Beret/hat: A social and symbolic dichotomy in 20th century Spain

Authors

  • Juan Francisco Fuentes Universidad Complutense de Madrid
  • Isabel Martín Sánchez Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.18042/hp.43.08

Keywords:

Symbolism, social change, genre, class struggle, fashion.

Abstract

This article explores the symbolic dimension of the beret and the hat in the social history of twentieth-century Spain. The use of a wide range of iconographic and hemerographic material—pictures, newspaper sketches, advertisement posters, films and journalistic chronicles—enables us to reconstruct the allegorical class struggle waged by the beret and the hat as common head coverings of the popular and middle/upper classes respectively, at least until the mid-century, when their popularity began to decline. The article also addresses two variables of great importance in the development of this clothing dichotomy: generational and genre factors, which became crucial in the adoption of transgressive attitudes identified with the hatless movement in the 1930s. Although the connecting thread of the article is the relationship of power and submission that revolves around the beret and the hat, it also considers some significant cases in which the choice of one head covering or the other responded to an «elective» principle on the part of its wearer, and not to the socially selective function usually linked to the use of these garments. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Francisco Fuentes , Universidad Complutense de Madrid

NULL

References

Amphlett, H. (2003) [1974]. Hats. A History of Fashion in Headwear. Mineola, New York: Dover Publications.

Balzac, H. de (2014). Traité de la vie élégante. París: Maxtor.

Bard, Chistine (2012). Historia política del pantalón. Barcelona: Tusquets.

Baroja, P. (1919). Momentum catastrophicum. Madrid: Rafael Caro Reggio.

Barthes, R. (1970). Elementos de semiología. Madrid: Alberto Corazón.

Batterberry, M., y Batterberry, A. (1977). Mirror, Mirror: A Social History of Fashion. Nueva York: Holt Rinehart & Winston.

Burger-Roussennac, A., y Pastorello, T. (2015). Se vêtir de/en politique. Quelques usages politiques du vêtement, Cahiers d’Histoire, 129, dossier Un usage politique du vêtement (XVIIIe-XXe siècles). 11-17.

Cotilla Vaca, M. (2002). Evolución y ocaso de una moda también morfológica y léxica: el sinsombrerismo, Res Diachronicae, 1, 124-132.

Darío, R. (1907). España Contemporánea. París: Garnier Hermanos.

De Baecque, A. (1997). Body Politics. Corporeal Metaphor in Revolutionary France, 1770-1800. Stanford, California: Stanford University Press.

De Cuenca, L. A. (2017). El valor y los sueños. Poemas escogidos. Madrid: Verbum.

De Sousa y Congosto, F. (2007). Introducción a la historia de la indumentaria en España. Madrid: Istmo.

Escobar, J. (1983). El sombrero y la mantilla: moda e ideología en el costumbrismo romántico español. En J. R. Aymes et al. Revisión de Larra: ¿Protesta o revolución? (161-165). París: Les Belles Lettres.

Featherstone, M.; Hepworth, M., y Turner, B. S., eds. (1991). The Body. Social Process and Cultural Theory. London-New Delhi: SAGE Publications.

Fuentes, J. F. (1996). Moda y lenguaje en la crisis social del Antiguo Régimen. En J. R. Aymes, ed.: L'image de la France en Espagne pendant la seconde moitié du XVIIIe siècle (85-95). Alicante: Instituto Juan Gil-Albert de Cultura.

Gil Novales, A. (1975). Las sociedades patrióticas (1820-1823). Madrid: Ed. Tecnos.

Juliá, S. (1984). Madrid, de la fiesta popular a la lucha de clases. Madrid: Siglo XXI Eds.

Keszeg, A. (2017). Pour une histoire sociale de la mode hongroise. Études finno-ougriennes [en línea], 48, consultado el 4 de abril de 2018. URL : http://journals.openedition.org/efo/7403 ; DOI : 10.4000/efo.7403.

La Eva Moderna. Ilustración Gráfica Española, 1914-1935 (1997). Madrid: Fundación Cultural Mapfre.

Lipovetsky, G. (1987). L’empire de l’éphémère. La mode et son destin dans les sociétés modernes. París: Gallimard.

Maura, M. (2007). Así cayó Alfonso XIII. Madrid: Marcial Pons.

McDowell, C. (1992). Hats: Status, Style, and Glamour. New York: Rizzoli.

Mesonero Romanos, R. (1845). Escenas matritenses. Madrid: Imprenta y Librería de D. Ignacio Boix.

Morales Muñoz, M. (2002). Cultura e ideología en el anarquismo español (1870 – 1910). Málaga: Centro de Publicaciones de la Diputación de Málaga.

Olivé y Serret, E. (1978). La pedagogía obrerista de la imagen. Barcelona-Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, editor.

Olivier, J. M. (2005). Chapeaux, casquettes et bérets: quand les industries dispersées du Sud coiffaient le monde. Annales du Midi, 117 (251), 407-426.

Pelka, A. (2014). Mujer e ideología en la posguerra española: feminidad, cuerpo y vestido. Historia Social, 79, 23-42.

Pérez Galdós, B. (1887). Fortunata y Jacinta. Dos historias de casadas. Madrid: Imprenta de la Guirnalda.

Pérez Galdós, B. (1989). Miau. Madrid: Alianza Editorial.

Prieto, I. (1975). De mi vida. Recuerdos, estampas, siluetas, sombras. México: Ediciones Oasis.

Schubert, A. (2018). Espartero, el Pacificador. Madrid: Galaxia Gutenberg.

Simmel, G. (1957) [1904]. Fashion. The American Journal of Sociology. LXII (6), 541-558.

Sorba, C., coord. (2017). The Clothing of Politics (XIXth-XXth [sic] Centuries). Contemporanea. Rivista di storia dell'800 e del '900, 20 (4).

Vidarte, J. S. (1976). Las Cortes Constituyentes de 1931-1933. México: Ed. Grijalbo.

Zozaya, M. (2015). Identidades en juego. Formas de representación social del poder de la elite en un espacio de sociabilidad masculino, 1836-1936. Madrid: Siglo XXI Eds.

Published

2020-05-31

Issue

Section

STUDIES

Metrics