“I am against them, but I use them”: a qualitative analysis of the social representations of e-consumption and platform economy

Authors

  • Luis Enrique Alonso Departamento de Sociología, Universidad Autónoma de Madrid
  • Carlos J. Fernández Rodríguez Departamento de Sociología, Universidad Autónoma de Madrid.
  • Rafael Ibáñez Rojo Departamento de Sociología, Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.171

Keywords:

E-consumption, platforms, gig economy, social representations

Abstract

One of the most important challenges in the field of consumption is the impact of new forms of electronic commerce and other services linked to the so-called platform economy, where the consumer experience is strongly mediated by new technologies. Scholarly studies seem to point out that this trend seems unstoppable and has been further reinforced during the pandemic. However, there is not much research on these phenomena from a qualitative perspective that helps to better understand, from a sociological point of view, the existing social representations around this new digital consumption. This article tries to shed light on this topic by presenting the results of empirical research based on qualitative interviews with digital consumers in the Madrid region, conducted shortly before the pandemic.

References

Acquier, A., Daudigeos, T., & Pinkse, J. (2017). Promises and paradoxes of the sharing economy: An organizing framework. Technological Forecasting & Social Change, (125), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.07.006

Alonso, L. E. (2016). La entrevista abierta como práctica social. En M. García Ferrando, F. Alvira, L. E. Alonso, y M. Escobar (Coords). El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación (pp. 390-417). Madrid: Alianza.

Alonso, L. E., y Fernández Rodríguez, C. J., (2009). De la norma de consumo al consumo sin norma: precariedad laboral, especulación inmobiliaria y nuevas formas de consumo en España. En J. F. Tezanos (Coord.), Juventud y exclusión social: décimo Foro sobre Tendencias Sociales (pp. 103-136). Madrid: Fundación Sistema.

Alonso, L. E., y Fernández Rodríguez, C. J. (2020). La vía semiperiférica hacia la sociedad de consumo: una interpretación sobre el modelo español. Revista Española De Sociología, 29(3 - Sup1), 197–214.

Alonso, L. E., y Fernández Rodríguez, C. J. (2021b). El papel del consumo en la economía de plataformas: el vínculo oculto. Revista Española de Sociología, 30(3), a69. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.69

Alonso, L. E., y Fernández Rodríguez, C. J. (2021a). COVID-19: cambios en la sociedad de consumo española. En O. Salido, y M. Massó (Eds.), Sociología en Tiempos de Pandemia (pp. 237-248). Madrid: Marcial Pons.

Alonso, L. E., Fernández Rodríguez, C. J., & Ibáñez Rojo, R. (2015). From consumerism to guilt: economic crisis and discourses about consumption in Spain. Journal of Consumer Culture, 15(1), 66-85. https://doi.org/10.1177/1469540513493203

Alonso, L. E., Fernández Rodríguez, C. J., e Ibáñez Rojo, R. (2016). Entre la austeridad y el malestar: discursos sobre consumo y crisis económica en España. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 155, 21-36. https://doi.org/10.5477/cis/reis.155.21

Alonso, L. E., Fernández Rodríguez, C. J., e Ibáñez Rojo, R. (2017). I think the middle class is disappearing: Crisis perceptions and consumption patterns in Spain. International Journal of Consumer Studies, 41(4), 389-396. https://doi.org/10.1111/ijcs.12352

Alonso, L. E., Fernández Rodríguez, C. J., e Ibáñez Rojo, R. (2020). Del low cost a la gig economy: el consumo en el postfordismo del siglo XXI. En L. E. Alonso, C. J. Fernández Rodríguez, y R. Ibáñez Rojo (Eds.), Estudios sociales sobre el consumo (pp. 241-260). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Álvarez-Hernández, G., y Pérez-Zapata, O. (2021). Plataformización y gestión platafórmica: una discusión de las condiciones de trabajo en una plataforma cualificada. Revista Española de Sociología, 30(3), a67. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.67

Barbeta-Viñas, M. (2022). Consumo, crisis y clases medias: cambios y continuidades en los discursos sobre el consumo de la clase media española ante la Gran Recesión de 2008. Revista Española De Sociología, 31(1), a82. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.82

Botsman R., & Rodgers, R. (2010). What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Collins.

