Analysing computer-mediated communication for the improvement of teaching and learning process

Autores/as

  • Mª Jesús Gallego- Arrufat University of Granada
  • Elba Gutiérrez- Santiuste University of Granada

Palabras clave:

Educational Technology, Virtual Learning Environment (VLE), Computer Mediated Communication (CMC), Higher Education

Resumen

The purpose of this article is to reflect on the possible improvements that the computer mediated communication (CMC) can produce in the process of teaching-learning at the University. For that reason, we believe that a fundamental step is to have an empirical system, solid and well-grounded in the research on the computer mediated communication in the international context, oriented to the analysis of such communication. We show the progress of a pilot study in which we experience the use of an ad hoc analysis model of synchronous and asynchronous interventions in virtual environments of learning in Higher Education. We offer, in conclusion, suggestions to continue working on this line of research

Citas

Benedito, V., Imbernón, F., Félez, B. (2001). Necesidades y propuestas de formación del profesorado novel de la Universidad Autónoma de Barcelona. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 5(2). Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev52ART4.pdf

[Consulta: 2/11/2005]

Ben-Peretz, M., Kupferberg, I. (2007). Does teachers' negotiation of personal cases in an interactive cyberforum contribute to their professional learning? Teachers and Teaching, 13 (2), 125-143. http://dx.doi.org/10.1080/13540600601152462 [Consulta: 10/11/2009].

Blanchette, J. (2001). Participant Interaction and Discourse Practice in an Asynchronous Learning Environment. Tesis doctoral no publicada. Edmonton (Canadá): Alberta University.

Blanton, W., Moorman, G., Try, W. (1998). Telecommunications and teacher education: to social constructivist review, en P. Pearson (Ed.) Review of Research in Education, vol 23, (pp. 235-275). Washington (USA): AERA.

Calvani, A. y Rotta M. (2000). Fare formazione in Internet. Manuale di didattica online. Trento(Italia): Erickson.

Cataldi, Z. y Cabero, J. (2006). Los aportes de la tecnología informática al aprendizaje grupal interactivo: la resolución de problemas a través de foro de discusión y de chat. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 27, 115-130. Disponible en:

http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n27/n27art/art2709.htm [Consulta: 11/11/2009].

Cebrián, M. y Daniel, P. (2008). Una mirada acerca del rol docente universitario, desde las prácticas de la enseñanza en entornos no presenciales. Pixel-Bit, 32, 117-129. Disponible en:

http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n32/8.html [Consulta: 11/11/2009].

Duffy, T., Dueber, B. y Hawley, C. (1998). Critical thinking in a distributed environment: A Pedagogical base for the design of conferencing systems. En C. Bonk y K. King (Eds.). Electronic Collaborators. (pp. 51-78). New Jersey, NJ (USA): Lawrence Erlbaum Ass.

Dwyer, V. (2003). Por qué funciona ClinMicroNet: estudio de un foro de discusión en Internet como red de conocimiento. Trabajo de doctorado TD03-006, 2003. Disponible en: http://www.uoc.edu/in3/esp/index.htm [Consulta: 10/9/2010].

Fabro, K. R. y Garrison, D. R. (1998). Computer conferencing and higher-order learning. Indian Journal of Open Learning, 7 (1), 41-54.

Gallego, M.J. (2003). Intervenciones formativas basadas en WWW para guiar el inicio de la práctica profesional de los docentes. Revista Iberoamericana de Educación, 33, 111-131.

Garrison, D. R. y Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI. Investigación y práctica. Barcelona: Octaedro.

Garrison, D. R., Anderson, T. y Archer, W. (2001). Critical thinking, cognitive presence and computer conferencing in distance education. American Journal of Distance Education, 15 (1), 7-23.

Garrison, D. R., y Archer, W. (2000). A transactional perspective on teaching and learning: A framework for adult and higher education. Oxford, UK: Pergamon.

Ghiglione, R. y Matalón, B. (1989). Las encuestas sociológicas: teorías y práctica. México: Trillas.

Gilbert, L. y Moore, D. (1998). Building Interactivity into Web courses: Tools for Social and Instructional Interaction. Educational Technology, 38/39, 29-35.

Gros, B. y Silva, J. (2006) El problema del análisis de las discusiones asíncronas en el aprendizaje colaborativo mediado. RED. Revista de Educación a Distancia, 16 Disponible en: http://www.um.es/ead/red/16/ [Consulta: 5/1/2010].

Gunawardena, C. N. (1991). Collaborative learning and group dynamics in computer-mediated communication networks. Research Monograph of the American Center for the Study of Distance Education, 9. University Park, PA (USA): Pennsylvania State University.

