Integration and cross-cultural experiences in Cataluña. ‘‘Plan for language, cross-culturalism and social cohesion’’

Autores/as

  • Pilar Iranzo García Universidad Rovira i Virgili

Palabras clave:

Interculturality, educational exclusion, educational policy, bilingualism, linguistic policy, curricular proposal

Resumen

The article is a reflective description and evaluation of the new guidelines for attention to multiculturality in Cataluña. It reviews the history of the process up to the present. It offers a dense description of the reality in Cataluña in this area of reflection. It describes the most common organizational and pedagogical proposals. It emphasizes what it deems most pertinent and appropriate in a model for action. From there, it offers some lines of interest and debate in these topics, which are useful for other practical contexts. It pays special attention to language problems as factors of social and educational inclusion or exclusion. Finally, the paper tries to illustrate – in order to improve understanding- the reasons and projects that lie behind the actions of the Generalitat, which are sometimes poorly understood and stereotyped.

 

Biografía del autor/a

Pilar Iranzo García, Universidad Rovira i Virgili

Profesora del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología de la Universidad Rovira i Virgili (FCEP-URV). Forma parte del equipo decanal de la Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología (FCEP) como Responsable del Grado de Educación Infantil en la Sede Baix Penedès de la URV.

Citas

Abajo, J. E. (2000). ‘‘Educació intercultural com ecologia mental i social’’. en I tchatchipen, n. 30.

Bronferbrenner, U. (1995). Ecologia del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Carrasco, S. (2001). “La llengua en les relacions interculturals a l’escola”. Articles de Didàctica de la Llengua i Literatura. no 23, pp. 29-40.

Cummins, J. (1979). Linguistic interdependence and the educational developement of bilingual children. Review of educational Research, 49 (pp. 222-251).

Cummins, J. (2002). Lenguaje, poder y pedagogía: niños y niñas bilingües entre dos fuegos. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría General Técnica- Morata.

Delgado, M. (1998). ‘La llengua com a vehicle d’integració social.’ Conferencia Inaugural del Seminario ‘Immigració, integració i llengua’ organitzado por Comissions Obreres de Catalunya, noviembre 1997. Libro de actas (pp. 17-32).

Delgado, M. (1999). ‘Vers una pedagogía de la diversitat’. (S/R). Martorell, 3 de març de 1999. Documento de formación interna (SGLIC).

Delgado, M. (2002). ‘Cohesió no és coherencia. Diversitat cultural i espai públic. Seminario ‘Interculturalitat, educació i llengües’ organitzado por Comissions Obreres de Catalunya, mayo 2000. Libro de actas (pp. 25-38).

Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament (1998). Servei d’Ensenyament del Català.20 anys. Generalitat de Catalunya.

Departament d’Educació . (2004). Disponible en http://www.xtec.es/lic/

Graó (2001) Monográfico: “Llengües, ètnies i cultures a l’ensenyament.” Articles de Didàctica de la Llengua i Literatura. no 23.

Iranzo, P., Queralt, E. (2003). 'Cap a un model interlingüista a l'Ensenyament Infantil i Primari' a Actes de les III Jornades de llengua a la província de Tarragona amb el títol ‘Una radiografia social de la llengua catalana’. 27-29 de novembre de 2002, Tarragona, Reus. Llibre d’Actes; pp: 451-458.

Iranzo, P., Queralt, E. (2004). ‘Una reflexió sobre el programa d’immersió lingüística (PIL). Assegurar el coneixement de la llengua a l’escolaritat obligatòria.’ Actes del 3r. Simposi sobre l’Ensenyament del català a no catalanoparlants. Universitat de Vic. 4-6 de Setembre de 2002 (pp. 1-12, al CD; índice de autores, p. 140) *enlace.

Lambert, W.E. (1974). “The role of primary language development in promoting educations success for language minority students”. Schooling in Language Minority Students: A Theoretical Framework. Los Angeles: California State University.

Prat, A. (1998). “Habilitats cognitivolingüístiques i tipologia textual” a Jorba, J.; Gómez, I.; Prat, A. (eds.) Parlar i escriure per aprendre. Ús de la llengua en situació d’ensenyament i aprenentatge des de les àrees curriculars. Barcelona: ICE de la UAB.

Ruiz Bikandi, U. (2002). “Formación del profesorado: nuevas necesidades para una nueva época“ en XIII Seminari Llengües i educació. “Ensenyar llengües en la diversitat i per a la diversitat. Barcelona 30, 31 de maig i 1 de juny.

Schneuwly, B. (1993). Genres et types de discours: considérations Psychologiques et ontogénétiques, dins Actes du colloque Théophile-Crel (Lille, novembre 1993), réunis et présentés par Yves Reuter.

Serra, J. M. (1996). “Immersió lingüística i rendiment acadèmic en alumnes extracomunitaris”, en III Congrés Internacional sobre programes d’immersió. Barcelona, 25-25 de setembre.

Serra, J. M. y Vila, I. (en prensa). ‘Lenguas, escuela e inmigración en Catalunya.’ En D. Lasagabaster i J. M. Sierra (Eds.). Multilingüismo y multiculturalismo en la escuela. BCN: Horsori.

Vila, I. (1995). El català i el castellà en el sistema educatiu de Catalunya. Barcelona: Horsori

Vila, I. (1996). “L’educació bilingüe: tipologia i pràctica educativa” a VILA, I. (Coord.) Bilingüisme i educació. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

Vila, I. (2001a). “Algunes qüestions referides a l’aprenentatge lingüístic de la infància estrangera a Catalunya.” Articles de Didàctica de la Llengua i Literatura. no 23, pp. 22-28.

Vila, I. (2001b). “Minorías culturales y escuela: una aproximación educativa” a Mir, C. (Coord.). Cooperar en la escuela. La responsabilidad de educar para la democracia. Barcelona: Editorial Graó.

Vila, I. (2004a). Lengua, escuela e inmigración. Conferencia Inaugural de las IV Jornadas sobre Interculturalidad. Centro de Profesores del Ejido. El Ejido (Almería), 28 de mayo.

Vila, I. (2004b). Algunes qüestions referides a l’adquisició de la llengua de l’escola per part de les criatures estrangeres. Conferencia en el Primer Curs de Formació del Programa Llengua, Immigració i Cohesió Social del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, 5 de julio.

Vila, I. (2005a). ¿Nivel sociocultural o desconocimiento de la lengua? Acerca de las relaciones entre escuela e inmigración. Almería: Junta de Andalucía, en prensa.

Vila, I., Siqués, C. (2005b-en prensa-). ‘Actuando en una clase multicultural y multilingüística’. (S/R). Sevilla, Mayo, 2005 *enlace.

Vila, I. (2005). Inmigración, educación y lengua propia. En La inmigración extranjera en España. Los retos educativos. Eliseo Aja, Francesc Carbonell, Colectivo Ioé (C. Pereda, W. Actis i M.A. de Prada), Jaume Funes i Ignasi Vila. Servei d'Estudis de "La Caixa". Disponible en http://www.xtec.es/lic/dades.htm

Descargas