Researching the use of television by Education students of Latin American universities

Autores/as

  • José Manuel Ríos Ariza University of Málaga
  • Antonio Matas Terrón University of Málaga
  • Elba Rosa Gómez Barajas University of Guadalajara (México)

Palabras clave:

competences, media, television

Resumen

In an increasingly globalized world, where the medi a are more present in the lives of all citizens, is common to hear and think, at least intuitively, that should be producing a greater homogenization of the populations of various countries. There are two extremely powerful media because they are the most widespread: Internet and television. In this article we will focus on television, and face the challenge of investigating the use by education students of television. The research was conducted simultaneously with students from 7 universities, five Hispanic countries. Not intended as a generalize study, but by the number of students who took part believe it can identify trends in applications.

Citas

Almansa, A. (2005). Consumo de televisión entre los jóvenes universitarios. Comunicar, 25. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/158/15825068.pdf

American Associatión for School Librarians (2002). El poder de la información. Disponible en: http://www.eduteka.org/modulos/11/336/41/1

Cabero, J.; Romero, R. (2002). Violencia, juventud y medios de comunicación. Disponible en:

http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/violenciatv05.pdf.

Cabero, J.; Llorente, M.; Marín, V. (2010). Hacia el diseño de un instrumento de diagnóstico de “competencias tecnológicas del profesorado” universitario. Revista Iberoamericana de Educación, 52/7. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/3358Cabero.pdf

Cebrián, M. (2000). Televisión y Educación. En Ríos J. M. y Cebrián, M. (Coord.) Nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación aplicadas a la Educación (pp. 153-257). Archidona (Málaga): Ediciones Aljibe.

Cebrián, M. (2003). Innovar con tecnologías aplicadas a la docencia universitaria. En Cebrian, M. (Coord.) Enseñanza virtual para la innovación universitaria (pp. 21-36). Madrid: Narcea.

Guevara, H. (2010). Integración tecnológica del profesor universitario desde la teoría social de Pierre Bourdieu. Apertura, Vol. 10. Disponible en:

http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=68813176006

Medrano, C.; Airbe, A. y Palacios, S. (2010). El perfil de consumo televisivo en adolescentes, jóvenes y adultos: implicaciones para la educación. Revista de Educación, 352, pp. 545-566. Disponible

en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re352/re352_24.pdf.

Ortega, C. y Cazorla, A. (2006). Los jóvenes andaluces universitarios de la Universidad de Granada. En Usos, hábitos, demandas de los jóvenes universitarios andaluces (pp. 101-120). Proyecto Atalaya. Junta de Andalucía. Disponible en http://www.uca.es/web/actividades/atalaya/atalayaproductos/usos

Percival, J. M. y Tejedor, S. (2007). El cine y la televisión como nuevos paradigmas de la Educación. Revista de Comunicaciones, Periodismo y Ciencias Sociales. Tercer Milenio, 18. Disponible en:

http://www.tercermilenio.ucn.cl/e13/periodismo_comunicaciones_perceval.html Tuning, Proyecto(2007).

TUNING (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final Proyecto Tuning América Latina 2004-2007. Disponible en:

http://www.google.com.mx/searchl=es&q=LIBRO+TUNING&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=

Ramirez, J.M. (2007). Televisión y violencia. Revista Latinoamericana de Psicología, Vol. 39, nº 2. Disponible en: http://www.scielo.unal.edu.co/scielo.php?pid=S012005342007000200009&script=sci_arttext&tlng=en

Sanmartin, J. (2009). La violencia y sus claves. Barcelona: Editorial Ariel S.A.

Sierra, J. y Sotelo, J. (2010). Disponible en: http://www.google.es/#hl=es&xhr=t&q=EL+CONSUMO+TELEVISIVO+DE+LOS+FUTUROS+PROFESIONALES+DE+LA+COMUNICACIÓN%3A+USOS+Y+PREFERENCIAS&cp=90&pf=p&sclient=psy&site=&source=hp&aq=f&aqi=&aql=&oq=EL+CONSUMO+TELEVISIVO+DE+LOS+FUTUROS+PROFESIONALES+DE+LA+COMUNICACIÓN:+USOS+Y+PREFERENCIAS&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=50bbfc785d2145c7&biw=962&bih=546

UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para Docentes. Disponible en: http://www.scribd.com/doc/2366265/Competencias-TIC-docentes-UNESCO

Descargas

Publicado

2011-04-01