Teacher–mentor competences to accompany novice teachers

Authors

  • Consuelo Vélaz de Medrano Ureta Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Keywords:

mentoring, competences, skills, professional induction, beginning teachers, professional development

Abstract

The actual conception of teachers professional development includes as a whole an initial training, support while joining the school and permanent formation. This article examines the second link of such chain, the support needed during the adaptation process of beginners teachers, more specifically in the modality of “mentoring”, in which the support is provided by a more experienced teacher and not by an internal or external adviser with a different professional profile. 

After defining the concept and the general mentoring process and its possibilities for the adequate insertion in the educational profession and, in consequence, to enhance the quality of teaching, we would focus in analyzing the basic skills and competences that the experienced teacher must have to be a mentor, from the logic that discourages to think that any teacher can be a good mentor and considering the common parameters that currently affect any educational, formative or guiding activity. 

References

Ávalos, B. Y Alwin, P. (2003): La inserción de profesores en el sistema educativo. Proyectos Fondecyt. Santiago de Chile.

Beca, C.E. Y Boerr, I. (2008): El proceso de inserción a la docencia (Cap. 10). En AA.VV.: Aprendizaje docente y desarrollo profesional. Madrid, Ed. Santillana. Colección Metas 2021. Organización de Estados Iberoamericanos. En prensa.

Blumenfeld, P. et al. (1998): Teaching for understanding (pp. 819-878). En B. Biddle et al (Eds.):

International Handbook of Teacher and Teaching. London. Kluwer.

Bolivar, A. (2008): Ciudadanía y competencias básicas. Sevilla. Fundación ECOEM.

Britton et al (2003): Conprehensive Teacher Induction. Generales. Dordrecht; Luwer Academic Press.

Castells, M. (1997): La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. I. La Sociedad Red. Madrid, Alianza.

Cohen, N.H. (1998): Perfil de competencias del mentor: manuela del monitor, autodiagnóstico y

cuaderno de evaluación. Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces.

- (2004): Mentoring. Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces.

Darling-Hammond, (2001): El derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. Barcelona, Ariel.

Eraut, M. (1998): Concepts of competence (pp.127-139) Journal of Interprofessional Care. 12(2).

Esteve, J.M. (1997): La formación inicial de los profesores de Secundaria. Barcelona Ariel.

- (2006): La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática (pp. 19-86). Revista

de Educación. 349. Mayo-agosto.

Harvard Business School (2004): Coaching y Mentoring. Bilbao, Ed. Deusto.

Lasnier, F. (2000): Réussir la formation par compétences. Montreal. Guerin.

Marcelo, C. (2002): Aprender a enseñar para la sociedad del conocimiento. Education Policy Análisis Archives. Vol. 10, 35. - (Coord.) (2008a): Profesores principiantes e inserción en la docencia. Barcelona. Octaedro.

- (2008b): Políticas de inserción a la docencia: de eslabón perdido a puente para el desarrollo

profesional docente (pp. 5-14). En C. MARCELO (COORD.): Profesores principiantes e inserción

en la docencia. Barcelona. Octaedro.

- (2008c): La evaluación del desarrollo profesional docente (Cap. 11). En AA.VV.: Aprendizaje

docente y desarrollo profesional. Madrid, Ed. Santillana. Colección Metas 2021. Organización

de Estados Iberoamericanos. En prensa.

Moreno, J.M. (2006): Profesorado de Secundaria y calidad de la educación: un marco de opciones políticas para la formación y el desarrollo profesional docente. Profesorado. Revista de

currículum y formación del profesorado, 10, 1 (2006). Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/Rev101ART3.pdf.

Mclellan, H. (1996): Creating Virtual Communities Via the Web (pp. 185-190). En B. Kahn (Edit.): Web-based Instruction. New Jersey, Englewood Cliffs.

Odell, S. (2006): Overwiew and framework. En J.R. Dangel (Ed): Research on Teacher Induction. Teacher Education Yearbook XIV (Vol. 203-211). Toronto. Rowan and Littelefield Publishers.

O’Neill (2002): Perspectives on E-mentoring: A virtual panel holds an online dialogue (pp. 5-12). National Mentoring Center Newsletter, 9.

Orland-Barak, L. (2006): Lost in translation (perdidos en la traducción): tutores o mentores que

aprenden a participar en discursos competitivos de la práctica educativa (pp. 187-212). Revista

de Educación. 340. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.

- (2008): El impacto de las experiencias prácticas en los profesores principiantes: mentorazgo

para formula preguntas diferentes. En C. Marcelo (Coord.): Profesores principiantes e

inserción en la docencia (pp. 107-120). Barcelona. Octaedro.

Pastre, P. (1994): Variations sur le developpement des adultes el tours representations (pp. 33-63). Educación Permanente. Nº 1, 119.

Perrenoud, P. (2001): La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa., XIV, nº3, pp. 503-523.

- (2004): Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, Graó.

Putnam, R. Y Borko, H. (2000): El aprendizaje del profesor. Implicaciones de las nuevas perspectivas de la cognición. En B. Biddle, T. Good E I. Goodson (Eds.): La enseñanza y los profesores (I). La profesión de enseñar. Barcelona. Paidós.

Risquez, A. (2005). E-mentoría: avanzando la investigación, construyendo la disciplina. Centre for Teaching and Learning. Universidad de Limerick, Irlanda.

Smith, T. & Ingersoll, V. (2004): What are the effects of induction and mentoring on beginning teacher tunover? (pp. 681-714). American Educational Research Journal, 41(3).

Vaillant, D. (2007): Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica (pp. 207-222). Pensamiento Educativo. Vol. 41, nº 2.

Vaillant, D. Y Marcelo, C. (2001): Las tareas del Formador. Málaga, Aljibe.

Valverde, A., Ruiz de Miguel, C., García, E., Romero, S. (2004). Innovación en la orientación universitaria: la mentoría como respuesta. Contextos educativos (pp. 87-112) Revista de educación, 6-7, 2003-04.

Vélaz de Medrano, C. et al (2001): “Evaluación de las necesidades de desarrollo profesional de los orientadores de Educación Secundaria” (pp. 199-220). Revista de Investigación Educativa (RIE), Vol. 19, Nº 1.

- (2008): “Formación y profesionalización de los orientadores desde el enfoque de

competencias”. (pp: 155-181) Educación XX1. Vol. 11.

Weiner, F. E. (2004): Concepto de competencia: una aclaración conceptual. En D. S. Rychen Y L.S. Salganik (Eds.). Definir y seleccionar las competencias fundamentales para la vida. México:

Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Published

2009-04-01