School supervision and educational change. A supervision model for the transformation, development and improvement of schools

Autores/as

  • Enrique Miranda Martín Inspector de Educación de Zaragoza

Resumen

School supervision and educational change. A supervision model for the transformation, development and improvement of schools

Citas

Bolívar, A. (1999): Cómo mejorar los centros educativos. Barcelona: Síntesis.

Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesa y realidades. Madrid: La Muralla.

Bryk, A. (1998). Chicago school reform: Linkages between local control, educational supports and student achievement. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego.

Dalin, P. y Rolff, H.G. (1993). Changing the school culture. Londres: Cassell.

Domingo, J. (coord.) (2001) Asesoramiento al centro educativo. Colaboración y cambio en la institución. Barcelona: Octaedro.

Elmore, R.F. (2000). Building a new structure for school leadership. Washington: Albert Shanker Institute. http://www.shankerinstitute.org

Escudero, J. M. y Moreno, J. M. (1992): El asesoramiento a centros educativos. Madrid: Consejería de Educación y Cultura de la Comunidad de Madrid.

Fullan, M. (2002): Los nuevos significados del cambio. Barcelona: Octaedro.

Fullan, M. (2002): Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.

Glickman, C. D. (1985): Supervision of Instruction. Boston: Allyn and Bacon, Inc.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Racionalidad de la acción y Racionalización social (I), Madrid: Taurus.

Johnson, S.M. (1996): Leading to change. The challenge of the new superintendency. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Leithwood, K., Jantzy, D. y Steinbach, R. (1998). Leadership and other condition which foster organizational learning in schools. En K. Leithwood y K.S. Louis (Eds.). Organizational learning in schools. Lisse: Swets & Zeitlinger.

Louis, K.S. (1981). External agents and knowledge utilization: dimensions for analysis and action; en Lehming, R. y Kane, M. (eds). Improving schools. Using what we know. Beberly Hills. Sage.

MacDonald, B. (1992). Mejora de los centros escolares, eficacia escolar y evaluación. Actas del Meeting Anual del Forum de Directores y Administradores Escolares de la CEE. Madrid.

Marchesi, A. y Martín, E. (1998): Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza Editorial.

Rodríguez, M. M. (1996): El asesoramiento en educación. Archidona: Aljibe.

Santos, M. A. (2000): La escuela que aprende. Madrid: Morata.

Sergiovanni, T. J. y Starrat, R. J. (1983): Supervisión: Human perspectives. Nueva York: McGraw-Hill Book Company.

Siroknit, K.A. (1994). La escuela como centro del cambio. Revista de Educación. 304, 7-30.

West, J.F. e Idol, L. (1987). School consultation (Part I). an interdisciplinary perspective on theory, models, and research. Journal of Learning Disabilities, 20(7), 388-408.

Descargas

Número

Sección

Monográfico