Methodologies of citizen participation with children and teenagers: an exploratory study on participatory budgeting in Spain

Main Article Content

Gonzalo Pardo-Beneyto
María Ángeles Abellán López

Abstract

INTRODUCTION. With the emergence of participatory budgets as in Porto Alegre, public institutions have implemented similar dynamics to different topics and audiences. Among these groups boys, girls and teenagers can be found. OBJECTIVE. This paper analyzes a series of participatory experiences implemented in Spanish municipalities during a diverse time-span 2015-2021. METHOD. To collect the data an open-ended questionnaire was designed that UNICEF Spain distributed among the participants and those interested in the initiative of Friendly Towns for Childhood from July-September 2021. Finally, the researchers obtained 35 valid responses and treated them with the CAQDAS MAXQDA 2022 software, thus use a mixed research methodology Specifically, this study focused on the following variables for its characterization: Editions, Objectives, Strategy, Phases, and Participants. RESULTS. Among the findings the proliferation of experiences with multiple participations and the average development of the participative experiences are remarkable. In addition, there is a bias towards
instruments that exclusively promote participation over other values, such as education, training, or empowerment. DISCUSSION. Furthermore, this fact also highlights the importance given to the role of technicians and politicians in this process. The results of this research study may be useful for providing other types of evidence in this field of study beyond those available in this field of study and may generate an understanding of participatory budgets for children and adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pardo-Beneyto, G., & Abellán López, M. Ángeles. (2023). Methodologies of citizen participation with children and teenagers: an exploratory study on participatory budgeting in Spain. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(2), 29–47. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.95146
Section
Monográfico "Educación, esferas de participación y ciudadanía"
Author Biographies

Gonzalo Pardo-Beneyto, Universitat de València (España)

Doctor en Derecho por la Universidad de Alicante, Máster Universitario en Política y Democracia por la UNED y licenciado en Ciencias Políticas y de la Administración por la Universidad Miguel Hernández de Elche. Sus investigaciones han abordado la innovación y la modernización en las instituciones públicas. Actualmente, es profesor ayudante doctor del Área de Ciencia Política y de la Administración de la Universitat de València.

María Ángeles Abellán López, Universitat de València (España)

Doctora en Derecho, premio extraordinario de doctorado por la Universidad de Alicante y licenciada en Ciencias Políticas y Sociología. Profesora en el Departamento de Sociología y Antropología Social e investigadora del Instituto Universitario de Creatividad e Innovaciones Educativas de la Universidad de Valencia. Su trayectoria investigadora ha sido reconocida por la ANECA. Entre sus líneas de investigación actuales destacan la gobernanza participativa, la gestión pública, la inclusión social y la educación democrática.

References

Abellán, M. A., Pardo, G. y Beltrán, J. (2022). Cuaderno de capacidades para presupuestos participativos con niños, niñas y adolescentes. UNICEF. https://ciudadesamigas.org/wp-content/uploads/2022/0/UNICEF_Espana_presupuestos_participativos.pdf

Alderson, Pr. (2008). Young Children’s Rights: Exploring Beliefs. Principles and Practice. Jessica Kingsley Publishers. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10004934/

Allegretti, G. y Dias, N. (2012). Orçamento Participativo como instrumento inovador para reinventar as autarquias em Portugal e Cabo Verde. Uma análise crítica da performance e dos transfers. Projecto Optar. https://ces.uc.pt/pt/investigacao/projetos-deinvestigacao/projetos-financiados/optar

Anduiza, E. y Bosch, A. (2012). Comportamiento político y electoral. Ariel.

