The distance between teachers’ and students’ work in EHEA: ¿a dangerous gap?
Keywords:
Higher Education, Teaching techniques, Evaluation methods, Learning methods, Teaching materials, European Higher Education Area (EHEA).Abstract
The aim of this article is to analyzing the relationships between teachers’ and students’ teaching and learning activities. Data were drawn from the evaluation of an ECTS Experimental Project in the degree of Education (year three) in the Faculty of Education of La Laguna University. We begin presenting the frequencies of teachers’ and students’ teaching and learning activities; but the central focus is the analysis; by means of correlations; of the relationships between them. The results shows inconsistencies between the educational practice analyzed and the EHEA pedagogical proposals: the activity more frequently employed by lecturers was oral exposition; moreover; the evaluation procedures more used seems not to promote student autonomous learning; and students tend to use teacher offered learning materials more than autonomously searched ones. It seems to be a close relationship between the following activities: teaching activities and evaluation procedures according to its individual or group nature (individual activities are related to individual evaluation procedures and group activities to group evaluation procedures); more open ended teaching and learning activities and leaning materials offered by the teacher; and individual evaluation procedures and individual student activities and learning materials. The pedagogical proposals of the EHEA emphasize the relevance of group work as a teaching and learning strategy; as well as an important evaluation procedure. Our results point to the need to go more deeply into this issue.Downloads
Published
Issue
Section
License
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.