Configuration of European Vocational Education policy to meet the new demands of the labor market

Autores/as

  • Rocío Lorente García Universidad de Granada

Palabras clave:

educational policy, competitiveness, employability, lifelong learning, competences

Resumen

The Education and, especially, the vocational training cannot be distant to the transformations of
the social and economic structure, and must pay particular attention to the changes that have
resulted from the processes of globalization and development of new technologies of information
and communication involving a new restructuring of work and therefore need to rethink the
education and training of workers.
In this scenario, the European systems of Vocational Education and Training (VET), at present are
engaged in a process of changes to meet the challenges raised by the Summit of Lisbon before the
beginning of the century and make the European Union becomes the most competitive society of
knowledge in the world. This raises the need for national reforms following the same direction to
achieve common goals, designed to do the Open Method of Coordination (OMT).
A key concept of the present European Education Policy is "lifelong learning", which will become
the protagonist in the political discourse referred to education and training in the European Union.
Another concept that will impregnate the educational European policy is "professional
competence". By extending the concept of lifelong learning and emphasize the professional
competences, may facilitate the access to education and raise the level of it (objective of
educational policies of the European Union).
In this article, we reflect on what implications all that have on the professional education who are
reconfigured along these lines

Citas

Arnold, R. (1999). Cambios tecnológicos y organizativos en la formación profesional en sociedades europeas. En G. Labarca (Coord.). Formación y empresa (pp. 59-98). Montevideo: Cinterfor.

Bjørnåvold, J. y Coles, M. (2007). Gobernanza de la educación y formación: el caso de los marcos de cualificaciones. Revista Europea de Formación Profesional, 3 (42-43), 221-257.

Bolívar, A. y Pereyra, M. A. (2006). El proyecto DeSeCo sobre la definición y selección de competencias clave. En D. S. Rychen y L. H. Salganik (2006). Las competencias clave para el bienestar personal, social y económico (pp. 1-33). Málaga: Aljibe.

Bonal, X. y Tarabini-Castellani, A. (2006). Globalización y política educativa: cambios de escala y

consecuencias metodológicas. ” En L. Naya y P. Dávila (Eds.). El derecho a la educación en un

mundo globalizado (pp. 125-137). Donostia: Erein.

Bosman, C. , Gerard, FM. y Roegiers, X. (Eds) (2000). Quel avenir pour les compétences. Bruselas: De Boeck Université.

CIDEC (1999). Competencias profesionales. Enfoques y modelos a debate. San Sebastián, Michelena Artes Gráficas.

Cocozza, A. , Liso, F. y Neri, F. (Eds.). (2004). Il “nuovo” nel mercato del laboro. Analisi comparativa tra Italia, Francia, Germania e Spagna. Roma: Luiss University Press.

Comisión Europea (2006). Comunicado de Helsinki sobre la cooperación europea reforzada en materia de formación profesional. Acordado el 5 de diciembre de 2006 en Helsinki para revisar las prioridades y estrategias del Proceso de Copenhague. Disponible en: http: //ec. europa.

eu/education/lifelong-learning-policy/doc/vocational/helsinki_es. pdf

Comisión Europea (2004). Comunicado de Maastricht sobre las prioridades futuras de la cooperación europea reforzada para la enseñanza y la formación profesional. Disponible en: http: //dpto. educacion. navarra. es/cualificaciones/Documentos/Comunicado%20de%20Maastricht. pdf

Cort, P. (2008). VET Policy Formation and Discourse in the EU: A mobile work force for a European labour market? En V. Aarkrog y C. E. Jørgensen (Coords.). Divergence and Convergence in Education and Work (pp. 101-124). Bern: Peter Lang.

Descy, P. y Tessaring, M. (2002). Formar y aprender para la competencia profesional. Segundo informe de la investigación sobre formación profesional en Europa. Luxemburgo: Oficina de

Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. CEDEFOP.

Ertl, H. (2006). European Union policies in education and training: the Lisbon agenda as a turning point? Comparative Education, 42 (1), 5-27.

Ertl, H. y Phillips, D. (2006). Standardization in EU education and training policy: findings from a

European research network. Comparative Education, 42 (1), 77-91.

Rizvi, F. (2008). La globalización y las políticas en materia de reforma educativa. En J. L. Aróstegui, y J. B. Martínez (Coords.). Globalización, posmodernidad y educación (pp. 185-210). Madrid: Akal y Universidad Internacional de Andalucía.

Federighy, P. (2006). La educación y la formación en Europa tras el 2010. Revista de Educación, 339, 801-823.

Gallart, M. y Jacinto, C. (1997). Competencias laborales: tema clave en la articulación educación-trabajo. En M. Gallart y R. Bertoncello (Eds.). Cuestiones actuales de la formación (pp. 83-92). Montevideo: Cinterfor.

Grootings, P. (1994). De la cualificación a la competencia: ¿de qué se habla? Revista Europea de Formación Profesional, 1, 5-7.

Guerrero Serón, A. (1999). El enfoque de las competencias profesionales: una solución conflictiva a la relación entre formación y empleo. Revista Complutense de Educación, 10 (1), 335-360.

Homs, O. (2008). La formación profesional en España. Hacia la sociedad del conocimiento. Barcelona: Fundación La Caixa.

Ibarra, A. (2000). Formación de los Recursos Humanos y Competencia Laboral. Boletín Cinterfor, 149.

Mertens, L. (1996). Competencia laboral: sistemas, surgimiento y modelos. Montevideo: Cinterfor.

Mertens, L. (1997). Sistemas de competencia laboral: surgimiento y modelos. Trabajo presentado en el seminario internacional Formación basada en competencia laboral: situación actual y perspectivas. Guanajuato (México), diciembre de 1996.

Novoa, A. (2010). La construcción de un espacio educativo europeo: gobernando a través de los datos y la comparación. Revista Española de Educación Comparada, 16, 23-41.

Radaelli, C. M. (2004). Who learns what? Policy learning and the open method of coordination.

Comunicación presentada en el Esrc Seminar Series: Implementing the Lisbon strategy 'policy

learning inside and outside the open method'. Universidad de Birmingham, 26 de noviembre.

Disponible en: https: //eric. exeter. ac. uk/repository/handle/10036/23652

Royer, D. (2003). Pratiques de contextualisation et développement des compétences le cas de l’Union européenne. Québec: Comisión des programmes.

Descargas

Publicado

2011-09-01