Attention to diversity in compulsory secondary education: the professional’ perspectives

Autores/as

  • Eva Liesa Hernández Universidad Ramon Llull
  • Montserrat Castelló Universidad Ramon Llull
  • Mª Reyes Carretero Torres Universidad de Girona
  • Maribel Cano Universidad Ramon Llull
  • Paula Mayoral Universidad Ramon Llull

Palabras clave:

Inclusive school, educational support system, attention to diversity

Resumen

The aim of this research is to analyze the evolution of attention to diversity in Catalonia in the last decade on the basis of the opinions of different professionals in the world of education. The research, of a qualitative nature, was designed as a case study. Respondents were selected for their particular link to the Catalan educational system. Results show that the policies to make possible a model of inclusive schools have not been introduced clearly and resolutely. Likewise, a clear will to promote a school where everyone can work together has not been created among teachers. The way towards educational inclusion is long and requires different professional profiles to work together in the creation of a network of support and resources to facilitate quality schooling.

Citas

Carretero, R., Liesa, E., Mayoral, P. y Mollá, N. (2008). El papel de la motivación de los asesores y profesores en el proceso de asesoramiento. Profesorado, revista de currículum y formación del

profesorado, 12(1). Disponible en: www.ugr.es/~recfpro/rev121COL4.pdf

Departament d’Educació (2008). Aprendre junts per viure junts. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Departament d’Educació (2005). Pacte Nacional per a l’Educació. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Departament d’Ensenyament (2009). Ley 12/2009, del 10 de julio, Educació de Catalunya (LEC). DOGC 5422 – 16.7.2009, pp.56589-56682.

Echeita, G. (2003). Sentir el apoyo de los compañeros. Las estrategias de aprendizaje cooperativo. En L. Barnett (Coord.) Motivación, tratamiento de la diversidad y rendimiento académico.

Aprendizaje cooperativo (pp.33-38). Barcelona: Graó.

Echeita, G. y Rodríguez, V. M. (2007). Colaborando desde el asesoramiento psicopedagógico al desarrollo de una educación escolar más inclusiva. En J. Bonal y M. Sánchez-Cano (Coord.)

Manual de asesoramiento psicopedagógico (pp.21-42). Barcelona: Graó.

Escudero, J.M. (2009). Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 13(3). Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART4.pdf

Ghauri, P., Grønhaug, K. y Kristianslund, I. (1995). Research Methods in Business Studies: A Practical Guide. Nueva York: Prentice Hall.

Giné, C. (2005). El asesoramiento desde la perspectiva de la educación inclusiva. En C. Monereo y J. I. Pozo (Coords.) La práctica del asesoramiento educativo a examen (pp.89-100). Barcelona: Graó.

Giné, C. (2009). Entrevista. Revista T.E. Trabajadores de la Enseñanza, 307. Disponible en: issuu.com/feccoo/docs/307

Giné, C., Duran, D., Font, J. y Miquel, E. (Coords.) (2009). La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado. Barcelona: Horsori.

González, M.T., Méndez, R. y Rodríguez Entrena, J. (2009). Programas de atención a la diversidad: legislación, características, análisis y valoración. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 13(3). Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART3.pdf

Martínez Domínguez, B. (2005). Las medidas de respuesta a la diversidad: posibilidades y límites para la inclusión escolar y social. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado,

(1). Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART2.pdf

Onrubia, J. (2009). La intervención psicoeducativa en los centros escolares: algunos retos de futuro. Apuntes de Psicología, 27(1), 113-120.

Krippendorf, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós Comunicación.

Súria Martínez, R. (2011). Percepción del profesorado sobre su capacitación en el uso de las TICS como instrumento de apoyo para la integración del alumnado con discapacidad. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 15(2). Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev152COL7.pdf

Tirado, V. (2009). Concepte de necessitats educatives en les distintes lleis educatives. Revista T.E. Trabajadores de la Enseñanza, 307. Disponible en: http://www.issuu.com/feccoo/docs/307

Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. London: Sage Publications, pp.102-126.

Descargas

Publicado

2012-09-01