In-service secondary teacher training assocciated factors in Asturias

Autores/as

  • Paula González-Vallinas CPR Avilés. Consejería de Educación
  • David Oterino Universidad de Oviedo
  • José Luis San Fabián Universidad de Oviedo

Palabras clave:

In-service Teacher Training, High School, School Variables, School department

Resumen

This study pretends to analyse the variable in-service teacher training and to explore the existing relationships between in-service teacher training and teacher and school variables. The present research offers a detailed picture of High School teacher in-service training variables (type of training activity and activity content) and the relationship between this in-service teacher training and teacher and context variables. The analysis levels are departments and schools being departments the level where the relation among variables is more significative. The conclusions are that there exist significative differences between departments and schools concerning in-service teacher training variables. There exists significative correlations among them, schools with a higher socio-economic status have the more experienced teachers and the lower in-service teacher training time in the last ten years. In-service teacher training is recommended to be organized taking into account these differences (context, teacher variables, in- service teacher training variables) among departments, schools and districts to compensate the unequal school variables.

Citas

Darling-Hammond, L. and Sykes, G. (2003).Wanted: A National Teacher Supply Policy for Education: The right way to meet “the highly qualified teacher” challenge. Education Policy Analysis Achives, 11(33). Disponible en http://epaa.asu.edu/epaa/v11n33

De Miguel, M et al (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Universidad de Oviedo.

EURYDICE. (2001). The Teaching Professión in Europe. Disponible en www.eurydice.org

Feixas, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar,33, 31- 59. Disponible en http://ddd.uab.es/pub/educar/0211819Xn33p31.pdf

Gándara et al. (2005). English Learners in California schools. Educational Policy Analysis Achives, 11 (36). Disponible en http://epaa.asu.edu/epaa/v11n33

Humphrey, D.C. et al. (2005). Sharing the wealth: National Board Certified Teachers and the students who need them most. Educational Policy Analysis Achives, 13(18).

Disponible en http://epaa.asu.edu/epaa/v11n33

Imbernón, F. (1998). Calidad de la Formación Permanente del Profesorado en Catalunya. En La Formación del Profesorado Evaluación y Calidad (pp. 113-118). Universidad de las Palmas de Gran Canaria.

Muñoz-Repiso, M. Et al. (2000). La Mejora de la Eficacia Escolar un estudio de casos. CIDE. Madrid.

Murillo, P. (2000). Análisis de las preocupaciones del profesorado en relación con los procesos formativos e innovadores. Siglo XXI, 2, 287-300. Disponible en http://www.mec.es/cide/jsp/plantilla.jsp?id=inv02b4&contenido=/espanol/investigacion/calidad/biblioteca/inv02b4m.htm

Sammons, P. (2001). Fairer comparisons of Schools: The role of school effectiveness research in promoting improvement. Paper presented at the European Conference on "Quality in Education", Karlstad, Sweden, April 2-4, 2001.

Reynolds, D. (2003). Teacher evaluation and teacher effectiveness in the United kingdom. Journal of Personal Evaluation in Education, 17(1) , 83-100.

San Fabián, J.L. (1996). Diseño de evaluaciones de programas formativos. En Evaluación de experiencias y tendencias en la formación del profesorado (pp. 199-228). ICE.

Deusto.

San Fabián, J.L. (2000). Formación en centros, ¿Dónde si no?. En La formación permanente del profesorado. Deseos y realidades. Consejería de Educación y Juventud. C.P.R. Santander, pp: 29-37.

Vicente de, P. S. (1996). Formación y evaluación basada en el centro. En Evaluación de experiencias y tendencias en la formación del profesorado (pp. 289-322). ICE. Deusto.

Wayne, A.J. (2002). Teacher inequality: New Evidence on Disparities in

Teachers´Academic Skills. Educational Policy Analysis Achives, 10(30).

Disponible en http://epaa.asu.edu/epaa/v10n30

Zufiaurre Goikoetxea, B. (1999). El ayer y hoy de la formación permanente del profesorado en la España de las autonomías. Kikiriki , 52, 35-40.

Descargas

Publicado

2007-04-01