Bourdieu, P. (1999), Meditaciones pascalianas. Barcelona: Anagrama.

Brändle, G., y Latorre, M. (2020). Prácticas alternativas de consumo en la era digital. Teknokultura, 17(1). https://doi.org/10.5209/tekn.67404

Buendía, L. (2020). A perfect storm in a sunny economy: a political economy approach to the crisis in Spain. Socio-Economic Review, 18(2), 419-438. https://doi.org/10.1093/ser/mwy021

Cairncross, F. (1997). The Death of Distance. Boston, MA: Harvard Business School Press

Callejo, J., y Ramos, R. (2017). La cultura de la confianza en tiempos de crisis: análisis de los discursos. Revista Española de Sociología, 26(2), 185-200. https://doi.org/10.22325/fes/res.2017.12

Colectivo IOÉ (2008). Barómetro social de España. Madrid: Traficantes de Sueños.

Cohn, J. (2019). The Burden of Choice: Recommendations, Subversion, and Algorithmic Culture. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Crouch, C. (2019). Will the Gig Economy Prevail?. Cambridge: Polity.

Elgaaied-Gambier, L., Bertrandias, L., & Bernard, Y. (2020). Cutting the Internet's Environmental Footprint: An Analysis of Consumers' Self-Attribution of Responsibility. Journal of Interactive Marketing, 50, 120-135.

Eurostat (2022). Individuals using the internet for ordering goods or services. Recuperado el 22 de septiembre de 2022, de https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TIN00096/default/table

Fernández-Trujillo Moares, F. (2020). Precariedad e inestabilidad: contradicciones en el trabajo en las plataformas de reparto de comida. Teknokultura, 17(1), 35-45. https://doi.org/10.5209/tekn.65189

Fernández-Trujillo Moares, F. J., y Gil García, J. (2021). Mecanismos y dinámicas del trabajo en las plataformas digitales: los casos de Airbnb y de las plataformas de reparto. Empiria, (52), 175-198. https://doi.org/10.5944/empiria.52.2021.31369

Fleming, P. (2017). The Human Capital Hoax: Work, Debt and Insecurity in the Era of Uberization. Organization Studies, 38(5), 691-709. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0170840616686129

Fourcade, M., & Healy, K. (2017). Seeing like a Market. Socio-Economic Review, 15(1), 9-29. https://doi.org/10.1093/ser/mww033

Freud, S. (2011). Totem y tabú. Madrid: Alianza.

García, N., y Ruesga, S. (Eds.). (2014) ¿Qué ha pasado con la economía española? La Gran Recesión 2.0 (2008-2013). Madrid: Pirámide.

Gil, J. (2020). Airbnb: La relación entre las economías colaborativas y el neoliberalismo. En L. E. Alonso, C. J., Fernández Rodríguez, y R. Ibáñez Rojo (Eds.), Estudios sociales sobre el consumo (pp. 469-489). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Gillespie, T. (2014). The Relevance of Algorithms. En T. Gillespie, P. J. Boczkowski, & K. A. Foot (Eds.), Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society (pp. 167-193). Cambridge, MA: MIT Press.

Heinrichs, H. (2013). Sharing Economy: A Potential New Pathway to Sustainability. Gaia, 22(4), 228-231. https://doi.org/10.14512/gaia.22.4.5

Howcroft, D., & Bergvall-Kåreborn, B. (2019). A Typology of Crowdwork Platforms. Work, Employment and Society, 33(1), 21-38. https://doi.org/10.1177/0950017018760136

Huws, U., Spencer, N. H., & Syrdal, D. S. (2018). Online, on call: the spread of digitally organised just-in-time working and its implications for standard employment models. New Technology, Work and Employment, 33(2), 113-129. https://doi.org/10.1111/ntwe.12111

Illich, I. (2006). Energía y equidad. En Obras reunidas. México: Fondo de Cultura Económica.

Jappe, A. (2019). La sociedad autófaga. Capitalismo, desmesura y autodestrucción. Logroño: Pepitas de Calabaza.

