Businesspeople in politics in Uruguay in a epoch of change: circulation and renewal of political elites (2000-2015)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.40

Keywords:

political elites, businessmen, political recruitment, political parties

Abstract

This paper seeks to identify the ways of recruitment and types of political leaders from the business field in Uruguay. It intends to study the participation of businessmen in the political field from the perspective of political sociology through a multivariate factorial analysis of correspondences. The analysis is based on the study of the biographical trajectories of 375 members of Parliament and of the national government cabinet from 2000 to 2015. Two profiles appear as relevant in the participation of businessmen in Uruguay. The most
predominant is the more traditional profile, businessmen from the category of rural producers, typically
rentiers, who present themselves and pretend to participate in politics as vocational politicians. On the other hand, the profile of modern and urban businessmen who belong to areas associated with managerial categories of business management and administration.

Author Biographies

Miguel Serna, Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República, Constituyente 1502, Montevideo, Uruguay.

Profesor Agregado, Dedicación total, Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, y en Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, Universidad de la República. Investigador Nivel II Sistema Nacional de Investigadores (Uruguay). Doctor en Ciencia Política Universidad Federal de Rio Grande del Sur (Brasil). Licenciado en Sociología, Universidad de la República (Uruguay). Coordinador Grupo de Trabajo de CLACSO Elites empresariales, Estado y Dominación. Estudios comparados de elites políticas y económicas en América Latina, particularmente de los giros a la izquierda y a la derecha en las últimas décadas. Publicaciones de libros, capítulos y artículos a nivel internacional. Profesor invitado en varias universidades, especialmente en Brasil y Francia. Presidente del Colegio de Sociólogos del Uruguay.

Eduardo Bottinelli, Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República, Constituyente 1502, Montevideo, Uruguay.

Asistente de investigación y docencia efectivo, Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de la República (Uruguay). Candidato a Doctor en Sociología, Universidad de la República (Uruguay). Licenciado y Magister en Sociología, Universidad de la República (Uruguay). Integrante del Grupo Dirigentes y Poder del Departamento de Sociología, Universidad de la República. Estudios comparados sobre elites políticas en Uruguay y América Latina. Publicaciones de libros, capítulos y artículos a nivel nacional e internacional. Secretario del Colegio de Sociólogos del Uruguay. Director de Factum, consultora en estudios sociales, electorales y de opinión pública.

Published

2020-06-03

How to Cite

Serna, M., & Bottinelli, E. (2020). Businesspeople in politics in Uruguay in a epoch of change: circulation and renewal of political elites (2000-2015). Spanish Journal of Sociology, 29(3). https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.40

Issue

Section

Números monográficos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.