Strategies support for school learning and study in parents of high perfomance students
Palabras clave:
academic performance, family support, support strategies, high achievement, socioeconomic contextsResumen
Introduction: Several studies have explored whether family support given to children influences in better academic performance and contributes to the formation of appropriate study habits that
improves future academic development. Some studies have argued that school programs aiming at involving parents, are the ones that achieve greater success; others argue that the voluntary
support of parents ,the family group or the close social network are essential in order to generate the gradual development of habits and academic strengths in children.
Design and method: Qualitative, exploratory and cross sectional research in five schools of different socio-cultural and socio-economic contexts in the State of Morelos, Mexico to identify the strategies that parents develop to support their children in their academic performance. Information was collected by means of five focus groups with a specific guide designed for this study. Content analysis permitted to identify recurrences and differences in parents´answers Results: Parents are not aware that they develop strategies to support their childrens´academic performance. They explained high performance due to personal characteristics and abilities of their children. The strategies identified by the research team include establishing routines,continuous monitoring of children, time spent, enabling appropriate spaces for the study, constant communication and seeking support with other social actors when parents feel that they do not have the necessary knowledge to support.
Conclusions: Since parents are not aware of their role as agents of support, it becomes necessary to sensitize and inform other parents about strategies that may help their children in order to improve academic performance (workshops). Besides, it is recommendable to replicate this study in other regions of the country and to explore with parents of children who are not successful at school and therefore to identify if any kind of support strategies are developed, as well as the
reasons.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.