The strategy of “The Trojan Mouse”. A proposal for cooperative work among teachers in multi-cultural settings

Autores/as

  • José Gijón Puerta

Resumen

The great cross–cultural school projects which try to involve teachers, parents and pupils frequently present a strong resistance to innovation. The cultural framework is established by means of searching for shared human symbols, centred on the teachers´ relevant capabilities . All of this together with their concerns about the multicultural reality in their school, we describe the basis of a procedure called “The Trojan Mouse” . This strategy aims at putting into practice small but effective collaborative projects in multi–cultural environments. We explain not only the theoretical principles but also some practical advices
of how to elaborate a collaborative project .

Citas

Bolívar, A. (1993). Cambio educativo y Cultura Escolar: resistencia y construcción. Revista de Innovación Educativa, 2, 13–22.

Bolívar, A. (1998). Educar en valores. Una educación de la ciudadanía. Colección Educación XXI, número extraordinario Educación. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. Sevilla.

Botella, M. C. Y otros (1999). Los huesos humanos, manipulación y alteraciones. Ediciones Bellaterra, S.A. Barcelona.

Darwin, C. R. (1872). La expresión de las emociones en los animales y en el hombre. (Edición de Alianza Editorial. Madrid. 1998).

De Waal, F. (2002). El simio y el aprendiz de sushi. Reflexiones de un primatólogo sobre la cultura. Paidos. Barcelona.

Fermoso, P. (1992). Educación Intercultural: la Europa sin fronteras. Narcea. Madrid.

Fernández Pérez, M. (1992). Organización sinérgica de la reforma cualitativa de la ecuación: aplicación al contexto de innovación de la LOGSE. En Centro Asociado de la UNED. Sevilla. Monografía nº 5,. Domínguez, G. & Amador, L. (coordinadores). Sevilla.

Gijón, J. (1999). Bricolaje Curricular. MAD. Sevilla.

Gijón, J. (2003). Apropiación cultural de un cambio educativo: el desarrollo de la Carta de Derechos y Deberes del alumnado en los IES de Andalucía. Tesis Doctoral Inédita. Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación (Inédita).

Hargreaves, A. (2001). La enseñanza más allá de las materias y los niveles. Octaedro. Barcelona.

Hernández de la Torre, E. (2001). La interculturalidad y la escuela para todos. De la educación inclusiva a la educación intercultural, un paso más En T. Pozo y otros (coords.). Actas de la XI Jornadas LOGSE, Diversidad y Escuela. Granada: Grupo Editorial Universitario.

House, E.R. (1981). Three perspectives of innovation: Technological, polítical and cultural. En R. Lehming y M. Kane (Ed.). Improving schools: Using what we know, Thousand Oaks, CA, Sage.

MEC (1998). Promoción de Salud en los Centros de Educación Secundaria de Europa.Madrid.

MECD (2001). Revista de Educación. Número extraordinario dedicado la “Globalización y Educación”. Madrid.

Huberman, M. 1993. The model of the independent artisan in Teacher’s Professional Relations. En Teacher’s Work: Individuals, Colleagues, and Contexts., 11-50. Little, J.W. y McLaughlin, M.W. (Editores). Teachers College Press. Columbia University. N.Y.

Ibáñez, J. y otros (1995). Educación sin Fronteras. MEC. Madrid.

Savater, F. (2000). Enseñanza Pública y Multiculturalismo. En La Escuela Intercultural. Terceras Jornadas Consejo Escolar de Andalucía. Granada: CEA.

Descargas

Número

Sección

Colaboración