Arnstein, Sherry (1969). A ladder of citizen participation. American Institute of Planners Journal, 35(4), 216-224. https://doi.org/10.1080/01944366908977225

Beltrán, J., Martínez Morales, I. y Gabaldón-Estevan, D. (2021). Marc d´Innovació Educativa. Conselleria d´Educació, Cultura i Esports. https://ceice.gva.es/documents/162783553/173597346/Marc_Innovacio_Educativa.pdf

Bessell, S. (2009). Children’s participation in decision-making in the Philippines: Undertanding the attitudes of policy-makers and service providers. Childhood, 16(3), 299-316. http://dx.doi.org/10.1177/0907568209335305

Blanchet-Cohen, N. y Bedeaux, C. (2014). Towards a rights-based approach to youth programs: Duty-bearers’ perspectives. Children and Youth Services Review, 38, 75-81. https://doi.org/10.1016/J.CHILDYOUTH.2014.01.009

Byrne, B. y Lundy, L. (2019). Children’s rights-based childhood policy: a six-P framework. The International Journal of Human Rights, 23(3), 357-373. https://doi.org/10.1080/13642987.2018.1558977

Cabannes, Y. y Lipietz, B. (2015). The democratic contribution of participatory budgeting, Working Paper Series, 15-168, London School of Economics and Political Science (LSE). http://hdl.handle.net/10419/224794

Cabannes, Y. y Lipietz, B. (2018). Revisiting the democratic promise of participatory budgeting in light of competing political, good governance and technocratic logics. Environment and Urbanization, 30(1), 67-84. https://doi.org/10.1177/0956247817746279

Cano-Hila, A. B., Pose Porto, H. y Gil-Jaurena, I. (2021). Impactos de las experiencias municipales de participación infantil y adolescente según los técnicos y técnicas locales. Pedagogía Social-Revista Interuniversitaria, 38, 77-88.

Cardoso Braga, C. S., De Queiroz Machado, D., Zabdiele Moreira, M., Fernandes de Mesquita, R. y Ney Matos, F. R. (2019). Contributions and Limits to the Use of Softwares to Support Content Analysis. En A. P. Costa, L. P. Reis y A. Moreirda (eds.), Computer Supported Qualitative Research New Trends on Qualitative Research (pp. 12-21). Springer.

Cebolla-Boado, H., Radl, J. y Salazar, L. (2014). Aprendizaje y ciclo vital. La desigualdad de oportunidades desde la educación preescolar hasta la edad adulta. Obra Social “la Caixa”. https://fundacionlacaixa.org/documents/10280/240906/vol39_es.pdf/2039819c-12d0-43a0-b201-1dae84a51e5e

Comisión Europea (2013). Invertir en la infancia: romper el ciclo de las desventajas. Recomendación de 20 de febrero de 2012 (/2013/112/UE).

Comisión Europea (2021). Estrategia de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones: Estrategia de la UE sobre los Derechos del Niño (COM(2021) 142 final). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021DC0142&from=en

Convención de Derechos del Niño (2006). UNICEF. Comité Español. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. McGrawHill.

Czarniawska, B. y Joerges, B. (1996) Travel of Ideas. En B. Czarniawska, B. Joerges (eds.), Translating Organizational Change (pp. 13-48). DeGruyter.

Dias, N., Henríquez, S. y Simone, J. (eds.) (2019). Participatory Budgenting World Atlas. Epopeia.

European Commission/EACEA/Eurydice, 2018. Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe – 2018. Eurydice Report. Publications Office of the European Union. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/sites/default/files/structural_indicators_2018.pdf

Francés, F. J. (2006). La participación ciudadana desde una perspectiva no asociativa y los nuevos mecanismos de innovación democrática local. Universidad de Alicante.

Freeman, M. (2007). Why it remains important to take children’s rights seriously. International Journal of Children’s Rights, 15(1), 5-23. https://doi.org/10.1163/092755607X181711

Gaitán, L. (2006). Sociología de la Infancia: nuevas perspectivas. Síntesis.

