Identity, Youth, Crisis: the concept of crisis in youth theories
DOI:
https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.72Keywords:
identity, youth, crisis, renewal, theoriesAbstract
The article proposes to reconstruct some theoretical narratives about youth, articulated around the concept of crisis. For this, it reviews the contributions of five authors of the twentieth century, from different disciplines, theoretical schools and crisis situations: Erik H. Erikson (1968) and his theory on youth as “normative crisis”; Stanley G. Hall (1904) and his theory on adolescence as a “storm and stress” phase; Antonio Gramsci (1929-31) and his theory on youth, hegemony and crisis of authority; Margaret Mead (1970) and her theory on the prefigurative capacity of the youth crisis; Dick Hebdige (1979) and his theory about punk as a metaphor for the crisis. The article concludes by asking what elements of these theories should be discarded and which can be rescued, to understand the metamorphosis of the juvenile condition after the aftermath of the last crisis and to design more effective
public and private policies to face it. The text incorporates a postscriptum about the crisis of coronavirus.
References
Benedicto, J. (dir.). (2017). Informe juventud en España 2016. Madrid: INJUVE.
Bennett, A. y Guerra, P. (eds.). (2019). DIY Cultures and Underground Music Scenes. London: Routledge.
Cabasés, M. A., Pardell, A. y Feixa, C. (eds.). (2018). Jóvenes, trabajo y futuro. Perspectivas de la Garantía Juvenil en España y Europa. València: Tirant lo Blanch.
Castells, M., Caraça, J. y Cardoso, G. (2012). Aftermath. The Cultures of the Economic Crisis. Oxford: Oxford University Press.
Erikson, E. H. (1980 [1968]). Identidad. Juventud y crisis. Madrid: Taurus.
Erikson, E. H. (1994 [1987]). Un modo de ver las cosas. Escritos selectos de 1930 a 1980. S. México: FCE.
Feixa, C. (2008). Más allá de Éboli. Gramsci, De Martino y el debate sobre la cultura subalterna en Italia. En E. de Martino, El folklore progresivo y otros ensayos (pp. 5-66). Barcelona: MACBA.
Feixa, C. (2011). Past and Present of Adolescence in Society. The ‘Teen Brain’ Debate in Perspective. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 35(8), 1634-1643. http://dx.doi.org/10.1016/j.neubiorev.2011.02.013
Feixa, C. (2017). The ‘Indignant’ Pilgrim: Cultural Narratives of Crisis and Renewal in the 15M Movement in Spain. Romance Quarterly, 64(3), 113-125. https://doi.org/10.1080/08831157.2017.1321336
Feixa, C., Méndez, A. y Feixa, X. (2020). Adolescentes confinad@s. Barcelona: NED.
Feixa, C. y Rubio, C. (2017). “Te vas pensando que has dejado atrás a zombis”. La emigración juvenil: ¿aventura o exilio? Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 73(1), 9-22. http://dx.doi.org/10.3989/rdtp.2017.01.001.01
Freeman, D. (1983). Margared Mead and Samoa. London: Penguin Books.
Freud, A. (1965). El yo y los mecanismos de defensa. Buenos Aires: Paidós.
Freud, S. (2012 [1905]). Tres ensayos sobre teoría sexual. Madrid: Alianza.
Garrido, V. G. (2005). Los hijos tiranos: El síndrome del emperador. Madrid: Pearson.
Gramsci, A. (1975 [1949]). Quaderni del carcere. Torino: Einaudi.
Hall, S. G. (1915 [1904]). Adolescence: Its Psychology and its relations to Psysiology, Sociology, Sex, Crime, Religion and Education. New York: Appleton Century Crofts.
Hall, S. G. (1922). Senescence: The Last half of Life. New York: Appleton.
Hall, S., Critcher, C., Jefferson, T., Clarke, J. y Roberts, B. (1978). Policing the crisis. Mugging, the State and Law and Order. London and Basingstoke: Macmillan.
Hall, S. y Jefferson, T. (eds.). (1983 [1975]). Resistance Through Rituals. Youth Subcultures in post-war Britain. London: Hutchinson.
