Information and communication technologies in schools

Autores/as

  • Mª Dolores Fernández Tilve Universidad de Santiago de Compostela
  • Mª Laura Malvar Méndez Universidad de Vigo

Resumen

Lately, a number of important changes are taking place in our society as a consequence of the ICTs (Information and Communication Technologies). As a result, nowadays is not surprising to hear about the so-called “Information Society”. Schools, as part of this social framework, cannot ignore these changes.
With this work, we precisely would like to unveil the role of the New Technologies applied to schools. At the same time, we present the results obtained in an exploratory study conducted in Galicia (our Autonomous Community), concretely at the Galician province of Pontevedra. We hope that our findings and reflections will contribute to a better knowledge of the integration of ICTs within the school context.

Citas

Cabero, J. (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis Educación.

Fernández Morante, C. (2002). Los medios audiovisuales, informáticos y nuevas tecnologías en los centros educativos gallegos: Presencia y usos. Tesis Doctoral, Universidad de Santiago de Compostela.

Mena, B. y otros (1998). Aplicaciones educativas de las nuevas tecnologías: internet, infografía, y animación. Salamanca: Anthema ediciones.

Pérez Pérez, R. (1998). Nuevas tecnologías y nuevos modelos de enseñanza. En

Sevillano, M.L. (Coord.). Nuevas tecnologías, medios de comunicación y educación.

Formación inicial y permanente del profesorado, (pp. 105-150). Madrid: CCS.

Rodríguez Gómez y otros (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Descargas

Número

Sección

Colaboración