General pedagogical knowledge in the design and development of significant learning experiences for teacher education

Autores/as

  • Cristina Del Moral Santaella Universidad de Granada

Palabras clave:

Programming skills, educational programming units, teacher education, meaningful learning, self-regulated learning, experiences of learning, general pedagogical knowledge

Resumen

The skills to design meaningful and self-regulated learning experiences to produce a understanding in students, is a key skill that defines teachers, without which they cannot face the daily tasks of your job properly as it is a basic element to achieve effective teaching. This paper presents general pedagogical knowledge necessary that the teacher must have to develop the ability to design meaningful learning experiences, general pedagogical knowledge that can be applied in all levels of education, from kindergarten to levels higher grades for the construction of educational programming units.

Citas

Anderson, et al. (2001). A taxonomy for learning. Teaching and assessing: A revision of Bloom taxonomy of educational objectives. New York. Lomgman.

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1992). Cognition and curriculu. En P. W. Jackson (Ed.), Handbook of Research on Curriculum. New York, MacMillan, 517-542.

Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goal. New York. Longman.

Boostrom, R. (2005). The foundation of critical and creative learning in the classroom. New York, Teachers College Press.

Brandsford, J. Darling-Hammond, L, y Le Page (2005). Introduction. En L. Darling-Hammond y J. Bransdford (Eds.), Preparing teachers for a changing world. San Francisco. Jossey Bass, 1-39.

Brophy, J. y Good, T.L. (1986). Teacher behaviour and student achievement. En M.C. Wittrock (Ed.) Handbook of Research on Teaching. New York. MacMillan, 328-375.

Broudy, H. (1988). The uses of schooling. New York. Routledge and Kegan Paul.

Bruner, J.S. (1980). Investigaciones sobre el desarrollo cognitivo. Madrid. Pablo del Río.

Butler, S.M. y McMunn, N.D. (2006). A teacher’s guide to classroom assessment. San Francisco. Jossey Bass.

Dalton, S. (2007). Five standards for effective teaching. San Francisco. Jossey Bass.

Darlin-Hammond, L. y Baratz-Snowden, J. (2005). A good teacher in every classroom. San Francisco. Jossey Bass.

De la Herrán, A. (2009a). Técnicas de enseñanza basadas en la exposición y la participación. En J. Paredes, A. De la Herrán, M.A. Santos, J.L. Carbonell, y J. Gairín (Coords.). La práctica de la innovación educativa. Madrid. Síntesis.

De la Herrán, A. (2009b). Técnicas de enseñanza basadas en la cooperación. En J. Paredes, A. De la Herrán, M.A. Santos, J.L.

Carbonell, y J. Gairín (Coords.). La práctica de la innovación

educativa. Madrid. Síntesis.

De la Herrán, A. (2009c). Técnicas de enseñanza basadas en la práctica de la creatividad formativa. En J. Paredes, A. De la Herrán, M.A. Santos, J.L. Carbonell, y J. Gairín (Coords.). La práctica de la

innovación educativa. Madrid. Síntesis.

Decroly, O. (1965). Iniciación general al método Decroly y ensayo de aplicación a la escuela primaria. Buenos Aires. Losada.

Dewey, J. (1967). Democracia y educación: Una introducción a la filosofía de la educación. Buenos Aires. Losada.

Fink, L.D. (2003). Creating significant learning experiences. San Francisco. Jossey Bass.

Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34, 906-911.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires. Siglo XXI.

Fullan, M., Hill, P. y Creola, C. (2006). Breakthrough. London. Sage.

Gardner, H. (1983). The theory of multiples intelligences. London. Kegan Paul.

Gimeno Sacristán, J. (1988). La pedagogía por objetivos. La obsesion por la eficiencia. Madrid. Morata.

Goodlad, J.I y Sue, Z. (1992). Organization of the curriculum. En P.W. Jackson (Ed.), Handbook of Research on Curriculum. New York. MacMillan, 327-344.

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona. Octaedro.

Hirst, P. (1974). Knowledge and the curriculum. London. Routledge an Kegan.

Hopkins, D. (2007). Every school a great school. New York. Open University Press.