Lahera Sánchez, A. (2021). El debate sobre la digitalización y la robotización del trabajo (humano) del futuro: automatización de sustitución, pragmatismo tecnológico, automatización de integración y heteromatización. Revista Española de Sociología, 30(3), a66 https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.66

Lobera, J. (2015). De movimientos a partidos. La cristalización electoral de la protesta. Revista Española de Sociología, (24). https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/65424

López, I., y Rodríguez, E. (2010). Fin de ciclo. Madrid: Traficantes de Sueños.

Martin, C. J. (2016). The sharing economy: A pathway to sustainability or a nightmarish form of neoliberal capitalism?. Ecological Economics, 121, 149-159 https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2015.11.027

McArthur, E. (2015). Many-to-many exchange without money: why people share their resources. Consumption, Markets and Culture, 18(3), 239-256 https://doi.org/10.1080/10253866.2014.987083

Moore, P. (2017). The quantified self in precarity. Work, technology and what counts. Abingdon: Routledge.

Odou, P., & de Pechpeyrou, P. (2011). Consumer cynicism: From resistance to anti‐consumption in a disenchanted world?. European Journal of Marketing, 45(11-12), 1799-1808. https://doi.org/10.1108/03090561111167432.

Pasquale F (2015). The black box society: The secret algorithms that control money and information. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Revilla, J. C., y Blázquez Martín, V. (2021). Uneasy riders: contradictorias lógicas disciplinarias para una posición laboral imposible. Revista Española de Sociología, 30(2), a35. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.35

De Rivera, J., y Gordo, Á. (2020). La oleada de la economía colaborativa y el nuevo utilitarismo digital. Un análisis del trabajo fundacional de Botsman y Rogers (2010). En L. E. Alonso, E., C. J. Fernández Rodríguez, y R. Ibáñez Rojo (Eds.), Estudios sociales sobre el consumo (pp.491-510). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Rosenblat, A., & Stark, L. (2016). Algorithmic labor and information asymmetries: a case study of Uber’s drivers. International Journal of Communication, 10, 3758-3784. https://bit.ly/3M2I6eK

Sadin, É. (2018). La siliconización del mundo: la irresistible expansión del liberalismo digital. Buenos Aires: Caja Negra.

Sadin, É. (2022). La era del individuo tirano: el fin de un mundo común. Buenos Aires: Caja Negra.

Schor, J. B. (2016) Debating the Sharing Economy. Journal of Self-Governance and Management Economics, 4(3), 7-22. https://bit.ly/3ZDlRip

Schor, J. B., & Attwood‐Charles, W. (2017). The “sharing” economy: labor, inequality, and social connection on for‐profit platforms. Sociology Compass, 11 (8), e12493. https://doi.org/10.1111/soc4.12493

Shapiro, A. (2020). Dynamic exploits: calculative asymmetries in the on-demand economy. New Technology, Work and Employment, 35(2), 162-177. https://doi.org/10.1111/ntwe.12160

Slee, T. (2015) What's Yours Is Mine: Against the Sharing Economy. New York: OR Books.

Striphas, T. (2015). Algorithmic culture. European Journal of Cultural Studies, 18(4-5), 395-412. https://doi.org/10.1177/1367549415577392

Vallas, S., & Schor, J. (2020). What Do Platforms Do? Understanding the Gig Economy. Annual Review of Sociology, 46, 273-294. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-121919-054857

Vallés, M. (2009). Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS.

Wood, A. J., Graham, M., Lehdonvirta, V., & Hjorth, I. (2019). Good Gig, Bad Gig: Autonomy and Algorithmic Control in the Global Gig Economy. Work, Employment and Society, 33(1) 56-75. https://doi.org/10.1177/0950017018785616

Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia. Barcelona: Paidós.

Published

2023-05-20

How to Cite

Alonso, L. E. ., Fernández Rodríguez, C. J., & Ibáñez Rojo, R. (2023). “I am against them, but I use them”: a qualitative analysis of the social representations of e-consumption and platform economy. Spanish Journal of Sociology, 32(3), a171. https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.171