'Bringing out the best in every child': the participation of middle-class parents in their children's school and education

Autores/as

  • Eduardo Santa Cruz Grau Centro de Investigaciones en Educación de la Universidad UCINF y del Programa de Investigaciones Interdisciplinarias en Educación (PIIE)
  • Antonio Olmedo Reinoso

Palabras clave:

school choice, participation, social class, social reproduction

Resumen

This paper analyses the participation of a group of middle-class families in their children’s
education from a qualitative perspective. Firstly, our analysis shows how middle-class families see
themselves as active participants in their children ́s education, incorporating the school’s
educational project as a key part of the family project. Middle-class parents use different spaces
and mobilise different forms of capital when meeting with teachers and negotiating with other
instances within the schools, particularly in those ones that are more heterogeneous in terms of
their social composition. Secondly, our results stress differences in the participation strategies
between private and state-funded schools. In the former, the families develop a more
individualised approach, consisting on direct encounters with teachers and other members of the
staff, especially in those cases where the schools lack collective spaces for participation. In the
latter, an opposite dynamic can be found. In state-funded schools, spaces like the parents
association are used by middle-class families with the aim of promoting their own educational
models. Finally, we suggest that middle-class families’ participation in schools is oriented towards
the creation of environments that guarantee the reinforcement of their own values, expectations
and dispositions. A common characteristic of these families is their attempt to materialise their
positional advantage by using their accumulated capitals, with the aim of ensuring that their
children will reproduce, or even improve, their own social position.

Citas

Alegre, M. Á. (2010). Casi-mercados, segregación escolar y desigualdad educativa: una trilogía con final

abierto. Educação & Sociedade, 31(113), 1157-1178.

Allatt, P. (1993). Becoming priviledged. The role of family processes. In I. Bates & G. Riseborough

(Eds.), Youth and Inequality. Buckingham: Open University Press.

Ball, S. J. (1993). Education markets, choice and social class: the market as a class strategy in the UK

and USA. British Journal of Sociology of Education, 14(1), 3-20.

Ball, S. J. (2003a). Class Strategies and the Education Market. The Middle Classes and Social Advantage.

Londres: RoutledgeFalmer.

Ball, S. J. (2003b). The More Things Change... Educational Research, Social Class and 'Interlocking'

Inequalities. London: Institute of Education, University of London.

Ball, S. J., & Vincent, C. (2001). New class relations in education: the strategies of the "fearful" middle

classes. In J. Demaine (Ed.), Sociology of Education Today. New York: Palgrave.

Benito, R., & Gonzàlez, I. (2007). Processos de segregació escolar a Catalunya. Barcelona: Mediterrània.

Bernstein, B. (1988). Clases, Códigos y Control. Vol. II. Hacia una Teoría de las Transmisiones

Educativas. Madrid: Akal.

Bourdieu, P. (2000). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao, España: Desclee de Brouwer.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Brown, P., & Lauder, H. (2007). Educación, globalización y desarrollo económico. In X. Bonal, A.

Tarabini-Castellano & A. Verger (Eds.), Globalización y Educación: textos fundamentales (pp.

-298). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Colectivo IOE. (2010). Posiciones y expectativas de las familias en relación al sistema educativo.

Exploración cualitativa. Madrid: Ministerio de Educación.

Devine, F. (2004). Class Practices. How Parents Help Their Children Get Good Jobs. Cambridge:

Cambridge University Press.

Eurydice. (2004). Evaluación de los centros de enseñanza obligatoria en Europa. Madrid: Eurydice.

Feito, R. (1992). La participación de los padres en el control y gestión de la enseñanza. Madrid:

Universidad Complutense de Madrid.

Feito, R. (2004). Balance de la participación de los padres en los Consejos Escolares de Centro.

Participación Educativa, 4, 4-15.

Fernández Enguita, M. (1992). Poder y participación en el sistema educativo. Buenos Aires: Paidós.

Garreta, J. (2008). La participación de las familias en la escuela pública. Madrid: CEAPA.