Hopkins, D. (2008). Conferencia y panel de expertos. David Hopkins en Chile. Chile. Octubre. Powert Point. http://www.gestionescolar. Cl.Portal.Base/Web/verContenido.aspx ID=130896.

Horowitz, F.D. et.al (2005). Educating teachers for developmentally appropriate practice. En L.Darling-Hammond y J. Bandsford (Eds). Preparing teachers for a changing world. San Francisco. Jossey

Bass, 88-125.

Kilpatric, W.H. (1951). Philosophy of education. New York. MacMillan.

Leinhardt, G. (2001). Instructional explanations: A commonplace for teaching and location for contrast. En V. Richardson (Ed.), Handbook of Research on Teaching. New York. American Educational Research Association, 333-357.

Miras, M. (2002). Un punto de partida para el aprendizaje de nuevos contenidos. En C. Coll (Coord.), El Constructivismo en el aula. Barcelona. Grao, 47-63.

Moll, L.C. (2001). Through the mediation of others. Vigotskian research on teaching. En V. Richardson (Ed.), Handbook of Research on Teaching. Washington. American Educatonal Research

Association, 111, 129.

Moral, C. (2010). Técnicas y estrategias facilitadoras del aprendizaje. En C. Moral. (Coord.). Didáctica. Teoría y Práctica de la Enseñanza. Madrid. Pirámide, 321-357.

Moral, C. (2010a). Modelos de enseñanza-aprendizaje. En C. Moral (Coord). Didáctica. Teoría y Práctica de la Enseñanza. Madrid. Pirámide, 127-151.

Moral, C. (2010b). Personalización en la enseñanza. En C. Moral (Coord). Didáctica. Teoría y Práctica de la Enseñanza. Madrid. Pirámide, 157-180.

Moral, C. Torres, C., Aznar, I. y ElHomrani, M., (2010). Interacción en la enseñanza. En C. Moral (Coord). Didáctica. Teoría y Práctica de la Enseñanza. Madrid. Pirámide, 187-202.

Muijs, D. y Reynolds, D. (2005). Effective teaching. Evidence and practice. London. Sage Publications.

Newman, D., Griffin, P. y Cole, M. (1988). La zona de construcción del conocimiento. Madrid. Morata.

Onrubia, J. (2002). Enseñar: Crear Zonas de Desarrollo Próximo e intervenir en ellas. En C.Coll (Coord.), El constructivismo en el aula. Barcelona. Graó, 101-123.

Paris, S.C. (2005). Principles of self-regulated learning for teachers. En J.Ee, A. Chang y O. Tan /Eds.), Thinking about thinking. What educators need to know. Singapur. McGraw-Hill, 48-72.

Paris, S.C. y Winograd, P.W. (1990). How metacognitive promove academic learning and instruction. En B.J. Jones y L. Idol (Ed.), Dimensions of thinking and cognitive instruction. NJ. Lawrence

Erlbaum Associates. 15-51.

Pollard, A. (1987). Reflective teaching in the primary school. London. Cassell.

Rhee, C.R. y Pintrich, P.R. (2005). Teaching to facilitate self-regulated learning. En J. Ee, A. Chang y O. Tan (Eds.), Thinking about thinking. What educators need to know. Singapour. McGraw-Hill, 31- 48.

Rosenshine, B. y Stevens, R. (1986). Teaching functions. En M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. New York. MacMillan, 376-391.

Salder, D.R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18 (2), 119-144.

Schwab, J.J. (1970). The practical: A language for curriculum. Washington. National Education Association. 38

Shulman, J.H. (2004). Teaching as a community property. San Francisco. Jossey Bass.

Sousa, D. (2006). How the brain learns. California. Corwin Press.

Tyler, R.W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago. University of Chicago Press. 1

Vigotsky, L.S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona. Crítica.

Walter, D.F. (1971). The process of curriculum development. A naturalistic model. School Review, 80 (November), 51-65.

Walter, D.F. y Soltis, J.F. (2004). Curriculum and aims. New york. Teachers College Press.

Wiggins, G y McTighe, J. (2005). Understanding by design. New York. Pearson.

Zabalza, M.A. (200). Diseño y desarrollo curricular. Madrid. Nancea. 8ª edicición

Descargas

Publicado

2012-09-01