Gaitán, Lourdes (2018). Los derechos humanos de los niños: ciudadanía más allá de las “3Ps: Sociedad e Infancias, 2, 17-37. https://doi.org/10.5209/SOCI.59491

Gal, T. y Faedi Duramy, B. (2015). International Perspectives and Empirical Findings on Child Participation. Oxford. http://10.1093/acprof:oso/9780199366989.001.0001

Hart, R. (1992). Children’s Participation from tokenism to citizenship. Innocents Esssays, 4. UNICEF. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/childrens_participation.pdf

Hart, R. (1997). Children’s Participation:The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315070728

Kooiman, J. (1993). Modern Governance: New Government – Society Interactions. SAGE.

Krippendorf, K (1990). Metodología de Análisis de Contenido. Paidós.

Lansdown, G. (2005). The evolving capacities of the child. UNICEF Innocenti Research Centre. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/evolving-eng.pdf

López, S. y Gil-Jáurena, I. (2021). Transformaciones del Presupuesto Participativo en España de la aplicación del modelo de Porto Alegre a la instrumentalización de las nuevas experiencias. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16(1), 151-174. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.1.10

Lundy, L. (2007). Voice’ is not enough: Conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33, 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033

Lundy, L. (2018). In defence of tokenism? Implementing children’s right to participate in collective decision-making. Childhood, 25(3), 340-354, https://doi.org/10.1177/0907568218777292

Martínez-Valle, C. (2021). Presupuestos participativos: ¿neoliberalizadores?, ¿educativos? Una evaluación de la teoría de las políticas aceleradas. Encuentros en Teoría e Historia de la Educación, 22, 73-94. https://doi.org/10.24908/encounters.v22i0.15241

Mayall, B. (ed.). (1994). Children’s Childhoods: Observed And Experienced (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203486184

Medina, I., Castillo, P. J., Álamos-Concha, P. y Rihoux, B. (2017). Análisis Cualitativo Comparado (QCA). CIS.

Meyer, J. W. y Rowan, B. (1977). Instituzionalized Organizations: formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 340-363.

Mitra, D. L. (2005). Adults advising youth: Leading while getting out of the way. Educational Administration Quarterly, 41(3), 520-553. https://doi.org/10.1177/0013161X04269620

Oliver, C. (1988). The Collective Strategy Framework : An Application to Competing Predictions of Isomorphism The Collective Strategy Framework : An Application to Competing Pre-dictions of Isomorphism. Administrative Science Quarterly, 33(4), 543-561. https://doi.org/10.2307/2392643

Pineda Nebot, C., Abellán López, M. A. y Pardo Beneyto, G. (2021). Los presupuestos participativos infantiles como metodología de aprendizaje cívico. Un estudio exploratorio sobre la experiencia española. Sociedad e Infancias, 5 (número especial), 159-170. https://doi.org/10.5209/soci.71325

Ramírez Nárdiz, A. (2009). Los presupuestos participativos como instrumento de democracia participativa (la experiencia de San Juan de Alicante). Cuadernos Constitucionales de la Cátedra Fadrique Furió Ceriol, 66, 127-144. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3903133.pdf

Ruiz-Morales, J. (2014). Experiencias sociales y educativas en los procesos de participación con niñas, niños y jóvenes en la ciudad de Sevilla entre los años 2005-2008. Universidad de Sevilla. http://hdl.handle.net/11441/26570

Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovations. Macmillian Publishing Co.

Schugurensky, D. y Wolhuter, C. (eds.). (2020). Global Citizenship Education and Teacher Education. Theoretical and Practical Issues. Routledge.

Scott, W. R. (1995). Institutions and Organizations. SAGE.

Shier, Harry (2001). Pathways to participation: openings, opportunities and obligations. Children and Society, 15, 107-117, https://doi.org/10.1002/chi.617

Sintomer, Y., Herzberg, C. y Röke, A. (2008). Les budgets participatifs en Europe. Des services publics au service du public. La Découverte.

Thomas, Nigel (ed.) (2009). Children, Politics and Communication: Participation at the Margins. Policy Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt9qgw89

UNESCO (2022). Reimagining our futures together: a new social contract for education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.locale=en