curriculum idea had not entered, this begins to emerge she conforms to she goes building its practical and curricular development.
Of all the lessons learned in the process it highlights that they are component key of the process the participation and the innovation. She argues that there are substantives and political reasons for it. The first one is key so that the faculty appropriates of the reformation proposal and he makes it possible. Lastly, it highlights that she takes place a development of the institutional capacities of design and curricular development in the measure that they start and they accumulate processes of this type.

Biografía del autor/a

Cristián Cox, Ministerio de Educación de Chile

Sociólogo e Investigador asociado de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), director del Centro para la Educación de la Universidad Católica de Santiago de Chile. Asesor del Ministro de Educación de Chile y Coordinador Nacional del Programa de Mejoramiento de la Calidad y Equidad de la Educación (MECE). Coordinador de la Unidad de Currículum y Evaluación (MINEDUC) del Ministerio de Educación. Responsable del diseño y ejecución de políticas educativas por tres gobiernos en su país (1990-2006). Experto Internacional del Banco Mundial y de la UNESCO, en el diseño y la ejecución de programas de reforma de la educación media, evaluación de sistemas de formación de profesores y reformas curriculares de sistemas escolares, en política Educativa en América latina y el Caribe. Autor de múltiples trabajos de impacto internacional, entre los que destacamos su libro titulado Políticas educacionales en el cambio de siglo. La reforma del sistema escolar en Chile (Editorial Universitaria). O los informes números 3 y 8 de la Serie de Políticas Sociales de la CEPAL, sobre Las políticas de los años 90 para el sistema escolar y el de Calidad y equidad de la educación media en Chile: rezagos estructurales y criterios emergentes

Citas

Arendt, H. (2000). Labor, work, action, en P.Baehr (editor). The Portable Hannah Arendt, London: Penguin.

Castro, E. (2004). Formulación de los objetivos fundamentales y contenidos mínimos de la enseñanza básica y media: un proceso de descentralización curricular a medio camino. Santiago: Mimeo.

CEPAL-Unesco (1992). Educación y Conocimiento: ejes de la transformación productiva con equidad. Santiago. Chile: CEPAL-Unesco.

Comisión Nacional para la Modernización de la Educación (1994). Informe de la Comisión Nacional para la Modernización de la Educación, Los desafíos de la educación Chilena frente al Siglo XXI, Santiago: Editorial Universitaria.

Comité Técnico Asesor (1994). Los desafíos de la educación Chilena frente al Siglo XXI, Santiago: Editorial Universitaria.

Cox, C. (1986). Continuity, Conflict and Change in State Education in Chile: a Study of the Pedagogic Projects of the Christian Democrat and the Popular Unity Governments, Collected Original Resources in Education, CORE, Vol.10, 2. Oxford.

Cox, C. (2003) (editor). Políticas educacionales en el cambio de Siglo. La reforma del sistema escolar de Chile. Santiago: Editorial Universitaria.

Delannoy, F. (2000). Education reforms in Chile, 1980-1998: a lesson in pragmatism. The World Bank Country Studies, Education Reform and Management Publication Series. Vol 1, Nº 1.

Grindle, M., J.W.Thomas (1991). Oublic Choices and Policy Change. The Political Economy of Reform in Developing Countries. Maryland: John Hopkins University Press.

Goodson, I. (2006). Socio Historical processes of curriculum change, en A. Benavot, C. Braslavsky (editores). School Knowledge in Comparative and Historical Perspective. CERC, Springer: The University of Hong-Kong.

Gysling, J. (2003). Reforma Curricular: Itenerario de una transformación cultural, en C. Cox (ed.). Políticas Educacionales en el cambio de siglo. La reforma del sistema escolar de Chile. Santiago: Editorial Universitaria.

Funk, R.L. (2006). (ed.). El Gobierno de Ricardo Lagos. La nueva vía chilena hacia el socialismo. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.

Heidenheimer, A. (1986). Comparative public policy studies examined: an Odyssey in tour parts, en International Social Science Journal, Vol.38, Nº2.

Kingdon, J.W. (2003). Agendas, Alternatives, and Public Policies, 2nd Edition. New York: Longman.

Luginbühl, O. (1996). Curriculum et programmes, en, Revue internationale d’ éducation, Sévres, Nº 12, Diciembre 1996.

March, J.G., J.P.Olsen (1983). Organizing political life: what administrative reorganization tells us about government. The American Political Science Review, Vol. 77, 2. p. 292

Ministerio de Educación (1996). Objetivos Fundamentales y Contenidos Mínimos Obligatorios de la Educación Básica, Santiago (Chile): ME.

Ministerio de Educación (1998). Objetivos Fundamentales y Contenidos Mínimos Obligatorios de la Educación Media, Santiago (Chile): ME.

Ministerio de Educación, UCE (1998). Informe al Consejo Superior de Educación sobre resultados de consulta nacional. Santiago (Chile): ME.

Picazo, I. (2001). Controversias y debates en la reforma del currículo escolar chileno durante los años 90. Documento de Trabajo, Dpto. de Administración y Ciencia Política. Universidad de Concepción.

Picazo, I. (2006). Controversias y consensos en la reforma del curriculum escolar en los años 1990 en Chile, Mimeo: Universidad de Concepción.

Tironi, E. (2005). El Sueño Chileno. Comunidad, Familia y Nación en el Bicentenario. Santiago: Taurus

Trow, M. (1977). The second transformation of American Secondary Education, en J.Karabel, A.H.Halsey, Power and Idelogy in Education, New York: Oxford University Press.

Wolff, Laurence, Moura Castro, C. (1998). Secondary Education in Latin America and the Caribbean: critical policies for growth and reform, Inter American Development Bank, Background Strategy Paper, Nº 4, Washington, Oct.7.

The World Bank (2005). Expanding Opportunities and Building Competencies for Young People. A New Agenda for Secondary Education. Washington, D.C.

Descargas

Publicado

2006-04-01