Hebdige, D. (1983a [1975]). The meaning of mod. En S. Hall y T. Jefferson (eds.), Resistance Through Rituals. Youth Subcultures in post-war Britain (pp. 87-98). London: Hutchinson.
Hebdige, D. (1983b [1979]). Sottocultura: il fascino di uno stile unnaturale. Genova: Costa e Nolan. [Subculture. The Meaning of Stile. London and New York: Routledge].
Hebdige, D., Feixa, C., Guerra, P., Bennett, A. y Quintela, J (2019). Subcultura, arte y poder: una conversación con Dick Hebdige. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, 18, 1-21. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/79211
Hebdige, D. (1988). Hiding in the Ligth. On Images and Things. London: Routledge.
Kieselbach, T. (2004). Desempleo juvenil de larga duración y riesgo de exclusión social en Europa: informe cualitativo del proyecto de investigación Yuseder. Revista de Estudios de Juventud, 65, 31-49.
Lutte, G. (1992). Liberar la adolescencia. Barcelona: Herder.
Machado Pais, J. (2020). Jóvenes y creatividad. Entre futuros sombríos y tiempos de conquista. Barcelona: NED.
Mannoni, O., Gibello, B., Deluz, A. y Hébrard, J. (2001 [1984]). La crisis de la adolescencia. Barcelona: Gedisa.
Martín-Barbero, J. (2017). Jóvenes, entre el palimpsesto y el hipertexto. Barcelona: NED.
Martino, E. de (1961). La terra del rimorso. Milán: Il Saggiatore.
Mead, M. (1977 [1970]). Cultura y compromiso. El mensaje a la nueva generación. Barcelona: Granica.
Mead, M. (1985 [1928]). Adolescencia, sexo y cultura en Samoa. Barcelona: Planeta.
Mendel, G. (1972 [1970]). La crisis de generaciones. Barcelona: Península.
Mendel, G. (1982). La decadencia de la sociedad patriarcal. De Juventud, 5, 115-132.
Pretus, C., Hamid, N., Sheikh, H., Ginges, J., Tobeña, A., Davis, R., Vilarroya, O. y Atran, S. (2019). Neural and Behavioral Correlates of Sacred Values and Vulnerability to Violent Extremism. Frontiers in Psychology. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02462
Rodríguez-Soler, J. y Verd, J. M. (2018). El diseño y despliegue del sistema de garantía juvenil en España. Un análisis documental. Revista Española de Sociología, 27(3), 395-412. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.22
Sanmartin, A., Ballesteros, J. C., Calderón, D. y Kuric, S. (2020). De puertas adentro y de pantallas afuera. Jóvenes en confinamiento. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud/FAD.
Sen, C. (1 de noviembre de 2020). Hay un exceso de moral higienista en el control de los jóvenes. La Vanguardia. Recuperado de https://www.lavanguardia.com/vivo/lifestyle/20201101/4958383007/jovenesrestricciones-covid-carles-feixa.html
Sercombe, H. y Paus, T. (2009). The ‘Teen Brain’ Research: An Introduction and Implications for Practicioners. Youth and Policy, 103, 25-38.
Shankman, P. (2009). The Trashing of Margaret Mead. Anatomy of an Anthropological Controversy. Madison, WI: The University of Wisconsing Press.
Tejerina, B. y Perugorría, I. (eds.). (2018). Crisis and Social Mobilization in Contemporary Spain: The 15M Movement. London & New York: Routledge.
Zafra, I. (23 de octubre de 2020). Con los jóvenes no funcionan las broncas, sino hacerles ver que los perjudicados serán sus abuelos. El País. Recuperado de https://elpais.com/educacion/2020-10-21/carles-feixa-antropologo-con-los-jovenesno-funcionan-las-broncas-sino-hacerles-ver-que-los-perjudicados-seran-susabuelos.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Spanish Journal of Sociology / Revista Española de Sociología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
• The transfer of the copyright of the article to Revista Española de Sociología.
• The assignment to the Revista Española de Sociología of the rights of commercial exploitation of the article to third parties both in the offset and digital formats, as well as to the search engines and platforms that may serve as intermediaries for the sale or knowledge of the article.