Beginning teacher mentoring program in the Faculty of Sport Sciences at the University of Granada

Autores/as

  • Gracia López Contreras Universidad de Granada
  • Cristina Cadenas Sánchez Universidad de Granada
  • Raquel Martín Esteban Universidad de Granada

Palabras clave:

Beginning teacher, mentor, teaching practice

Resumen

The experience that we seek has been accomplished through a mentoring program of two teachers new to the Faculty of Sport Science in the University of Granada, by means of a previous personal interview between the mentor and each teacher, followed by an improvement cycle in an effort to detect the weaknesses of each individual beginner, and finally through conducting various workshops and seminars which were organized in the training program, we now seek progress which is to be assessed by a second improvement cycle. Results are obtained by numerous, favorable changes in their teaching, improvement in the organization, management and control of their classes as well as regarding to how they carry out their presentations (oral expression, body position and the message). In this manner we have accomplished to give these teachers a greater self-confidence and better management organization and implementation of their classes, thereby improving their teaching

Citas

Camacho, S. (2007). Guía Didáctica del Curso Planificación de la Docencia Universitaria por Competencias y elaboración de Guías Didácticas. Universidad de Granada

Herrera, L. et al. (2011). Competencias docentes del profesorado novel partícipe en un proyecto de mentorización. Implicaciones para el desarrollo profesional universitario. Profesorado. Revista

de Currículum y Formación del Profesorado, 15 (3), 1-29.

López López, M. C. (2007). Evaluación de los procesos de enseñanza-aprendizaje en la universidad y su adaptación al espacio europeo de educación superior. Granada, Ed. Universidad de Granada.

Mayor, C. (2002). Dinámicas formativas para la docencia universitaria. En C. Mayor (Coord.), Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior. Barcelona, Editorial Octaedro.

Sánchez Moreno, M. (2008). Asesoramiento en la universidad. Poniendo a trabajar a la experiencia. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12 (1), 1-19.

Zabala, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid, Editorial Narcea.

Descargas

Publicado

2012-09-01