Gunawardena, C. N. (1995). Social presence theory and implications for interaction and collaborative learning in computer conferencing. Comunicación presentada en IV International Conference on Computer Assisted Instruction. Hsinchu (Taiwan).

Guzdial, M. y Turns, J. (2000). Effective Discusión Through a Computer-Mediated Anchored Forum, en Journal of the Learning Sciences, 9 (4), 437-469.

Hagelin, E. (1999). Coding data from child health records: The relationship between interrater agreement and interpretative burden. Journal of Pediatric Nursing, 14 (5).

Hara, N., Bonk, C., Angeli, C. (2000). Content Análisis of online discusión in an applied educational psychology course, en Instructional Science, 28, 115-152.

Harasim, L., Hiltz, S. R., Teles, L. y Turoff, M. (1995). Learning networks. A field guide to teaching and learning online. Cambridge MA, USA: MIT Press. (Versión española: Redes de aprendizaje. Guía para la enseñanza y el aprendizaje en red. Barcelona: Gedisa/EDIUOC, 2000).

Hiltz, S. R. y Turoff, M. (1993). The network nation: Human communication via computer. Cambridge, MA (USA): MIT Press.

Holsti, O. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Don Mills, Toronto (Canadá): Addison-Wesley Publishing Company.

Hrastinski, S., Keller, C. y Carisson, S. A. (2010). Design Exemplars For Synchronous E-learning: A Design Theory Approach. Computer Education, 55 (2), 652-662.

Lipponen, L., Rahikainen, M., Lallimo, J. y Hakkarainen, K. (2003). Patterns of Participation and Discourse in Elementary Students: Computer-Supported Collaborative Learning. Learning and Instruction, 13 (5), 487-509.

López, J. y Lavié, J.M. (2010). Liderazgo para sostener procesos de innovación en la escuela. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 14(1). Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev141ART4.pdf [Consulta 11/09/2010].

Marcelo, C. y Perera, V.H. (2007). Comunicación y aprendizaje electrónico: la interacción didáctica en los nuevos espacios virtuales de aprendizaje. Revista de Educación, 343, 381-429.

Meneses, B. (2007). NTIC, interacción, comunicación y aprendizaje en la Universidad. (Tesis doctoral, Universitat Rovira y Virgili). Disponible en: http://www.tdr.cesca.es/TDX-1207107-161635/[Consulta: 10/3/2009].

Reber, A. (1995). Diccionary of Psychology (2ª ed.). Toronto, Canadá: Penguin Books.

Resnick, L. B. (1987). Education and Learning to Think. Washington, DC: National Academy Press.

Riffe, D., Lacy, S. y Fico, F. (1998). Analyzing media messages: Quantitative content analysis. Mahwah, NJ (USA): Lawrence Erlbaum Associates.

Rourke, L, Anderson, T., Archer, W. y Garrison, D. R. (1999). Assessing social presence in asynchronous, text-based computer conferences. Journal of Distance Education, 14 (3), 51-70.

Salmon, G. (2000). E-moderating: The key to teaching and learning online. Londres,UK: Taylor & Francis Book Ltd.

Schrire, S. (2002). The learning process, Moderation and discourse patters in asynchronous computer conferencing. Tesis doctoral no publicada. Florida (USA): Nova Southeastern University.

Shotsberger, P. (2001). Classifying forms of synchronous dialogue resulting from Web-based teacher professional development. Comunicación presentada a SITE. Orlando (USA).

Shulman, L. S. (1989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En M. C. Wittrock, La investigación en la enseñanza. Enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Paidós.

Silva, J.E. (2004). El rol de tutor en un ambiente virtual de aprendizaje para la formación continua de docentes. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 5.

Tancredi, B. (2006). La comunicación síncrona en e-learning: cómo gestionar el chat. En C. Marcelo, Prácticas de e-learning. Barcelona: Octaedro.

Van Dijk, T.A. (2000). El discurso como interacción social. En T.A. Van Dijk (Ed.). El discurso como interacción social, vol. II (pp. 19-66). Barcelona: Gedisa.

Van Gorp, M. (1998). Computer-mediated communications in preservice teacher education: Surveying research, identifying problems, and considering needs. Journal of Computing in Teacher Education, 14 (2), 8-14.

Weber, R. P. (1985). Basic content analysis. Londres, UK: SAGE.

Yamada, M. y Akahori, K. (2007). Social Presence in synchronous CMC-based language learning: How does it affect the productive performance and consciousness of learning objectives? Computer Assisted Language, 20 (1).

Descargas

Publicado

2011-04-01