Looking at the field of “Urbanística y Ordenación del Territorio” by surveying its academic staff

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37230/CyTET.2022.211.1

Keywords:

Teaching, Survey, Academic staff, Knowledge field

Abstract

The Spanish knowledge field “Urbanística y Ordenación del Territorio” includes academics with teaching and research tasks mainly linked to technical degrees (e.g. architecture and civil engineering).
Almost four decades after creating this official knowledge field, this paper presents a survey to approximately 30% of its teaching staff. The obtained results show a diagnosis and strategic reflection on the knowledge field, analyzing the academics´ concerns and visions on teaching, research, and careers expectations. It also discusses some key issues to cope with present academic challenges, including the need for a better collective coordination at the national level.

References

Beltrán Llavador, J. (2016): El área de conocimiento de sociología en las universidades españolas. Locus institucional e identidad académica. Revista Española de Sociología, 25 (3-Sup), pp.155-169.

Capel, H. (2003): «Quo vadis Geographia? La geografía española y los concursos para la habilitación del profesorado universitario ». Biblio 3w: revista bibliográfica de geografía y ciencias sociales, [en línea], Vol. 8

Davoudi, S. & Ellison, P. (2006): Implications of the Bologna Process for Planning Education in Europe Results of the 2006 survey. Oxford Brookes University, Department of Planning. Association of European Schools of Planning

DUOT (2005): Perspectivas de la enseñanza del Urbanismo en Europa. Urban, 10.Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad Politécnica de Madrid.

Franquesa, J. & Sabaté, J. (2019): El Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori (DUOT) y la enseñanza del Urbanismo. ZARCH: Journal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism, 2, pp. 12-27.

García-Bellido, J. & Brusilovsky, B.L. (1985): La enseñanza del urbanismo en el I. E. A. L. Ciudad y territorio: Revista de ciencia urbana, 66, 1pp. 71-99.

Knieling, J. & Othengrafen, F. (2009): Planning Cultures in Europe. Decoding Cultural Phenomena in Urban and Regional Planning. Farnham and Burlington: Ashgate.

López, A. (2009): Un urbanismo docente. Universidad del País Vasco.

Muzio, G. (1995): La enseñanza del urbanismo. Una perspectiva europea. Ciudades, 2.

Newman, P. & Thornley, A. (1996): Urban planning in Europe: international competition, national systems, and planning projects. London; New York: Routledge.

Pinho, P. (2017): AESOP YEARBOOK 30th Anniversary Edition. Association of European Schools of Planning & Faculty of Engineering, University of Porto.

Rodríguez-Bachiller, A. (1987): La enseñanza del urbanismo: una transición interrumpida. Ciudad y territorio: Revista de ciencia urbana, 74, pp.3-18.

Sabaté Bel, J. (2019): Posibles implicaciones en la enseñanza del urbanismo (I): nuevos paradigmas hasta el cambio de siglo. ACE: Architecture, City and Environment, 41, 61.

Sánchez, I. (2001): La enseñanza del urbanismo en España. Urban, 6, pp. 114-123

SCOT (2003): Informe del Seminari de Reflexió sobre els Ensenyaments d’Urbanisme i Ordenació del Territori a les Universitats Catalanes: setembre de 2000-gener de 2002. Institut d’Estudis Catalans. Societat Catalana d’Ordenació del Territori. Col·lecció: Quaderns de la SCOT, 10

Solá-Morales, M. (1974): La Enseñanza del Urbanismo. Perspectiva Española 1970-80 (III).

Resumen y conclusiones. Laboratorio de Urbanismo de Barcelona

Solá-Morales, M & Busquets, J. & Font, A. (1973): La Enseñanza del Urbanismo. Perspectiva española 1970-80 (I). La Situación en otros países. Laboratorio de Urbanismo de Barcelona.

Solá-Morales, M & Gómez, J.L. (1974): La Enseñanza del Urbanismo. Perspectiva española 1970-80 (II). La Situación en España. Laboratorio de Urbanismo de Barcelona.

SIIU (2020): Estadísticas universitarias. Secretaría General de Universidades

Published

2021-09-22

How to Cite

Soria-Lara, J. A., Valenzuela-Montes, L. M., & Temes-Cordovez, R. (2021). Looking at the field of “Urbanística y Ordenación del Territorio” by surveying its academic staff. Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 54(211), 3–18. https://doi.org/10.37230/CyTET.2022.211.1