Gewirtz, S., Ball, S. J., & Bowe, R. (1995). Markets, Choice and Equity in Education. Buckingham: Open

University Press.

Gil Villa, F. (1993). La participación democrática en los centros de enseñanza no universitarios. Revista

de Educación, 300, 49-61.

Gómez Lorente, L. (2010). La participació n escolar. Su justi cació n y di cultades. CEE Participació n

Educativa, 14, 8-17.

Levin, H. M. (1991). The Economics of Educational Choice. Economics of Education Review, 10(2), 137-

Martín Criado, E. (2010). La escuela sin funciones. Barcelona: Bellaterra.

Myers, R., Cleary, E., Fischer, J., & Petty, M. (1973). Social Selectivity in the Secondary Schools of

Buenos Aires, La Paz, and Santiago de Chile. Sociology of Education, 46(3), 355-360.

Olmedo, A. (2007a). Las estrategias de elección de centro educativo en las familias de clase media.

Universidad de Granada, Granada.

Olmedo, A. (2007b). Reescribiendo las teorías de la reproducción social: influencia de la clase social en

las trayectorias educativa y laboral del alumnado granadino de Secundaria y Bachillerato.

Revista de Educación, 343, 477-501.

Olmedo, A. (2008). Middle-class families and school choice: freedom versus equity in the context of a

‘local education market’. European Educational Research Journal, 7(2), 176-194.

Olmedo, A., & Santa Cruz, E. (2008). Las Familias de Clase Media y Elección de Centro: el Orden

Instrumental como Condición Necesaria pero no Suficiente. Profesorado. Revista de Curriculum

y Formación del Profesorado, 12(2).

Olmedo, A., & Santa Cruz, E. (2011). El proceso de valoración de los centros educativos por parte de las

familias de clase media: el papel del orden expresivo en la búsqueda de la “distinción”. Papers,

(2).

Pérez-Díaz, V., Rodríguez, J. C., & Sánchez Ferrer, L. (2001). La familia española ante la educación de

sus hijos. Barcelona: Fundación La Caixa.

Pérez, R. B., & González Balletbó, I. (2007). Políticas de acceso escolar y equidad educativa. Un análisis

de la incidencia de la zonificación sobre la segregación escolar. Paper presentado en IX

Congreso Español de Sociología.

Power, S., Edwards, T., Whitty, G., & Wigfall, V. (2003). Education and the Middle Class. Buckingham:

Open University Press.

Rambla, X., Valiente, O., & Frias, C. (2011). The politics of school choice in two countries with large

private-dependent sectors (Spain and Chile): family strategies, collective action and lobbying.

Journal of Education Policy, 26(3), 431-447.

Reay, D. (1998). Class Work: Mother's involvement in their Children's Primary Schooling. London: UCL

Press.

Santos Guerra, M. Á. (1999). El Crisol de la Participación. Investigación sobre la Participación en

Consejos Escolares de Centros. Archidona: Aljibe.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para

desarrollar la teoría fundamentada. Antioquía, Colombia: Universidad de Antioquía.

Valiente, O., & Rambla, X. (2009). The new Other Catalans at school: decreasing unevenness but

increasing isolation. International Studies in Sociology of Education, 19(2), 105-117.

Van Zanten, A. (2005). New modes of reproducing social inequality in education: the changing role of

parents, teachers, schools and educational policies. European Educational Research Journal,

(3), 155-169.

Van Zanten, A. (2009). Competitive arenas and schools' logics of action: a European comparison.

Compare, 39(1), 85-98.

Vincent, C., & Martin, J. (2002). Class, culture and agency: researching parental voice. Discourse, 23(1),

-128.

Viñao, A. (2010). Acción social, participación y corresponsabilidad: tres modelos de relaciones escuela- familia (España, siglos XX-XXI). Paper presentado en Jornada La participación de la comunidad

educativa a los 25 años de la LODE: mirando al futuro. Disponible en

http://www.educacion.gob.es/cesces/actualidad/vinao-frago.pdf

Descargas

Publicado

2011-09-01