New forms, new actors and new dynamics of privatization in education

Autores/as

  • Julián Luengo Navas Universidad de Granada Institute of Education, University of London Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Chile
  • Antonio Olmedo Universidad de Granada Institute of Education, University of London Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Chile
  • Eduardo Santa Cruz Grau Universidad de Granada Institute of Education, University of London Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Chile
  • Geo Saura Casanova Universidad de Granada Institute of Education, University of London Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE), Chile

Resumen

New forms, new actors and new dynamics of privatization in education

Citas

Angulo, F. (1995). El neoliberalismo o el surgimiento del mercado educativo. Kikirikí, 35, 25-64.

Apple, M. (2000). Teoría crítica y Educación. Madrid: Miño y Dávila.

Ball, S. J. (2007). Education Plc: Understanding private sector participation in public sector education.

Routledge: London.

Ball, S. J. (2012). Global education inc.: New policy networks ant the neo-liberal imaginary. London and

New York: Routledge.

Ball, S. J. y Youdell, D. (2007). Privatización encubierta en la educación. Bruselas: Education

International.

Bolívar, A. (1999). La educación no es un mercado. Crítica de la “Gestión de Calidad Total”. Aula de

innovación educativa, 83-84, 77-82.

Burch, P. (2009). Hidden Markets. New York: Routledge.

Díez, E. J. (2007). La globalización neoliberal y sus repercusiones en educación. Madrid: El Roure.

Gentili, P. (1999). Escuela, gobierno y mercado. Las privatizaciones en el campo educativo. Cuadernos

de Pedagogía, 286, 96-101.

Gimeno, J. (1998). Poderes inestables en educación, Madrid: Morata.

Gómez Llorente, L. et al., (1999). Neoliberalismo y escuela pública. Madrid: Fundación Cives.

Gorard, S. (2001). The Long Term Impact of School Choice in the United Kingdom. Occasional Paper nº

, National Center for the Study of Privatization in Education Teachers College, Columbia

University, New York.

Hatcher, R. (2001). Getting down to business: schooling in the globalised economy. Education and Social

Justice, 3 (2), 45-59.

Hsieh, C.T. & Urquiola, M. (2006). The effects of generalised school choice on achievement and

stratification. Journal of Public Economics, 90, 1477-1503.

Lubienski, C. (2006). School Choice and Privatization in Education: An Alternative Analytical Framework.

Journal for Critical Education Policy Studies, 4 (1).

OECD (2010). PISA 2009 Results: What students know and can do. París: OECD.

Olmedo, A. y Santa Cruz, E. (2010). La dimensión exógena de la privatización del sistema educativo. El

caso de Andalucía. Akadèmia, 1 (2), 1-26.

Olmedo, A. (2013). Policy makers, market advocates and edu-businesses: New and renewed players in

the Spanish education policy arena, Journal of Education Policy, 28 (1), 55-76.

Pérez Gómez, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.

Peroni, V. M. V. (2003). Política educacional e papel do Estado no Brasil dos anos 90. São Paulo:

Xamã.

Peroni, V. M. V. (2006). Mudanças na configuração do Estado e sua influência na política educacional. En

V. M. V. Peroni; V. L. Bazzo y L. Pegoraro (org.). Dilemas da educação

brasileira em tempos de

globalização neoliberal: entre o público e o privado. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

Puelles, M. De (2001). Educación, igualdad, mercados y democracia. Témpora, 4, 13-36.

Puelles, M. De (2005). La influencia de la nueva derecha inglesa en la política educativa española (1996-

, en Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24, 229–253. Robertson, S.; Verger, A.; Mundy, K. & Menashy, F. (Eds.), Public-Private Partnerships and the Global

Governance of Education. London: Edward Elgar.

Steger, M. B. y Roy, R. K (2010). Neoliberalism. A very short introduction. London: Oxford University

Press.

Torres Santomé, J. (2001). Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid: Morata.

Van Zanten, A. (2009). Competitive arenas and schools' logics of action: a European comparison.

Compare, 39 (1), 85-98.

Viñao, A. (1998). Neoliberalismo a la española. Límites, contradicciones y realidades, Cuadernos de

Pedagogía, 270, 75-80.

Waslander, S.; Pater, C; and Weide, M. (2010). Markets in education: an analytical review of empirical

research on market mechanisms in education. OECD Education Working Paper, 52, 1-92.

Whitty, G.; Power, S. y Halpin, D. (1999). La escuela, el estado y el mercado. Madrid: Morata.

Descargas

Publicado

2012-09-01